sourze.se
Artikelbild

Lika överhettad som jag?

Alla smarta affärsidéer uppstår ur ett behov. Ska vi slå våra överhettade hjärnor ihop och erbjuda/kräva relevant input utan slask? Jag vill ha en personal shopper. NU!

Har du koll på vad som händer omkring dig? Nu syftar jag inte på det amerikanska presidentvalet, vem Persson vill ha i sin regering eller vem som baktalar vem i Farmen. Jag menar i din stadsdel, kommun, i ditt grannskap?

Visst, man kan skvallra med grannen i trapphuset, över tomtgränsen eller i kön i snabbköpet. Risken är ändå stor att du står där med hakan i backen när du inser att vårdmottagningen har flyttat, en genomfartsled plötsligt korsar ditt promenadstråk eller att tidningsinsamlingen har upphört.

I min kommun, Täby, ska vi spara ryggarna på sophämtarna efter nyår och själva köra tidningskassarna till återvinningsstationen. Det var väntat. Och vettigt. Jag har alltid förvånats över att sophämtningen inte kostar mer än ett par, tre kronor om dagen. Men det retar mig att jag ska transportera skit jag inte har bett om - utan att få en spänn.

Min nej-tackskylt på brevlådan börjar blekna och det är dags att sätta upp en ny. Jag är inte emot reklam, men jag vill inte att min redan överhettade hjärna ska konfronteras med fler budskap än nödvändigt. Att de är tusentals per dag vet minsta unge som kan läsa på mjölkpaketen vid frukostbordet. Sålla, sålla, sålla.

Trots att jag vänligt men bestämt tackar nej till reklam i brevlådan får jag lokaltidningen "mitt i Täby" varje vecka. Senaste numret innehöll ca åtta sidor redaktionellt material, åtta sidor av femtiotvå, alltså fördelningen 15/85. Sourze papperstidning som också är reklamfinansierad har liksom många andra gratistidningar en 50/50-ambition. Det redaktionella utrymmet i min lokaltidning är i stort sett detsamma i varje nummer, däremot kan mängden ickeredaktionellt material* variera. Kommunen har alltid ett annonsuppslag med kungörelser och aktuell information som jag inte vill vara utan. Jag vill ju ha koll på vad som händer omkring mig. Men den informationen hämtar jag hellre på www.taby.se.

När jag ringer distributören för att fråga hur jag gör för att INTE få lokaltidningen i brevlådan möts jag av en telefonsvarare som ber mig att tydligt tala in mitt namn, adress och datum när tidningen uteblev.

I USA är det en tydlig trend att tidningsläsandet avtar till förmån för nätet. Jeff Cole, forskare och en av grundarna till World Internet Project, har undersökt i flera år hur Internet påverkar samhället. I en artikel på idg.se** säger han att behovet av människor som kan välja ut den mest relevanta och trovärdiga informationen kommer att öka. Där satt den! Alla smarta affärsidéer uppstår ur ett behov. Jag skulle vara beredd att betala en nyhetsagent som förser mig med enbart lokala nyheter via mail - utan annonserna. Skulle inte du?

- Jo, det var så sant. Vad var huvudnyheten i senaste numret av lokaltidningen?: "Posten allt tyngre. Reklamboom skapar kaos för brevbärarna."


: : :


* Med ickeredaktionellt material syftar jag på säljbudskap för varor och tjänster, kontakt-, hus- och jobbannonser samt familjesidor.

** Jeff Cole uttalar sig på idg.se: Länk: tinyurl.com


Om författaren

Författare:
Anna-Carin Collin

Om artikeln

Publicerad: 26 okt 2004 23:15

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: