sourze.se

Grön Ungdom stöder T-plankning

Vi kräver nolltaxa på tunnelbanan. Vi har med vår plank-kassa provocerat fram en debatt som är viktig och bra att ta.

Stockholm, den stad jag älskar, är utsatt för ett övergrepp. Ett systemskifte äger rum där det klassamhälle vi trodde att vi lämnat i gårdagen är på väg tillbaka.

Makten väljer när den kan spotta medborgarna i ansiktet. Som när rapport på rapport visar att kvalitén på kollektivtrafiken blir allt sämre och man samtidigt höjer taxorna.

Borgerliga tyckare brukar prata om faran med monopol, men SL är beviset för att när man själv har monopol kan man tydligen strunta i den gamla retoriken och utnyttja sin monopolställning hej vilt. För vem tror att priserna på trafiken skulle vara så höga som idag om det var praktiskt möjligt med konkurrens i tunnelbane-, pendeltågs- och busstrafiken?

Vi i Grön Ungdom har sett hur ett klassamhälle växer fram där några har råd att ta sig fram och andra tvingas stanna i förorten. Priset på ett månadskort på lokaltrafiken är tillräckligt högt för att vissa inte ska ha råd, och har du inget månadskort blir kostnaden absurt hög. Samtidigt som kvalitén på kollektivtrafiken blir allt sämre. En resa tur och retur in till stan kan lätt gå på en hundralapp, det är lätt att se att alla inte har råd.

Som politiskt ungdomsförbund kan vi då välja att vända problemet ryggen, som den politiska högern. Eller att arbeta, som hitintills, med enbart parlamentariska medel eller så kan vi faktiskt ta till alla medel som står till buds.

Vi har infört en egen plankkassa där den som är medlem i Grön Ungdom kan betala 100 kronor per månad och sedan får man sina böter betalda av oss, mot en självrisk på lika mycket pengar. Det är absolut inget slutgiltigt system, principen att alla ska betala lika för kollektivtrafiken står fast, men det är en politisk aktion med siktet inställt på lägre priser.

Valet står emellan att låta vissa, som inte har något val, planka var för sig eller att ordna en samordnad aktion för att få till förändring. Det är självklart att det senare är bättre.

Växthuseffekten är ett av den världens allra största miljöproblem. I takt med att temperaturen stiger smälter isar, höjs vatten och bara i Bangladesh kan vi se att 15 miljoner människor riskerar bli hemlösa om vattennivån stiger med så lite som en meter.

I växthuseffektens spår kommer väderkatastrofer och det extrema vädret i Sverige under de senaste åren kan lätt skyllas på den globala uppvärmningen. Växthuseffekten kommer av två av år tids största varbölder, oljeanvändningen och massbilismen.

Som alternativ till bilismen finns, där det finns möjlighet,
kollektivtrafiken. Den ska vara ett attraktivt och bra alternativ till bilen. Kvalitén ska vara hög och priset lågt. Idag är det tvärtom. På många sträckor i Stockholm är det billigare att köra bil än åka kollektivt. Det måste ändras.

Vi Gröna har en dröm om ett samhälle där inga beslut fattas över huvudet på folk. Där de som påverkas av ett beslut också är med och påverkar det.

Fråga er om dem som påverkas av kollektivtrafiktaxan har haft något att säga till om den. Det är klart, invänder en vän av ordning, att människor vill betala så lite som möjligt i alla väder. Men det är inte klart, sätter människor sig in i situationen accepterar de ofta höga skatter och höga priser. I gröna kommunen Kalix har man därför kunnat folkomrösta om skatten. Men man måste känna att man får något tillbaka för det man betalar. När kollektivtrafiken blir allt sämre ska man inte behöva acceptera att betala mer. Det är helt enkelt inte demokratiskt riktigt.

Vi uppmanar ingen att begå brott. Plankning är fel och ojuste i längden. Men extrema situationer kräver extrema åtgärder. Vi måste få ner priserna och därför krävs det en sådan här samordnad politisk aktion. Hoppet står till att de styrande lyssnar. Vi har med vår plankkassa provocerat fram en debatt som är viktig och bra att ta. Det har varit första målet, nästa är att få ner priserna. Det långsiktiga målet är givetvis nolltaxa i kollektivtrafiken. Det ska inte vara en klassfråga om man kan ta sig fram i en av Europas vackraste städer.


Om författaren

Författare:
Gustav Fridolin JR

Om artikeln

Publicerad: 24 okt 2001 15:28

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: