"Vi kommer inte införa trängselavgifter i Stockholm under perioden" uttalade Annika Billström s i en ABC-debatt i september 2002. Vid flera tillfällen under tiden före valet 2002 påstod Annika Billström att vi moderater ljög när vi hävdade att det blir biltullar i Stockholm om
socialdemokraterna vinner. Facit vet vi: det blev biltullar!
Det är säkert så att biltullar inte stod överst på Annika Billströms att-göra-lista när hon oväntat och med knapp marginal vann valet. Men det står helt klart att Annika Billström i grunden är positiv till idén att beskatta de medborgare som måste använda bilen för att få tillvaron att
fungera. Att Annika Billström inte vågade stå för detta i valrörelsen säger en hel del om det ledarskap som idag styr huvudstaden.
Att de boende i Stockholms län den 3 januari 2006 ändå drabbas av biltullar handlar ytterst om ett smutsigt spel om makten i vårt land. Miljöpartiet ställde ultimatum och socialdemokraterna föll till föga. Inget pris var för högt för den övergripande ambitionen att sitta kvar vid köttgrytorna. Den solkiga sanningen är att stockholmarna mot sin vilja påtvingas biltullar därför att Annika Billström enligt egen utsago inte kan ta på sig ansvaret att fälla en socialdemokratisk regering.
Samtidigt som socialdemokraterna i Stockholm räddade regeringen fick väljarna uppleva ett historiskt svek. Ur ett demokratiskt perspektiv är detta agerande förödande. Med tanke på hur liten skillnad det var mellan blocken borgerlig majoritet om centerns röster räknas in hade det kanske blivit en annan majoritet i Stockholm om socialdemokraterna spelat med öppna kort.
Jag tror nämligen att biltullar, som är utformade på ett sätt som gör att de i första hand drabbar vanliga bilister medan de som har tjänstebil eller sitter i riksdagen slipper, inte är särskilt populära bland säljarna. Varje månad kostar biltullarna 800 kr för en vanlig pendlare. För en löntagare med 20,000 kronor i månadslön som måste bilpendla dagligen motsvarar biltullarna en kommunalskattehöjning med fyra kronor.
För mig är det inte ett starkt ledarskap att svika sina vallöften till väljarna och sedan använda osanna argument för att försvara biltullarna. Det heter att socialdemokraterna inför biltullar för att trafiken ökar och för att miljön skall bli bättre i innerstaden. Sanningen är att antalet bilar som passerar Stockholm dagligen är lika många som de var 1994. Antalet har alltså inte ökat. Miljön kommer heller inte att bli bättre eftersom de få bilar som möjligen försvinner ersätts med råge av dieseldriva bussar som är verkliga miljöförstörare. Erfarenheter från London visar samma sak. Biltullarna är därmed 3,8 miljarder skattekronor
rakt i sjön.
Det är kanske inte så märkligt att socialdemokraterna har skapat ett "miljöavgiftskansli" som agerar bulvan när den förment positiva bilden av biltullarnas effekter skall förmedlas. Men om Annika Billström vill visa ledarskap borde hon denna gång stå vid sitt ord och låta
socialdemokraterna själva stå för propagandan.
Av Kristina Axén Olin 20 dec 2005 22:09 |
Författare:
Kristina Axén Olin
Publicerad: 20 dec 2005 22:09
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå