sourze.se
Artikelbild

En snygg rumpa till morgonkaffet?

En stor del kvinnor som i många andra fall säkert inte har mycket gemensamt enar sig plötsligt, blir nästan fanatiskt åsiktskåta och skrålar i kör att "Så där ser ingen normal kvinna ut".

Lindex smäller upp vältränade, fasta rumpor på reklamposters över hela Stockholm med omnejd. Bakdelarna är efterföljarna till alla sköna bröst i bh:ar som Lindex valde som representanter för deras underklädeslinje tidigare i år. Detta är ju naturligtvis medvetet provokativt och precis på samma sätt som en samling odresserade byrackor skulle reagera om man slängde in några saftiga köttben i flocken, så attackerar Sveriges lightfeminister och vanligtvis oengagerade kvinnor med full styrka.

Aptiten bara växer. En stor del kvinnor som i många andra fall säkert inte har mycket gemensamt enar sig plötsligt, blir nästan fanatiskt åsiktskåta och skrålar i kör att "Så där ser ingen normal kvinna ut". Aftonbladet späder på skiten med en så fantastiskt korkad fråga som "Ser Svensson-rumpor ut som i Lindex reklamkampanj?". Och krönikören Monica Gunne drar till med "Lindexrumporna. De vältränade fjortisrumporna i storformat.".

Så på blott två sidor lyckas Aftonbladet få underklädeskampanjen till en fråga om nationalitet och ålder. Starkt jobbat. Mer om Aftonbladet ska inte sägas än att på dessa två sidor har ni sålt ut er mer till rådande fördomar och kommersialism än vad Lindex någonsin gjort.

Så här ser jag på det. Jag har inga problem med lite bröst eller ett stycke bakdel till morgonkaffet. För min del får klädeskedjorna gärna måla vackra kvinnokroppar över hela Stockholm, för att det är just det - Vackert. Jag är stolt över att vara kvinna och jag är stolt över mina och andras attribut, som förhäxar och trollbinder människor världen över. Det finns inget annat, förutom musik, som sträcker sig så gränslöst över nationaliteter, hudfärger, kön och åldrar. En vacker kvinna är alltid en vacker kvinna. Att Lindex dessutom pryder sina affischer med "We love boobs" och "We love bottoms" visar rättframt på budskapet och mjukar upp det hela lite.

Som ett instick måste jag säga att det roligaste och samtidigt sorgligaste jag varit med om är människorna som tyckte att "boobs" klingade nedsättande och därför jublade högt när deras klagomål gick igenom och texten blev borttagen från affischerna. Debatten kring kampanjen rann ut i sanden och kvar på affischpelarna fyllde bröst ut bh:ar utan någon medföljande text. Min fråga är exakt vad ni tycker att ni åstadkom med det och om det är någon annan än jag som har svårt att se logiken i det resonemanget?

En enkel sammanfattning av min åsikt - En trosprydd snygg rumpa på en affisch betyder "feta kärring få komplex nu, du är sämst och skitful" lika lite som en lättklädd kvinna betyder "ta mig nu, jag är kåt och lättfotad". Dessutom har jag svårt att förstå dom som finner halvnakna snygga bakdelar sexistiskt eller stötande när det handlar om underkläder.
Jag är hetero, nöjd med min kropp och, i brist på bättre ord, feminist. Och jag har 2046 bilder av den brasilianska supermodellen Adriana Lima på min dator för att hon är den vackraste människan jag någonsin sett. Kan inte kvinnor börja tänka utanför lådan?


Om författaren

Författare:
Cim Efraimsson

Om artikeln

Publicerad: 09 jul 2006 11:56

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: