sourze.se

Ingen kan mer än du

Om hur vi mäter och värderar kunskaper i dagens resultatinriktade samhälle

Jag diskuterade med en klasskamrat för någon vecka sedan och förundrades över hur mycket han kan och vet och har gjort. Så jag frågade helt enkelt: "Hur KAN du så mycket?" Men då svarade han med en motfråga att hur skulle han kunna "kunna" mer än jag om vi levt lika länge?

Det är bara så att vi värderar olika kunskaper olika högt. Ett år på universitetet är fina, nyttiga kunskaper medan ett års idogt fikande på stans alla caféer, tja... INTE är det helt enkelt. Eftersom allt handlar om resultat och produktion och hur man ska kunna tjäna samhället på bästa sätt, vara effektiv, göra rätt för sej... Göra RÄTT för sej? Vadå? Förtjäna rätten att leva? Sjukt.

För naturligtvis har "slackern" på caféet tillskansat sej andra kunskaper, som exempelvis social kompetens. Hon eller han har säkerligen också kunnat ha fler intressanta diskussioner om livet och världen, än vad den som sitter på Frescati försjunken i dammiga luntor har hunnit med. Det är helt enkelt olika kunskaper. Synd bara att inte alla kunskaper ser bra ut i meritförteckningen, med andra ord människans papper på hur mycket hon är värd. "160 poäng på universitetet? Välkommen till oss!" "Har du inte ens gymnasiekompetens? Men vad KAN du då?" och framförallt; "Vad GÖR du hela dagarna?".

...

Själv hade jag faktiskt tänkt bli universitetsstuderande i höst. Men om du känner för att ta en paus och filosofera över livets mysterier på ett rökigt café, är jag inte sen att hänga på.

Tack Rasmus för insikten.


Om författaren

Författare:
Gunilla Jägeberg

Om artikeln

Publicerad: 09 apr 2001 09:44

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: