sourze.se

Vi är alla ansvariga för mobbningen

"Jag vill inte vakna. Jag vill inte gå dit. Varför är det inte redan kväll så att jag kan få sova, om jag kan somna?"

Orden är sagda av Elin, 8 år, och av Svea, 48 år. Elin går i andra klass på Storskolan. Svea arbetar sitt tionde år på sjukhuset.

Båda är mobbade, båda är kränkta.

Vi vet inte hur många Elin och Svea det finns på våra arbetsplatser. På skolorna skattas det hur många elever som känner sig kränkta, på de vuxnas arbetsplatser är det okända antal, som ofta syns endast i sjukskrivningar.

Mobbning förekommer alltså inte bara elev mot elev. Mobbning finns elev mot lärare, lärare mot elev, föräldrar mot andras barn, skolledare mot lärare, vuxen mot vuxen, chef mot anställd. Listan kan tyvärr göras oändligt lång.

Vem är då ansvarig för att detta sker? Svaret är vi alla.

Elin sa: "Det värsta var inte hon som mobbade. Det värsta var att både läraren och de andra som visste om det men blundade."

Svea sa: "Jag såg alla blickar som gled undan och att ingen ville sitta bredvid mig på kafferasten."

När jag startade värdegrundsåret 1999 uppmanade jag alla medborgare att delta, att visa respekt för varandra, att ha ett demokratiskt förhållningssätt, att visa sig solidariska med de svaga. Ja, detta är läroplanens värdegrund. Tusentals personer besökte våra konferenser. Vårt tryckta material har delats ut till alla skolor. Mängder av organisationer fanns med i arbetet. Vi ville ge kunskap, vi ville påverka attityder, vi ville skapa debatt och samtal.

Att arbeta mot mobbning är inget ettårsprojekt. Regeringen har därför inrättat två så kallade värdegrundscentra, vid Göteborgs universitet och vid Umeå universitet/Ersta Sköndals högskola. Uppgifter för dem är forskning, konferenser, konflikthantering med mera. Här ges nu ett professionellt stöd till alla berörda i det tyvärr många gånger svåra arbetet mot mobbning.

Alltför många nyutexaminerade lärare har vittnat om att de inte har lärt sig något om kränkande behandling under sin utbildning. I den nya lärarutbildningen från i höst kommer alla blivande lärare att få kunskap om värderingar och om elever med särskilda behov.

Skolverkets uppföljning av mobbningsplaner visar att även rektorer har brustit i sitt ansvar. Skolverket kommer nu att vidta åtgärder men samtidigt erbjuds skolledare en generell kompetensutveckling med värdegrunden som bas.

Skollagskommittén prövar om skyddet för elevers rättssäkerhet kan bli tydligare.

"Jag blev inte lyssnad på. Jag blev inte tagen på allvar." Återigen vanliga kommentarer från de mobbade.

Regeringen har därför beslutat att elever och föräldrar ska ha rätt att begära ett åtgärdsprogram. De ska ha rätten att bli lyssnade på. De ska ha rätten till att något görs.

Den ytliga bilden av mobbning är några våldsamma 15-åriga killar som angriper en yngre flicka. Flytta på dem så är problemet löst! Åter visar sig okunskapen.

Den yngre flickan har ofta varit mobbad sedan de första åren i skolan. Då var mobbarna "snälla och duktiga flickor i klassen". De våldsamma killarna fick så att säga ett lätt offer. Hon var given från början.

Att utreda mobbningen, att förändra attityder, att ge självförtroende åt en kränkt elev, att ge normer och värderingar till den som mobbat tar tid och det ska få lov att ta tid. Inte förrän tryggheten och självförtroendet finns där får man sluta.

Regeringen vill att 15 000 nya tjänster ska skapas inom skolan under de närmaste fem åren. Ju mer personal, desto fler ögon att se med och desto fler att tala med. Vi ser behovet av såväl fler lärare som psykologer och kuratorer, vilkas professionalitet behövs när människors inre är skadat.

På de allra flesta skolor pågår idag ett fantastiskt arbete med att ge våra elever trygghet och kunskaper och för att stimulera deras nyfikenhet. Arbetet utgår ifrån att alla elever har ett lika värde men de har olika förutsättningar för att nå de mål som vi har satt upp. Hur och var undervisningen sker är ett ansvar för kommunen och för skolan. Det finns alltså många kommunpolitiker som är skyldiga att engagera sig mot mobbning.

Till sist - det arbete som utförs av elevorganisationerna och det synsätt som till exempel Bris har i sin tro på alla barns och ungdomars möjligheter, stärker mig också i mitt arbete som skolminister.

Kampen mot mobbningen och respekten för individen får aldrig upphöra.


Om författaren
Om artikeln

Publicerad: 05 mar 2001 09:32

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: