sourze.se
Artikelbild

Otrevliga kunder eller rasistiskt bemötande?

"Förra veckan råkade min kollega ut för ett rasistiskt uttalande från en kund och hon mådde så dåligt av detta att hon drabbades av sömnsvårigheter. Jag tänkte mycket på min kollega och att hon inte ska ta det personligt."

Är invandrare särskilt utsatta för otrevliga kunder? Att det bland alla trevliga kunder då och då dyker upp en otrevlig kund, är en erfarenhet som sannolikt alla möter, som i sitt arbete har kundkontakter. Min personliga erfarenhet är att personer med invandrarbakgrund är särskilt utsatta i möten med otrevliga kunder.

Förra veckan råkade min kollega ut för ett rasistiskt uttalande från en kund och hon mådde så dåligt av detta att hon drabbades av sömnsvårigheter. Jag tänkte mycket på min kollega och att hon inte ska ta det personligt. Hur man än är som person råkar man ut för rasistiskt bemötande. Denna vecka råkade jag själv ut för ett sådant bemötande.

Det hela började med att en man kom till kassan med en påse i ena handen och ett paket Alvedon i den andra. Han lade påsen och Alvedonpaketet på disken. Jag tittade artigt i ögonen och sa hej till honom och tog sedan upp påsen för att skanna prislappen. Märkte då att påsen var tom, så jag skannade Alvedonen och sa 36 och 50 tack. Han började stoppa Alvedonen i påsen och sa samtidigt "Du ska skämmas!"

Förvånad frågade jag "Varför ska jag skämmas?"
"För att du skulle stoppa medicinen i påsen", svarade han då. En kort diskussion uppstod där han först menade att han skojade, men sedan återigen framförde att jag skulle skämmas. Han gick sin väg stirrande på mig med hat i blicken. Jag uppfattade att hans beteende mot mig berodde på att jag är invandrare. Han är inte den enda tyvärr. Bland annat hade jag en kvinnlig kund i somras som skrek åt mig att du ska lära dig bättre svenska innan du sitter här och jobbar, efter att jag gav henne råd om hur hon skulle använda medicinen.

Andra kollegor med invandrarbakgrund har liknande erfarenheter. Kanske bör man på arbetsplatser med kundkontakter ha ökad uppmärksamhet på att invandrare kan vara särskilt utsatta för "otrevliga kunder". Kanske borde man på sådana arbetsplatser ha beredskap för detta och när det händer direkt kunna visa stöd för den drabbade kollegan. Kanske att man ska vara beredd att så snart en kollega med invandrarbakgrund får en "otrevlig kund" gå fram till kollegan och hjälpa till - gärna att en "svensk" kollega ställer upp och på så sätt visar att på det här jobbet är det inte skillnad på dom som jobbar och att vi ställer upp för varandra.

Jag möter ibland rasistiska påhopp när jag arrangerar manifestationer eller föreläser om hedersmord. Det händer att svenska rasister säger att "du får packa din väska och dra åt helvete med era hedersmord", säger "försvinn härifrån och diskutera om det i ert hemland istället". Då brukar jag svara att mänskliga rättigheter är globala, känner inga gränser och att jag ska driva den frågan var än jag lever så länge jag lever.

Till min kollega och andra som har råkat ut för rasistiskt bemötande vill jag säga att det finns tusentals andra fantastiska människor i Sverige, som kämpar mot allt sorts diskriminering och rasism. Och vi får försöka hjälpas åt att stödja varandra oavsett vilken bakgrund vi har. Jag ser mig som vilken svensk som helst, det spelar ingen roll var jag är född i världen, jag trivs mycket bättre i Sverige än i mitt hemland.

Foto: Anders Henriksson


Om författaren

Författare:
Sara Mohammad

Om artikeln

Publicerad: 03 okt 2006 18:25

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: