sourze.se

Midsommarfirandet som föraktar Sverige

En kompis till mig i New York berättade häromdagen om hur den heligaste av svenska traditioner firades i New York i år. Folkdräkterna byttes ut mot stringtrosor och vår svenska gulblå flagga målades på brösten på unga topplösa servitriser.

Under de sju åren jag bodde i New York brukade svenskarna fira midsommar vid Battery Park långt ned på Manhattans södra sida. Då hade man en Midsommarstång, svensk varmkorv med Slottssenap, sill, nubbe och allt som tillhör vår svenska tradition. Visst kändes det lite fånigt att dansa kring en midsommarstång vid sidan av skyskraparna, men det var ändå ett roligt och givande firande. Vad jag minns mest var hur otroligt många kvinnor och män som klädde sig i svenska nationaldräkter. Småland, Jämtland, Skåne, Gästrikeland - alla landskap var respresenterade. De flesta som klädde ut sig var svenskamerikaner och det fanns förstås någon enstaka svenskfödd svenska från konsulatet eller Svenska Kyrkan som kom iförd nationaldräkt. Amerikanarna tittade på medan man sjöng "Den blomstertid nu kommer" och "Idas sommarvisa" och det hela var en färgrik tillställning att minnas. Traditionen har fortsätt sedan dess. Men när en kompis till mig i New York häromdagen berättade hur den heligaste av svenska traditioner firades på Battery Park i år såg jag rött - och det bör varje svensk också göra för i år byttes folkdräkterna ut mot stringtrosor och vår svenska gulblå flagga, istället för att bara hissas upp på en flaggstång, målad på brösten på unga topplösa servitriser som under ledning av Swedish Match, serverade svenskt snus till de nyfikna gästerna, en del av vilka var - ja faktiskt svenskar!

Enligt en artikel om detta i Aftonbladet skulle det ha varit frågan om uppåt 600 gäster och 75 servitriser. Efter att ha läst artikeln ringde jag min New York kompis och frågade lite mer om tillställningen. Det stämde - det som stod i Aftonbladet. En s.k. "festfixare" vid namnet "Toshi" hade anlitats av Swedish Match att lansera svensk snus på midsommarfirandet. För att "locka" folk hade man bestämt sig att man skulle "rida på" den urgamla myten om den svenska synden och ha topplösa tjejer som serverade. Min gode vän berättade också hur, precis som Aftonbladet skriver, det fanns mängder med folk ifrån Volvo, Saab och andra seriösa svenska företag som stod och glodde på dessa porriga servitriser. Inte nog med detta så fanns det även folk ifrån Svenska konsulatet där. De blev också serverade av dessa topplösa servitriser! Och för att göra saken ännu mer pinsamt uppträdde två av våra kända artister Willie Crawfoord och Sahlene mitt under detta egendomliga midsommarfirande.

I Aftonbladets artikel skyller artisten Sahlene på sin amerikanske manager som bokade henne till evenemanget. Jag förmodar att samma sak gällde Willie Crawfoord. Sahlene säger att hon såg de toplösa servitriserna men att hon "aldrig hade ställt upp på sådant själv". Tacka fan för det! Men frågan är varför hon och den folkkäre Willie Crawfoord inte tog sina förnuft till fånga och vägrade uppträda när de såg att deras land Sverige, där jämställdhet ligger högst på dagsordningen och där en viss nationalavsky mot topplösa brudar och porr råder, höll på att skämmas ut på detta vidriga sätt? Hur kunde du Willie, se ditt lands flagga på dessa amerikanska tjejers bara bröst och fortfarande underhålla som om ingenting hänt? Och tjejerna då - vilka var de? Enligt festfixaren fanns det några svenskar, men min kompis säger att han såg inte en enda svenska bland de topplösa tjejerna. De var amerikanska skådespelareelever som jobbade som servitriser i väntan på att bli upptäckta ett vanligt fenomen i USA - Julia Roberts, Madonna, Meryl Streep mfl har börjat sina karriärer med att servera på krogen

Under min tid i New York såg jag en hel del konstiga svenskinriktade evenemang. Jag har sett allt från midsommarstänger på Luciadagen till Lucior och stjärngossar på midsommarfirandet - det kan vi bjuda våra svenskättlingar på - många av dem vet inte så mycket om dagens Sverige, men när ett svenskt företag som Swedish Match anlitar en festfixare som arrangerar en svensk midsommarfest på temat "nakenhet" förtalas ju vårt land i högsta grad! Vi i Sverige står inte för de värderingarna som speglas och vår syn på kvinnor och moral överensstämmer inte med den bilden som förmedlas av vårt land! Genom att exempelvis vägra uppträd hade åtminstone Willie Crawfoord och Sahlene kunnat göra poäng av att detta vansinne inte representerar Sverige och det svenska folket. OM jag hade varit deras manager hade jag förbjudit dem att uppträda! Men ingen gjorde någonting varför hela evenemanget bör fördömas.

Jag har skrivit detta tidigare och jag skriver det nu igen: Svenskar i Sverige har en naiv bild av hur folk i andra länder ser på Sverige. Medierna här hemma vill ha oss tro att folk utomlands tänker på Volvo, Saab, Björn Borg, Greta Garbo och Abba när de tänker på Sverige. Somliga tror något så korkad som att utlänningar tänker på "isbjörnar på Stockholms gator" när man nämner Sverige - men sanningen är att var man än går i världen och nämner Sverige dyker ALLTID en sak upp i tankarna hos folk, och särskilt i USA, nämligen den svenska synden - fri sex - nakenhet mm. Det är svenskarna själva som genom att lansera detta i världen på 60-talet är skyldiga till att folk tänker så. Det lanserades så hårt att det lever kvar i dag drygt 40 år senare. Men är det inte så att vårt svenska samhälle har ändrat sig radikalt? I dag består vi av ett folk som hyser tilltro till högre moral med jämställdhet som den viktigaste frågan i samhället? Vi har ju t.o.m. tonat ned Sveriges deltagande i skönhetstävlingar och vi har instiftat lagar som förbjuder sexköp. Vi har världens strängsta kvinnofridslagar m.m. Hur kan vi då acceptera att ett stort svenskt företag skämmer ut oss på det sättet som Swedish Match gjort?

1978 när jag var körledare vid Svenska Kyrkan i New York startade jag en tradition. Med ca 150 svenskfödda svenskar gjorde vi ett långt Luciatåg som tågade genom New Yorks Fifth Avenue. Då kom massor av svenska företag och stöttade oss därför att vi introducerade en stor svensk tradition till New Yorkborna rakt ut på stans gator. De som kom ville Sverige väl. Volvo, Saab, och andra företag såväl som svenska konsulatet ställde upp med sponsoring av mat, kläder m.m. Deras medarbetare minglade med oss på Rockefellar Center. Tärnorna var klädda i luciadräkter. Det blev en lyckad tillställning och såvitt jag vet pågår traditionen än i dag varje Lucia. Om de svenska tjänstemännen från Volvo, Saab mfl såväl som folket från vårt generalkonsulat i New York hade velat Sverige lika väl som sina föregångare gjorde på vårt luciafirande hade de gått ifrån detta snuksiga midsommarjippot så fort de såg de barbröstade tjejerna. Men troligen tyckte de att det var lika spännande som amerikanare som såg på tyckte. En slags dubbelmoral som vi alla känner till! Det hade varit en sak om tjejerna hade bh på sig och att flaggan målades på deras pannor - men på bara bröst - där gick Swedish match för långt, och jag gissar att den i svenska traditioner uppenbarligen okunnige festfixaren Toshi skrattade hela vägen till banken med det feta arvodet han fick av Swedish Match för detta förnedrande jippot.

läs Aftonbladets artikel om detta här: Länk: aftonbladet.se


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 02 jul 2005 19:33

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: