sourze.se

Spar berömmet till efter premiären!

"Jag har sett Josef Fares och hans pappa i Skavlan, Go´kväll, DN, morgonsofforna i TV och i snart varje tidning jag läst den senaste månaden... Allt innan någon människa utöver filmmakarna har fått se filmen, och ännu mindre hunnit bedöma den."

Blev man belönad och uppmärksammad, så var det för en osedvanligt god prestation. Så tänkte man förr. Barn kunde förstås få extra beröm, det var bra för självkänslan, trodde man redan då. Men det var länge sedan. Någon tyckte att det var orättvist att berömma något särskilt barn, nej alla borde hyllas och få medalj.

Nu har man i medierna tagit ett långt steg till. Man behöver inte göra en bra, rolig eller konstnärlig film, sedd av många, för att översköljas med uppmärksamhet och beröm. Nej, uppmärksamheten och den positiva inställningen kommer i förskott. Långt innan filmen börjat visas.

Jag har sett Josef Fares och hans pappa i Skavlan, Go´kväll, DN, morgonsofforna i TV och i snart varje tidning jag läst den senaste månaden. Och det är inga korta nyhetsinslag. Go´kväll ägnade halva programmet åt paret, Skavlan en kvart. DN åkte till Örebro för att träffa dem. Allt innan någon människa utöver filmmakarna har fått se filmen, och ännu mindre hunnit bedöma den. Fares och andra mediefavoriter är att det bara att gratulera.

Idag har filmen haft premiär. "Filmen verkar ha garvats ihop under några barrundor", skriver Svenska Dagbladet. "Fares film är inte bra". De flesta andra bedömningar går i samma stil. "Småputtrig" är det bästa som sägs.

Författare, unga filmmakare och andra kämpande konstnärer arbetar i åratal i det tysta, producerar högklassiga verk men får inte en chans att få sina verk bedömda och recenserade. Hade Fares eller andra medieälsklingar producerat en märklig film hade det varit ett givet uppdrag för tidningar och TV att informera allmänheten om den. Nu förefaller medierna vara ett offer för lobbyister som till varje pris ska sälja sin konserverade gröt i förväg, innan någon hinner smaka den.

Man är van att vid bli utsatt för betald reklam och se en gammal fotbollsspelare pissa tio gånger i samband med ett program på TV, men man vill inte se smygreklam. Lobbyisterna kanske betalar för att ge filmer uppmärksamhet i förväg, men jag utgår från att SVT inte tillhör kunderna.


Om författaren

Författare:
Sten O. Andersson

Om artikeln

Publicerad: 15 feb 2010 10:27

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: