Vi på Sourze har tagit på oss ett digert uppdrag: att skapa ett helt nytt massmedium från "scratch". Det finns ingen anledning att tycka synd om oss för det. Vi har jätteroligt.
Inte desto mindre är Sourze rejäl utmaning på flera sätt. Den största kanske är tålamodet. Ibland önskar man att det gick att snabbspola verkligheten precis som en videofilm så att det gick snabbare att nå målet. Men det går ju inte. Istället måste vi snällt arbeta oss igenom alla faser på vägen från helt okänd företeelse till var mans/kvinnas egen massmediakanal till resten av svenska folket.
Det är nämligen dit vi vill nå. Alltså, när någon i Sverige vill säga något till resten av svenska folket, då ska han eller hon kunna gå in på Sourze och göra det och faktiskt nå en stor del svenskarna.
För att kunna nå dit måste man börja med att inse att det kommer ta tid och att det kommer kosta rätt mycket pengar. Samtidigt måste man hela tiden se målet klart och tydligt så att man när som helst kan förklara för sig själv och till exempel ägare vart vi är på väg.
Hösten 2000, det vill säga innan sajten ännu hade lanserats, hade vi ingen färdig tidning att referera till. Många var det då som uttryckte stor skepsis inför vår idé att låta folk ute i landet själva skriva tidningen. "Vad skulle vi inte då få in för skit?" Andra kunde inte förstå hur vi kunde vara så dumma att tro att folk skulle betala för att skriva.
Men vi stod på oss. Därför att det fanns en klar logisk förklaring till vårt resonemang.
Vi hävdade att det var förlegat att tro att det bara var etablerade journalister som kunde berätta en intressant historia. Utbildningsnivån i Sverige är hög och folk berättar ju dagligen saker för varandra på sina jobb och i andra sammanhang. Både muntligt och i skrift.
Vi hävdade att det faktiskt är väldigt trångt i de rikstäckande massmediakanalerna, det vill säga i de TV-kanaler, radiokanaler och de dagstidningar som är rikstäckande och att den makt de har som får uttala sig där är mycket åtråvärd och borde kunna fördelas bättre med utnyttjande av internet.
Vi hade rätt! Efter 1,5 år är ungefär 10 000 artiklar publicerade. Nästan inga refuserade. Och vi har över 30 000 olika läsare varje månad.
Sourze är på samma gång en affärsidé och en idé om ett bättre samhälle. Vi kan ärligt säga att vi håller på att bygga ett varumärke som om det blir tillräckligt starkt dels kommer kunna göra Sourze till ett lönsamt företag, dels förbättra demokratin. Hur många kan säga det?
Om vi skulle nå målet en miljon läsare kommer troligen nästan varje artikel att skrivas av olika personer. Säkert kommer vi kunna hitta på nya sätt att belöna trogna skribenter, det vill säga personer som kanske skriver en gång i månaden. Men för att ge möjlighet för många att synas kan vi troligen inte då låta ordet vara fritt genom en prenumeration som nu. I gengäld kommer det så klart bli så att varje artikel läses av väldigt många. Att ha tusen läsare blir nog ganska normalt.
Vägen, från de ca 30 000 olika läsare per månad Sourze har idag till den miljon som vi vill nå, är lång. För att lyckas kommer vi behöva göra många saker rätt. Ibland kommer vi att göra fel och försöka lära av det. Men så länge vi själva klart ser målet kommer vi envetet hävda att det bara är en fråga om tid och pengar att nå dit.
Av Carl Olof Schlyter 08 okt 2002 10:22 |
Författare:
Carl Olof Schlyter
Publicerad: 08 okt 2002 10:22
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå