sourze.se
Artikelbild

Höjd bensinskatt skyddar oss mot nästa oljekris

"Jag vill inte ha höjd bensinskatt för att det är kul och jag vet att det kan vara svårt för den som har små ekonomiska marginaler. Men jag tror att det är nödvändigt. Jag vill fasa ut bensin och diesel – inte minst för de bilberoendes skull."

Ibland undrar jag om bensinen är människans käraste handelsvara. Priset på andra varor kan gå upp och ner, skifta mellan butiker och olika märken, utan att det väcker någon enorm samhällsdebatt. När det kommer till bensinen däremot, kan ett förslag på en prishöjning på 49 öre per liter skapa tidningsrubriker i flera dagar och långa reportage i nyheterna.

Det är mycket billigare att köra bil idag än det var för 20 år sedan. Bensinen ser förstås dyrare ut på pumpen, men du får mer bensin för en normal lön nu än för 20 år sen. Dessutom har bilarna blivit mer bränslesnåla, så de drar helt enkelt mindre bränsle per mil. Det är alltså billigare att köra nu än förr. Det är en orsak till att bilåkandet ökar så mycket.

Bensinen i Sverige är dessutom billigare än i flera andra jämförbara länder. Finland är ett glesbefolkat land där många är beroende av bil. Etanol, biogas och andra biodrivmedel finns knappt alls. Bensinen är dyrare än i Sverige.

Finländare kör snålare bilar än svenskar. Om vi köpte den mest bränslesnåla bilen i samma storleksklass, fortfarande med höga säkerhetskrav, så skulle våra utsläpp från bilarna minska med 20 procent och vi skulle spara enorma summor pengar. Vi har istället de mest bränsletörstiga bilarna i hela Europa och klagar över en bensinskattehöjning på 49 öre.

En sparsam körstil kan få ner bränsleförbrukningen med 15 procent. Kollar du dessutom lufttrycket i däcken med jämna mellanrum och använder motorvärmare på ett smart sätt vid kyla, så kan får du ner förbrukningen ännu mer. Du kan alltså spara bort mer än 2 kronor på en liter bensin på det sättet.

Med tanke på allt detta borde 49 öre vara rätt okontroversiellt. Åtminstone kunde vi förutsätta att de som klagar dels har köpt en så snål bil som möjligt, dels tillämpar sparsam körning.

Jag vill inte ha höjd bensinskatt för att det är kul och jag vet att det kan vara svårt för den som har mycket små ekonomiska marginaler. Men jag tror att det är nödvändigt. Jag vill fasa ut bensin och diesel - inte minst för de bilberoendes skull. Innan situationen blir mycket svårare.

Inom de närmaste tio åren finns en överhängande risk att oljan kommer att bli avsevärt dyrare. Kanske dubbelt så dyr. När vi vet om risken vore det oansvarigt att inte agara. Om vi låter de bilberoende fortsätta vara beroende av bensin och diesel, så gör vi dem en rejäl otjänst. De kommer att drabbas hårdast när oljan slår prisrekord.

Genom att höja bensinskatten med en rimlig summa nu, så får vi in pengar för att satsa på alternativen. Samtidigt gör vi biodrivmedlen mer konkurrenskraftiga. Med 49 öre dyrare bensin vågar fler satsa på att utveckla och sälja biogas, etanol, metanol, biodiesel eller liknande.

På samma sätt som villaoljeskatten gjorde det lönsamt att satsa på bergvärme eller pellets. Det är inte många idag som ångrar att de gjorde sig av med villaolja. Men ilskan över skattehöjningen var i nivå med ilskan över dagens diskussion om bensinskatten. Frågan är hur många som kommer att sakna bensinen när den är borta.


Om författaren

Författare:
Maria Wetterstrand

Om artikeln

Publicerad: 24 maj 2010 11:09

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: