sourze.se
Artikelbild

Friska företag anfaller inte kunder

Inom företag som fungerar väl, svär man inte åt kunderna. Idag blev jag kallad ungjävel av en lokförare sedan jag råkat kliva på fel tåg. Rätt provocerande, då jag själv ser mig som rätt dräglig.

Bakgrunden är denna: Jag skulle åka pendeltåg från Södertälje till Stockholm. Eftersom Södertälje är ändhållplats brukar det bara vara att kliva på det tåg som råkar stå inne. Så gjorde jag även idag, och det är klart jag tyckte det var märkligt att jag vara ensam i vagnen trots att det snart var tid för avgång, men riktigt fundersam blev jag inte förrän lamporna släcktes och dörrarna stängdes. Detta var verkligen fel, snart märkte jag att jag helt enkelt var inlåst på tåget.

Med näsan tryckt mot rutan såg jag hur Stockholmståget rullade iväg. Efter ytterligare någon minut ser jag dock en kvinnlig lokförare i andra änden av vagnen. Jag går henne till mötes och öppnar munnen för att säga tack, ty jag antar att hon ska kunna befria mig ur mitt fängelse. I stället får jag en utskällning av guds nåde. Hade jag inte sett att vagnen var släckt? den var tänd när jag klev på Hade jag inte gått i skolan och lärt mig läsa så att jag kunde se vad som stod på skyltarna? skyltarna var blanka och inte ens jag kan läsa bokstäver som inte finns Och det var då förbannat med alla dessa ungjävlar! tydligen är jag en av dem, man blir nästan rörd, kan jag verka hotfull? Jag som ser mig själv som världens blygaste och mesigaste människa. Jag och den medelålders kvinnan skildes sedan åt, men vi stöter ihop igen ombord på nästa tåg mot Stockholm. Jag är då fortfarande upprörd och det sista jag säger till henne är att jag minsann ska kontakta SL. Det ska jag också göra, men brevet kommer att få ett annat innehåll än jag först tänkt.

Nu, sedan jag fått lite distans till det inträffade så inser jag att endast en mycket trött och utbränd anställd kan behandla sina kunder så. Vid kvart i sex var hon i slutet av sitt arbetspass, och när hade det börjat? Kanske hade hon arbetat hela helgen utan att få träffa sin familj. Hur är det egentligen att ha Citypendeln som arbetsgivare? Mitt intryck är att det måste vara väldigt frustrerande. För förnuftet säger mig, att om organisationen fungerar så kallar man inte kunderna för ungjävlar.


Om författaren

Författare:
Karin Lagerström

Om artikeln

Publicerad: 28 maj 2001 09:21

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: