|
Inlägg #1: Postat: 2002-03-01 14:20:00
|
|
Mathias |
Problemet är väl inte att folk ibland vill vara vackra, sexiga och med eller mindre avklädda utan att andra människor bedömer dem för det? Är det inte så att problemet finns i betraktaren?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2002-03-01 14:20:00
|
|
Martin F |
Det är ju inga konstiga du kommer med, snarare sunda, men det har alla som läst redan förstått eller?.
Kylie - hon lider av något slags komplex skulle jag tro.
nästantonåringen: Jag har gjort lite på samma sätt med min lillebror, men han var betydligt äldre än nästantonåring. Inflikade kommentarer när han läste Café om hur han såg på de modeller som ställde upp och försökte plantera små tankegångar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2002-03-01 14:21:00
|
|
Martin F |
Forts. Några månader senare låg Fittstim på hans sängbord till min stora glädje då det inte var jag som gett honom den boken.
Det är ju helt klart så att du är en nyttig motpol för din syster.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2002-03-01 14:25:00
|
|
Sten O Andersson |
Jag tror inte på att uppfostra och ge "svar" om man inte blir tillfrågad. Var dig själv bara. Barn är bra på att efterlikan dem de gillar
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2002-03-01 14:37:00
|
|
Daniel |
Att säga att männen juckar "på andra villkor" är till att börja med fel. Varför ska männen ha andra villkor kan hon undra då, är inte kvinnor jämställda med män o.s.v. Förstår att det är ett svårt ämne, men jag tror att med goda förebilder familjen alltså så löser det sig nog av sig själv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2002-03-01 14:41:00
|
|
Anna Li |
Tror inte det hjälper med tidskrifter. Försöka ge barn självförtroende och självkänsla gm att hitta saker de är bra på och gillar som de kan satsa på. Anja Pärsson har nog lättare att bortse från Kylie än många andra 20 åringar bara som exempel - man behöver ju itne bli världsstjärna för att få självförtroende av att vara bra på något
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2002-03-01 15:21:00
|
|
Waldemar |
Låt henne läsa på
Länk: zetetics.com
För en feminism som inte handlar om att skuldbelägga, eller ersätta stereotyper med andra stereotyper
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2002-03-01 18:50:00
|
|
Joakim |
Hur vore det om du gav fan i att tala om för henne överhuvud taget att vi lever i en "ojämnlik" värld. Låt henne behålla sin inställning så kanske hon aldrig kommer att märka av alla hinder som tycks finnas i kvinnornas värld. Dvs låt inte henne ärva dina dåliga erfarenheter.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2002-03-01 20:51:00
|
|
Elin |
vaddå "på egna villkor". det är ju den största klyschan av alla. bullshit säger jag. avbeställ mtv, ja alla kanaler förutom allmäntevn och läs "den kvinnliga enucken" av germaine greer.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2002-03-01 21:02:00
|
|
Sofie |
Svårt de där.. När jag var 12 år kollade jag på baywatch och trodde på allvar att "nämen jag kommer också se ut som pamela andersson när jag blir vuxen. det fattar väl varenda människa, lixom.." Dessutom läste jag en massa frida och såna tidningar... när jag sedan växte upp och kom på att jag inte såg ut som nån barbiedocka fick jag skitdålgit självförtroende och trodde att det var bara mig det var fel på. Det tror jag fortfarande ibland, nu är jag 19...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2002-03-01 23:31:00
|
|
Lollan |
"Ett hjärta i jeans" och "Uppror pågår" av Fanny Ambjörnsson, Siri Ambjörnsson, Emma Janke, Maria Jönsson och Erika Sörensson är två trevliga böcker att stoppa i händerna på unga tonårsflickor.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2002-03-02 10:51:00
|
|
kabul |
"Jo, säger jag, men det är annorlunda när killar juckar. De gör det liksom mer på sina egna villkor."
Varför tycker du killarna gör det mer på sina egna villkor? Om de framträder juckande i musikvideos så är de väl minst lika mycket "offer" som Kylie.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2002-03-02 12:38:00
|
|
betraktaren |
grattis en månad i förskott. till månadens mest lästa alltså.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2002-03-02 12:51:00
|
|
Olof Öberg |
Lugn. Eftersom du börjar vid någorlunda tidig ålder så har du stor chans att lyckas med att skapa en riktig feminist. När hon kommer hem besviken över något så kan du ju visa att det är patriarkatets fel. De kommande åren kommer sådana tillfällen uppkomma dagligen. Vid andra tillfällen kan ni titta på nyheterna tillsammans och du kan då påpeka att samma sak igen om krig, svält och elände. Om du, mot förmodan, inte skapar en riktig feminist - ja då är det ju patriarkatets fel..
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2002-03-02 15:09:00
|
|
quaqer-bitch |
Kylies arsle? Kyreussexigare!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2002-03-02 15:22:00
|
|
Runar |
För mycket konsensus. Bla blaha blaha. Hur ska vi lära alla barn att bli politiskt korrekta feminister som inte sticker ut? Är det det enda som alla tänker på? "Hon är ung och naiv, det är värre med mig...". Ja men måste hon verkligen växa upp till att bli en sån där "tråkig vuxen"? Måste hon ständigt tänka på allt elände och ta ansvar för en massa som hon inte har gjort? På vilket sätt är det bra för henne?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2002-03-02 23:10:00
|
|
Ari |
Ni har ju ett bra utgångsläge eftersom du har, som du säger, vunnit insikt, det är inte alla som har det och då är det ännu svårare...Men att hon är tjej är bara en sak i mängden, livet är inte kul just för någon...Om män och kvinnor plötsligt blev alldeles jämställda så skulle vi ändå inte ha ett jämlikt samhälle, har jag en känsla av...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2002-03-03 16:11:00
|
|
Michael Lundahl |
"Hur kan jag bäst förbereda henne på att vi lever i en ojämlik värld". Mitt förslag: Låt bli. Paja inte för tjejen genom att lära henne att "Sorry min flicka. Du är körd. Du har fel kön så du är i praktiken screwed och kommer att få ett helvete livet igenom". Hade jag fått veta det som barn hade jag fanimig satt en pistol mot huvudet och tryckt av. Snacka om KNÄCKANDE.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2002-03-05 11:56:00
|
|
se |
kyreus ÄR VISST S E X I G,
FRAMFÖRALLT NÄR HAN DANSAR DISCO!!!!!!!!!!! vi har sett han på
Indigo, hihih!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2002-03-05 14:49:00
|
|
Florence del 1 |
FITTSTIM I ENA HANDEN!!!!!!!!-ASTRID LINDGREN I DEN ANDRA!!!
Som 12-åringen står man ju med ett ben i bägge världarna..man har antagligen fått både mens och bröst..men betraktas samtidigt som ett barn...Bästa medicinen är att se sina barn..och göra så gott man kan...tala om vad man tycker och inte mesa!!!
|
| |