Så kom det sig att två miljoner fyrahundratusen sorgliga skepnader bevittnade hur ett tidstypiskt låtbygge någonstans mellan Bon Jovi och Britney Spears skickades ut i etern. Ytterligare sju bidrag följde framförda av 1 den orakade ensamvargen, 2 de käcka tanterna, 3 den oskyldigt unga, 4 den heta latinokillen, 5 den homosexuelle höftvickaren, 6 den ofrivilliga lustigkurren och 7 den skandalösa sextjejen. Alla med de gemensamma nämnarna att de inte lyckades höja sig ur medelmåttornas träsk och att de hade sin framtid bakom sig. Ja, nivån var så låg att tävlingen inte kunde frambringa ett uns av den simplaste skadeglädje hos vår hjälte Stevie Lundgren som enligt statistiken – men mot sin vilja – var en av dessa två miljoner fyrahundratusen sorgliga skepnader.
"Vad gott i världen frambringar artister som på svengelska halvhjärtat dansar i takt med en karaokemaskin", funderade Stevie Lundgren.
Det värsta var att i morgon, ja, hela den kommande veckan, skulle tidningarna mangla detta spektakel fram och tillbaka: "Sexdräkt, fel låt vann, Bert rasar, rätt låt vann, tittarnas dom."
– SexdräktfellåtvannBertrasarrättlåtvanntittarnasdom. Åh fy fan i helvete. Inget mål, ingen mening, slentrian, klyschor, klichéer, mumlade Stevie Lundgren.
Trots dessa beklämmande fakta kunde Stevie Lundgren luta sig tillbaka i fåtöljen och kosta på sig ett leende. Han skulle bli hett förstasidesstoff ett par dagar. Tilltaget betraktade han mer som ett hyss än som ett brott. Kuppen var av sådan art. Han skulle få maximal uppmärksamhet utan att någon kom till skada.
När vinnarmelodin spelades i repris gick Stevie Lundgren med bestämda steg till telefonen.
– Kvällstidningen, nöje, Johnny P Kindvall.
– Ja hallå, det är Stevie Lundgren, sade Stevie Lundgren på en finlandssvensk överklassdialekt han hade snappat upp när jobbade som bandbokare i Helsingfors på 80-talet.
– Jag har ett tips... eller tips och tips... men den vinnande melodin är misstänkt lik min låt och det skulle ju vara ytterst beklagligt om det rör sig om en stöld. Förtjust hörde Stevie hur reportern letade efter penna och papper.
– Har du ringt till konkurrenten? undrade den nyhetstörstande Johnny P Kindvall.
På Kvällstidningen rådde nu full aktivitet. Framför sig såg Stevie Lundgren hur den mycket ambitiöse nöjesportern Johnnys P Kindvall knackade på nattchefens dörr och hur följande dialog tog form:
– Det är nån snubbe, Stiv eller Stevie Lundgren... finlandssvensk trubadur tydligen... som hävdar att han skrivit vinnarlåten.
– Det var som fan! finlandssvensk sa du... Har vi nåt mer på det? undrade nattchefen som var oändligt trött på melodischlagerfestivalhelvetet, men som i detta stoff såg potential till en säljande löpsedel och av den enkla anledningen lyckades uppbringa spelat intresse.
– Nä, inte just nu, men jag har adressen till hans hemsida där originallåten, "Kärleken är tippentoppen", ska finnas. Är det värt att kolla upp?
– Ja, för helvete, det är en kanongrej! Om låten är någorlunda lik kan du väl ringa och intervjua den där finnpajsaren. Håll det kort och rappt bara! Ett finskt schlager i ansiktet, skrek nattchefen som på grund av yrket tänkte i rubriker.
Vad den ambitiöse Johnny P Kindvall och den luttrade nattchefen inte anade var att Stevie Lundgren genom kontakter kommit över samtliga bidrag och att han kvällen innan hade laddat upp egna versioner av festivallåtarna på sin hemsida. När Johnny P Kindvall klickade på den aktuella låten skulle han således höra en låt som var mycket lik vinnarmelodin.
– Satans idioter, mumlade Stevie och svepte en mugg vin emedan han väntade på det kommande samtalet.
– Stevie Lundgren, svarade Stevie Lundgren så ivrig att han nästan glömde finlandssvenskan.
– Johnny P Kindvall här, sade Johnny P Kindvall som nu var rejält på hugget och undrade vad Stevie Lundgren tyckte om vinnarlåten.
– Ja, du kan ju tänka dig själv. Jag vill inte anklaga någon för stöld, men låten är ju misstänkt låten på min hemsida, sade Stevie Lundgren som passade på att spetsa det hela ytterligare.
– Men du, jag har inte tid och möjlighet att medverka, jag tycker att situationen är obehaglig. Om det inte vore för min sjukdom skulle jag kanske ställa upp, men som det är nu orkar jag inte.
Det sista sade Stevie Lundgren så dramatiskt att han för en sekund trodde att han gått över gränsen.
– Vad är det för sjukdom, undrade Johnny P Kindvall.
– Den värsta, svarade Stevie Lundgren och lade på.
Nästa morgon öppnade vår hjälte Stevie Lundgren tidningen och fann följande läsning:
"Succéduo anklagas för låtstöld Bidraget är misstänkt likt min låt, säger den aidssjuke artisten Stevie Lundgren."
Resten av artikeln följde alla dramaturgiska regler.
"Refrängen till segerlåten Let your spirit die anklagas för att vara ett plagiat."
– Jag fattade ingenting när jag hörde den, säger artisten Stevie Lundgren.
Succéduon jublade över schlagersegern i natt. Duon är klar för den stora schlagerfinalen i Stockholm. De solklara förhandsfavoriterna levde upp till förväntningarna.
– Självklart känns det otroligt jätteroligt. Och det var en fantastisk känsla när publiken sjöng med redan i andra refrängen, säger sångaren Johan Hansen.
Men segerglädjen hade knappt tagit vid förrän den första anklagelsen om låtstöld briserade. Den finlandssvenske artisten Stevie Lundgren ser stora likheter mellan Let your spirit die och sin egen låt Kärleken är tippentoppen.
En låt han skrev redan 1996.
– Jag tänkte direkt på min låt när jag hörde Let your spirit die, säger Stevie Lundgren.
Han är övertygad om att "Let your spirit die inspirerats av Kärleken är tippentoppen.
Succéduon slår dock ifrån sig kritiken.
– Visst finns andras låtar i bakhuvudet när låtar skrivs. Men jag tror inte att Kärleken är tippentoppen fanns med i tankarna när vår låt skrevs, säger Johan Hansen.
Stevie Lundgren är en känd finlandssvensk trubadur som haft ett antal hittar i grannlandet. Det krävande turnélivet fick han dock ge avkall på då han 1994 fick aids. Det var under den perioden han skrev Kärleken är tippentoppen.
– Låten betyder mycket för mig och jag hoppas att det här ska redas upp på ett juste sätt. Rätt ska vara rätt, det tycker jag är självklart, säger Stevie Lundgren som överväger att dra ärendet inför domstol."
Den följande veckan publicerades två helsidesartiklar i ärendet, bland annat uttalade sig en professor i musikvetenskap ganska snabbt och tvärsäkert om huruvida det kan vara slumpen som gör att två låtar framstår som identiska. Ytterligare producerades 22 notiser och tre radioinslag i ämnet.
Vår hjälte, Stevie Lundgren, som egentligen heter något helt annat, lutade sig tillbaka i fåtöljen och log. Han hade gjort en schlager. Igen.
Av leo lundberg 17 feb 2003 10:58 |
Författare:
leo lundberg
Publicerad: 17 feb 2003 10:58
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå