sourze.se
Artikelbild

Nyheter för puckon?

Unga tittar inte på Aktuellt och Rapport. Det är allvarligt, och i en värld där dokuförnedring och skräpsåpa tar allt större plats är det viktigt att Public Service vågar fortsätta vara seriöst.

I förra veckan kunde man läsa Expressens dramatiska löpsedlar om Aktuellt och Rapports totala misslyckande med att nå den unga generationens TV-tittare. Det visar sig att blott 1 procent av de båda nyhetsprogrammens tittare är mellan 15-24 år. Den konkurrerande reklamkanalen TV3:s nyhetsprogram däremot, ses av mer än dubbelt så många i samma målgrupp. Det är bara att konstatera: unga människor föredrar en ding ding värld framför seriösa fakta och analyser. Valfriheten kan sannerligen slå hårt mot det som inte är snabbt, ytligt och bisarrt.

Public Service agerar i en snabb och föränderlig värld. Ideal, normer och trender skiftar snabbt när kommersiell TV konkurrerar om tittarsiffror. Det är viktigare nu än någonsin att SVT vågar hålla fast vid en subjektiv kvalitetsdefinition. En seriös och avancerad nyhetsrapportering är viktig för allmänbildningen, solidariteten, demokratin.

Vad ska vi då göra åt denna generation som Expressen betecknar som förlorad? Skall Muhammed komma till berget, eller skall berget komma till Muhammed? Borde vi i demokratins namn inte byta ut Claes Elfsberg mot Gry Forsell, klippa ner Rapport till 5 minuter, sparka alla utrikeskorrespondenterna och anställa en UFO-rapportör? Bryr sig 99 procent av Sveriges ungdomar mer om Britney Spears och Robinson-Mattias än om globalisering, Galna kor och kriget i Makedonien? Knappast. Jag är övertygad om att det finns både engagemang och intresse för seriösa nyheter hos unga människor.

En av anledningarna till att SVT inte lyckats locka unga människor till nyhetsprogrammen är naturligtvis att man satsat så halvhjärtat på egna ungdomsprogram. Program som Elbyl, Bullen och Vera kan i sina bästa stunder fungera som en språngbräda. Men när man väl producerar ett angeläget ungdomsprogram så ger man det en dålig sändningstid och lägger ned det efter en säsong.

SVT måste å ena sidan våga hålla på sina traditionella grepp. Å andra sidan har man en skyldighet att börja ta målgruppen 15-24-åringar på allvar - Muhammed måste lockas till berget. Och det är en utmaning.


Om författaren

Författare:
Jonas Malmborg

Om artikeln

Publicerad: 27 mar 2001 13:51

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: