sourze.se
Artikelbild

Bert, det finns en värld utanför din!

Din artikel på Aftonbladets debattsida 28 februari var verkligen inget vidare.

Bert,

Din artikel på Aftonbladets debattsida 28 februari var verkligen inget vidare.

Där anklagade du bland andra näringsministern för att vara okunnig och inte insatt, men jag har sällan sett en artikel med så många sakfel. Du verkar dra till med vad som helst bara det tjänar dina syften. Det är inte bra, Bert. Jag förstår mycket väl att du vill ha sänkt moms på skivor, det vill jag också det är högsta prioritet för dig, eftersom du bara säljer skivor i Sverige. Att man måste ta frågan om piratkopiering på stort allvar är för mig en självklarhet, det rör ju hela upphovsrätten.

Men sedan, ja jösses. Jag tror att jag i någon debatt hörde Jan Guillou säga "Ut flyger orden, men tanken står stilla." Jag tycker det passar bra här.

Du slår mot den svenska musikexporten och kommer med det ena felaktiga påståendet efter det andra. Det kan i mina ögon bara bero på att du själv aldrig har lyckats exportera några skivor utanför Norden, och inte har en aning om hur det går till. När ska du börja förstå att det finns en värld utanför din, är det inte dags nu?

Vad vi måste göra är att utbilda och uppmuntra unga eldsjälar att lära sig den internationella delen av musikbranschen resa, knyta kontakter med utländska A&R-personer, möta musikförlag, skivbolag, management, produktionsbolag så att vi även i en framtid kan exportera artister, låtskrivare och producenter. Sverige är fortfarande tillsammans med England och USA de enda länder som får in mer upphovsmannaintäkter än man betalar ut.

Själv halkade jag in i branschen på 60-talet som sångare i Ola & Janglers. 1992 startade jag Stockholm Records tillsammans med Polygram International, min affärsidé var att lansera svenska artister på den internationella marknaden. Jag hade sedan 1976 arbetat som musikförlagschef på Sonet, Sveriges största fristående bolag, och dessutom varit sångare, producent och textförfattare i gruppen Secret Service.

Vi hade sålt över fyra miljoner enheter utanför Sverige. Så jag hade hunnit skaffa mig viss internationell erfarenhet både som artist och som executive. Jag såg det också som en stor utmaning att försöka fortsätta det arbete Stikkan Anderson hade påbörjat med ABBA. Nämligen att sätta Sverige på den internationella musikkartan.

Då läser man i Berts artikel "faktum är att vi aldrig haft någon musikexport att tala om. Men ABBA då? Nä, inte ens det. ABBA:s skivor producerades av - just det Universal." Det är ju så dumt så att man tar sig för pannan. Till och med Bert vet att det inte stämmer. ABBA:s skivor producerades och lanserades av Polar, Stikkans bolag, minst lika svenskt som Mariann. Bara oerhört mycket mer framgångsrikt.

När Stikkan efter många framgångsrika år i branschen drog sig tillbaka, sålde han Polar till Polygram. Polygram såldes senare till Universal, men det är en annan historia. Jag läser vidare "Cardigans, som ofta nämns i de här sammanhangen, låg under sin storhetstid hos danska Mega." Cardigans har aldrig legat på Mega, de har alltid legat på och ligger fortfarande på Stockholm Records.
Stockholm Records har förutom Cardigans upptäckt och lanserat A-Teens, Lisa Miskovsky, E-type och Stakka Bo. Svenska artister producerade i Sverige med låtar av svenska upphovsmän, artister som tillsammans sålt över tio miljoner album utanför Sverige. Samtliga finns fortfarande kvar hos Stockholm Records.

Som du säkert förstår kunde jag inte låta bli att korrigera dig när det gällde Cardigans och A-Teens där lyckades du ha två fel av två möjliga. För ordningens skull kanske jag ska påpeka att Stockholm Records var 50 procent svenskägt, dock. London blandade aldrig sig i hur jag skötte företaget, jag hade hela tiden full kontroll och närmast total frihet.

Som en av de framgångsrika svenska artisterna, producenterna eller upphovsmännen skulle jag överhuvudtaget inte förstå vad du menar när du säger "Faktum är att vi aldrig haft någon musikexport att tala om, inte ens ABBA då deras skivor producerades av Universal."

För det första är det fel, vilket jag redan påpekat. Men om nu skivorna hade producerats av Universal, skulle den utlandsförsäljningen inte gillas då? Är den diskad, ogiltigförklarad, struken, för att den hade producerats av ett utlandsägt bolag? Hade medlemmarna i ABBA i och med det blivit av med sina svenska medborgarskap? I så fall har aldrig Roxette, Europe, Ace of Base, Meja, Björn Skifs, Harpo, Robyn med flera sålt några skivor utanför Sverige. Men för mig, och de flesta jag känner, räknas deras utlandsförsäljning oavsett vem eller vilka som äger bolaget.
Det finns de i branschen som räknar med att den sammanlagda albumförsäljningen av svenska artister utanför Sverige de senaste 25 åren överstiger 250 miljoner album.

Och när det gäller svenska upphovsmän och producenters framgångar under senare år är det något alldeles unikt för ett litet land som Sverige. Jag talar inte bara om Max Martin, även om han kanske är den mest kände. De börjar bli många, och de bidrar med låtar och produktioner på många världsartisters album. Svenskar har bidragit med låtar och produktioner till Céline Dion, Cher, Britney Spears, N*Sync, Bon Jovi, Ronan Keating, 98 Degrees och många många fler. En gissning från min sida är att det finns svenska upphovsmän representerade på ett antal hundra miljoner album runt om i världen.

Om det säger Bert "Det vi möjligtvis kan skryta med är att vi har låtskrivarna, hur det nu kan kallas export."

Märkligt.

Trots att Bert är i skivbranschen verkar han inte ha förstått att det är riktigt bra låtar alla som vill sälja skivor behöver. Dessutom, våra låtskrivare drog in över 1,31 miljarder i royaltyintäkter från utlandet bara under 2002. Detta skall jämföras med den svenska skivbranschen som omsatte 1,33 miljarder 2003. Är det inte otroligt att våra låtskrivare hade lika stora intäkter själva som hela den svenska skivbranschen omsatte? Vad kallar du det, Bert?

Det såldes ungefär 9 miljoner svenskproducerade album i Sverige under 2003. Den totala albumförsäljningen i Sverige uppgick till omkring 22 miljoner enheter.
22 miljoner album är för övrigt lika mycket som Ace of Base sålde av sitt debutalbum Happy Nation. Jag skulle tippa att högst 1 procent av den totala försäljningen skedde i Sverige.

Sverige är ett litet land. Små länder måste alltid konkurrera med sina produkter på en större marknad om det ska bli något riktigt stort. När svenska artister eller låtskrivare lyckas utomlands är det mer än bara eventuella intäkter.
Det sätter Sverige på kartan, det inspirerar andra att börja spela och sjunga, kan han eller hon så kan jag, det leder till att utländska radiostationer och tidningar blir mer positivt inställda till svenska artister och Sverige som land. Framgång föder framgång. Ska vi ha en stor svensk inspirerande lokalproduktion i framtiden är det fullständigt nödvändigt att vi lyckas sälja skivor utanför landets gränser.
Bert, du ska vara glad och tacksam så länge den internationella skivindustrin betraktar Sverige som en produktkälla. Det gynnar även dig, fast du inte förstår det. Jobba gärna för sänkt moms och mot piratkopiering, men glöm inte bort att vi måste bevaka och helst flytta fram våra positioner på den internationella arenan.

Skivindustrin står inför stora förändringar och problem, men också stora möjligheter. Musik är en viktig del av det vi i dag kallar upplevelseindustrin, den fyller en allt större del av vår tid. Det är något vi i branschen är tacksamma för att Leif Pagrotsky har förstått.

Till sist, alla ni artister, producenter och låtskrivare. Jobba på, tro på det ni gör och försök med alla medel att få ut er musik, inte minst utanför Sveriges gränser. Några av er är nästa ABBA, Cardigans, Hives eller Max Martin.


Om författaren

Författare:
Ola Håkansson

Om artikeln

Publicerad: 03 mar 2004 19:46

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: