När jag vandrade runt i antikvariaten för 40 år sedan stötte jag på en bok med titeln ”Fyra hundra miljoner kunder” skriven av Carl Crow. Då var emellertid intresset inte tillräckligt för att jag skulle köpa den. Om jag kommit på den senare när jag studerade kinesiska skulle jag nog ha köpt den men då gick jag sällan på antikvariat.
I Financial Times den 18 juni 2007 läste jag en recension som Richard McGregor gjort av Paul Frenchs bok ”Carl Crow, A Tough Old China Hand” med underrubriken ”The Life, Times and Adventures of an American in Shanghai”.
Om Crows betydelse skriver McGregor följande:”Crow kommer emellertid att främst att ihågkommas för vad han gjorde när han lämnat journalistiken och gått in i reklambranchen. Hans erfarenheter formade bakgrunden till boken ”400 Million Customers”, en titel och verkligen en dröm som fortfarande genljuder i affärsplaner i Kina i dessa dagar.” Nu finns det dock 1,3 miljarder kunder i Kina i stället för 400 miljoner.
Crow anlände till Shanghai 1911 precis före den kejserliga Manchu Qingdynastins störtande och införande av republik i Kina. Han stannade i Kina till den japanska arméns erövring av Shanghai 1937. Om tiden för ankomsten till Kina ger Crow följande beskrivning:”Early in his time in China, before the 1911 revolution he remarked the westerners had been used to barging around the country wherever we pleased, counting on the colour of our skin in the place of a passport.” Crow träffade den tidens och senare tiders stora i Kina. Bland dem var det moderna Kinas grundare Sun Yat-sen, hans efterföljare Chiang-Kai-shek och dennes fru, premiärministern i Maos Kina Zhou Enlai och en del märkliga krigsherrar.
I Frenchs bok vävs den tidens Kina ihop med nutidens. Han observerar det nutida Kinas anklagande av USA som en ”hegemonic power” med dåvarande unga amerikaner som utmärkte sig för instinktiv antikolonial anda i motsats till britterna som var uppslukade av sitt imperium.
Crow var en pionjär när det gällde reklam i Kina. Hans Pond´s kampanj ”revolutionised the female beauty market with his combination of sexy modern images and accompanying text.” Sådana ”sexy images” i nytryck kan köpas i dagens Shanghai.
Det var tur för Crow att han 1937 hann lämna Shanghai innan japanerna tog över. Åtskilliga västerlänningar fängslades, torterades och mördades av japanerna. Crow blev sedan en förkämpe för Kina mot den japanska ockupationsmakten som stannade i Kina till kapitulationen 1945.
Ibland talar man oriktigt om Kina som ”the world´s biggest market” med 1,3 miljarder kunder, men den största är istället USA:s med 301 miljoner kunder som köper väldigt mycket Kina-producerade varor. Vilken ofantlig förändring har inte skett på 70 år från 1937 till 2007.
Av Yngve Karlsson 05 jul 2007 11:31 |
Författare:
Yngve Karlsson
Publicerad: 05 jul 2007 11:31
Ingen faktatext angiven föreslå
Näringsliv, Näringsliv, kina, 400, miljoner, kunder, 13, miljarder, financial, times, 18, juni, 2007, läste, recension, richard, mcgregor, gjort, paul, frenchs, bok, ”carl, crow, a, tough, old, china, hand”, underrubriken, ”the, life, times, and, adventures, of, an, american, in, shanghai” | föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå