sourze.se
Artikelbild

Mer sex i teve

Sommaren är över, nu får vi äntligen se nakna människor, personer som gör bort sig och som kanske till och med har sex i rutan live!

Det känns som om hela världen håller på att bli en stor dokusåpa. Nästan varje dag ser vi dokusåpakändisar som figurerar på tidningarnas förstasidor. Räcker det inte med att dessa människor ständigt dyker upp i våra TV-apparater?

Nu har Farmen börjat igen och denna gång utan naken Janne. Kanske slipper vi nu se löpsedlar med "Naken Jannes snopp" och andra uppseendeväckande dokusåpafigurers intima kroppsdelar pryda väggarna på tidningskioskerna?
Knappast!
Kvällstidningarna har inte ens hunnit hämta andan under sommaren. Höstens tevetablåer är fyllda till bredden med dokusåpor som väntar på att skapa nya smaskiga rubriker. Så länge vi TV- tittare röstar fram dessa serier genom att välja kanal med våra fjärrkontroller, kommer dokusåpaprogrammen sannolikt inte att dö ut, snarare att utvecklas.

Likt ett virus hittar dokusåporna ständigt nya former. Sedan Expedition Robinson i Sveriges Television visades för första gången 1997 har genren utvecklats och uppstått i många nya skepnader. Då handlade det om att utstå värme, hitta mat för att överleva och vinna krävande tävlingar. Idag ser vi istället hur människor super sig fulla, kräks och har sex i teve inför svenska folket. Vad är nästa steg kan man undra?
De kanaler som går över gränsen mer än andra och som visar de mest barnförbjudna scenerna får också gratis reklam för sin dokusåpa i de stora kvällstidningarna. Inte bara som en liten notis, utan som en förstasidesnyhet.
Nu till det intressanta: Det är vi mediakonsumenter som väljer att titta på dokusåpor och köpa tidningar med de sensationsartade rubrikerna "Tv-stjärna Säljer Telesex" och "Tjejerna blir sexmobbade". Eftersom att vi gillar den här typen av program och nyheter får vi finna oss i att andra program ger plats åt dokusåpaserierna. Det är så det fungerar. Ställer vi fram "gorby"- piroger på julbordet så kanske inte julskinkan får plats.

Debatter har förts på många håll huruvida det är seriöst eller inte att sända dessa program, att TV-bolagen har ett ansvar gentemot folket och att tittarna inte tål att se sådant på teve. Men det som egentligen bör ifrågasättas är väl varför tittarna väljer att se på dokusåpor.

Dessa programs populäritet är nog en början på en större förändring av TV-utbudet. Med framtidens TV-apparter kommer vi få en ökad interaktion med programmet. Teven kommer att bli mer lik en dator. Detta innebär att möjligheten för oss tittare att skicka information till programmet ökar. Dokusåpan som TV-program kommer att passa väl ihop med den nya tekniken eftersom att den av naturen har ett ganska fattigt manus. Den största delen av handlingen bestäms av deltagarnas agerande. Här kommer tittaren i framtiden få en större chans att påverka innehållet i såpan på ett mer direkt, snabbare och enklare sätt.

Om TV-bolagen spelar ut sina kort väl kommer andelen dokusåpor i programutbudet att explodera.
Jag ser ett scenario.
Bingolotto är ett populärt program - dokusåpor likaså. Kombinera dessa idéer vetja! Ett dokusåpornas bingolotto. En dokusåpa där tittarna har en chans att vinna pengar på vad de medverkande i programmet gör. Kan de dessutom påverka händelserna med hjälp av interaktionsmöjligheterna i framtidens TV-apparater kommer miljontals tittare sitta fastlimmade framför rutan varje kväll. Några av vinsterna ska givetvis vara att man själv blir deltagare i dokusåpan.

Snart har vi bara dokusåpor, och det är vi som TV-tittare som har det yttersta ansvaret för att ha varit med och röstat fram dessa program i våra kanaler.

Ha - hur många läste den här artikeln bara för rubriken? Tidningarnas knep fungerar.



Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 17 sep 2004 17:46

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: