Socknar och städer skulle bli till kommuner och bystämmorna till kommunfullmäktigen. Folkskolan fick sitt genombrott efter en ny lag som fattades 1842. Järnvägsbolag bildades och rälsen drogs kors och tvärs genom landskapet. Från Helsingborg sträckte sig västkustbanan ända upp till Göteborg. Till en början var det privata bolag som la stålet mot marken, men på 1920-talet tog Statens Järnvägar över.
Doktor Enoch Thulin kallades pionjär och satte skandinaviskt rekord i långdistansflygning. På fyra timmar och sjutton minuter flög han från Malmö till Stockholm. Det var den 1 maj 1914. Kort därefter öppnade han en flygplansfabrik i Landskrona med åtta hundra anställda. Samtidigt som SJ övertog ansvaret för järnvägsbygget syntes allt fler omnibussar i Skåne. Transport med lastbil ökade också och privatbilismens tid närmade sig.
Med industrialiseringen förändrades Sveriges ekonomiska struktur. Tidigare hade vi varit ett kapitalfattigt land och tvingats låna pengar utomlands. Nu blomstrade trä- och pappersindustrin likväl som textil- och läderindustrin. Finanserna stärktes och affärsbanker invigdes i Lund och Helsingborg. Redan 1831 öppnade Skånska Privatbanken nere i Ystad. Efter bara ett par år bytte den namn till Skånes Enskilda Bank.
Handlaren Lorens Kockum hade drivit en tobaksfabrik i Malmö. Hans son, Frans Henrik, ropade in fabriken på konkursauktion 1826 och tjänade så pass med pengar att han femtontalet år senare kunde etablera Kockums Mekaniska Verkstad.
August Palm flyttade till Malmö med hustrun Johanna och fem barn. Den lille mannen med helskägg talade sig både varm och hes för knegarnas sak. De bodde på Mårtensgatan mellan S:t Petri Kyrkoplan och Caroli Kyrka, men Palm sökte sig ut på gatorna och agiterade på hotell och i parker.
1887 grundades tidningen Arbetet. Axel Danielsson var redaktör, en polemisk herre vars prosa glödde. Arbetet skulle leva i mer än hundratio år och lämnade ett sår efter sig när den las ner.
Ransoneringar följde i de båda världskrigens spår, men åren mellan 1950 och 1970 räknas som guldår. Invandringen, ett naturligt inslag från och med 1930-talet, ökade under andra världskriget och därefter. Finnar, jugoslaver, greker och italienare tog sig till Skåne för att arbeta inom industrin. Vi välkomnade dem med öppen famn.
Rörligheten har blivit vardag under de tre senaste decennierna. Människor flyttar omkring och städerna sväller medan landsbygden avfolkas. Centraliseringen sträcker sig ända till Bryssel. Politikerna i Malmö gräver upp vägar och river hus tills snart ingenting av värde eller skönhet finns kvar, men Lund är Sveriges Florens och där kan man njuta tidlösheten.
En bro sträcker sig från Malmö till Köpenhamn och kanske är den ett monument över den landbrygga som förband Sverige med Danmark när inlandsisen smälte för femton tusen år sedan. Men på dagens bro växer varken fjällbjörk, videbuskar eller lavar.
Av Stefan Whilde 23 maj 2006 07:26 |
Författare:
Stefan Whilde
Publicerad: 23 maj 2006 07:26
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå