sourze.se

Varför köper vi dåliga bilar?

Sveriges mest köpta bil, Volvo V70, är inte bra! Ägarna är inte nöjda med den, visar Motormännens stora enkät. BMW och Subaru ligger i topp vad gäller nöjda ägare. Men var finns deras köpare?

Vi svenskar har en lång tradition av att köpa Volvo och Saab trots att de inte klarar sig så bra hos bilprovningen och ägarna ofta är missnöjda. Ägarna anser att det finns tre usla Volvomodeller och tre hyfsade. Saabs nya bilar hamnar på 33:e och 45:e plats i nöjdligan. Det borde vara en katastrof för märket.

BMW och Mercedes är dyra men med väldigt nöjda ägare och det är ju bilar som anses hålla. Audi och VW är säkert bra tyska bilar, men godkänns liksom inte riktigt av oss. Det är ingen tvekan om att dessa märkens kvalité ligger högt numera.

Alla franska bilar ligger risigt till hos Bilprovningen och de nöjda ägarna är få. På absolut jumboplats ligger Renault Megane! Trots detta så säljs det många fransoser nu. Citroën har haft en betydande uppgång på senare år trots sitt dåliga kvalitetsrykte. Den säljs mest på charmen och de goda vägegenskaperna. Men det blir ofta dyra mil. Renault stöttas upp av Volvos välsmorda organisation. Hur skulle Renault annars klara sig?

Nästan alla Japanska bilar har nöjda ägare och klarar sig fint hos Bilprovningen. Tidigare rostproblem tycks vara borta, maskineriet fungerar bättre än hos andra. Toyota har goda försäljningssiffror som är välförtjänta, men Honda och Subaru verkar bortglömda trots kvalitén.

Det är rätt märkligt att vi knappast längre köper bilar av de gamla bilnationerna England och USA. Från USA har vi köpt många gatujeepar men från England kommer bara ett fåtal lyxbilar. Tiden 1950-1965 dominerade Morris och Austin nästan småbilsmarknaden. Sedan kom VW och andra och körde om. De stora jeeparnas tid torde vara över med framtidens bensinpriser.

Nybilsförsäljningen av SAAB och Volvo går nu ner och det kan bli en varaktig trend. Kommer de mer bensinsnåla japanska och tyska bilarna att vinna på detta eller kommer nu en våg av billiga bilar från Korea och andra asiatiska länder. För en tid sedan aviserade Indien att de skulle börja sälja en bil för 20 000 kr - starkt påminnande om den ursprungliga Fiat 500. Samtidigt som Fiat nylanserar sin minsta bil. Det var verkligen oväntat!

Vi är kanske i början av en stor konjunkturnedgång med olika konsekvenser. Kommer nu priserna på begagnade bilar att sjunka dramatiskt? Blocket annonserar redan nu ut lyx- och drömbilar till ofattbart låga priser. Där finns också exempel på att fullt fungerande bilar skänks bort. Massor av bilar som precis klarat Bilprovningen säljs nu för 5-10 000 kr.

Det tycks vara härliga tider för fattigt folk bara de har råd att betala bilskatten och försäkringen. För nu ska "sommarbilen" bort tillsammans med "mosters pärla".

Hur klarar sig de seriösa bilhandlarna i detta läge? Internet har skapat en helt ny konkurrenssituation. Vem vill ge bilhallen 30,000 kr när priset på nätet ligger kring 20,000 kr på en liknande "vagn"? Varför betalar fortfarande folk över 200,000 kr för bilar som inte går ett dugg bättre än lätt begagnade för halva priset? Varför köper vi bilar som tappar 10-20 av värdet på ett år?

Ja, vi bilköpare är ett svårbegripligt släkte. Själv har jag haft minst 25 bilar varav en del varit goda affärer och flera varit katastrofer. Kommer vi konsumenter att bli klokare framöver?


Om författaren

Författare:
Jan Brunnegård

Om artikeln

Publicerad: 04 sep 2008 10:20

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: