Inlägg #1: Postat: 2001-12-13 20:36:00
|
Alexander Rasmusson |
Personligen mår jag inte särskilt dåligt av att djur slaktas och äts upp av oss. Jag skulle ljuga om jag sa att jag kände empati för dem, och jag tänker inte hyckla om det: jag tycker inte synd om djuren.
Det enda för mig vettiga skälet till att äta vegetariskt är för att det är bättre för miljön och i det långa loppet bättre för oss människor.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-12-14 02:52:00
|
Jonas Carlberg |
Bra inlägg. Själv har jag gått över till en nästan helgrön kost efter att ha forskat i resursutnyttjande under några år - det köttätande vi hänger oss åt i bl.a Sverige är inte försvarbart alls. Det är inte heller konstigt att naturvårdsverket vill att vi ska minska köttkonsumtionen till en bråkdel av dagens, inom tjugo år. Lästips: "Mat, Miljö, Rättvisa" av Jens Holm, "Human Use of Land and Organic Materials" av Stefan Wirsenius, "Food Energy and Society" av David Pimentel.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-12-15 17:07:00
|
kungen |
Synd att djur måste dö för att jag skall äta mina biffar, men så funkar det..
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-12-16 00:24:00
|
Skalman |
Tsss... Visst du har rätt i vissa saker. Men jag gillar inte den kommunistiska tonen. Visst. Det är fasansfullt att männsikor svälter. Men vad är meningen med att pumpa in energi och pengar i ett stort svart hål? Man borde ta itu med orsaken istället.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-12-16 00:46:00
|
Patrik Nyman |
Eh !, det är ju gott. Skiter väl i nästa generation och dess framtid. Det är faktiskt deras problem !! Precis som generationerna före oss lastade deras problem på oss.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-12-17 11:20:00
|
Maria |
Om du vägrade köpa den där korven på stan och frågade efter vegetariska alternativ skulle det komma fler, omdet var fler än du som vågade fråga!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-12-25 19:16:00
|
Josefin Åkesson |
Man bör alltid börja med sig själv... Därför är det ytterst viktigt att försöka förändra det man ser som problem så långt som möjligt på eget bevåg. Att alltid fråga om veganska alternativ, att istället för att klanka ner på köttätare föra en diskussion med de i ämnet, att istället för att äta den där korven på stan köpa två korvbröd är några enkla exempel. Att bjuda hem köttätare åp vegansk middag är även det en bra idé.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2002-01-14 00:04:00
|
Daniel Milton |
Bra artikel! Mitt tips är att byta ut korven mot en falafel - snabbt, billigt, nyttigt och smarrigt. Korvgubbarna är utdöda inom 10 år.
|
|