Håll käft Kvinna och fatta...

Den här tråden diskuterar artikeln Håll käft Kvinna och fatta....
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2001-12-12 18:37:00
Fredrik Jung Abbou
Hehe, vi spelas bada ut mot varandra genom slug manipulation av bla oss sjavla samt media etc. Kvinnor har felaktig bild av vad men ska va gillar, vi forsoker anpassa oss samt jemfora oss med vara likar. Kvinnor far berattat for dem hur vi vill ha dem samt rolemodeles som sitter pa pelare som mannens hogsta goal att na. Bada blir vi lurade o for lite tar vi reda pa vad vi tycker om varandra. Det skulle ingen inom detaljhandeln tjena sa mkt pa att vi gjorde....
Inlägg #2: Postat: 2001-12-12 19:16:00
Anna Holmqvist
Jag håller med Dig om att vi alla är vackra och att vi duger som vi är. Men jag finns inte till för att behaga Dig. Jag finns till för min egen skull, och min kropp är min. Faktiskt.
Inlägg #3: Postat: 2001-12-12 19:43:00
Bella Blue
"Vem ska kvinnan attrahera?
Svar: Mannen"
Heteronormativitet kallas det visst... Pinsamt mycket av den varan i den här dumma lilla texten.
Inlägg #4: Postat: 2001-12-12 23:04:00
kee
DARLING! du har så rätt. nu känner jag mig ju jäääääääääätttesnygg!
Inlägg #5: Postat: 2001-12-13 01:21:00
florence
Jomenvisst!!! Visst kändes det skönt att få ut det!!!????
hehehe bra skrivet....
Inlägg #6: Postat: 2001-12-13 05:29:00
Viola
Det hela är befängt. Det är inte mannen som väljer partner, kvinnan väljer vem hon ska acceptera och ta emot. Det är hanen som tar på tuppfjädrar och snurrar kring honan för att få godkänt. Se på fåglarna. Det hela är en missuppfattning. Den man som önskar sig den snyggaste tjejen vill bara stärka sitt ego. Barnstadium, han växer ur det. Livet och att leva är något helt annat. Tjejer måste sluta jaga skönhet. Både män och kvinnor vill ha någon att älska. Allt annat är fördomar och osäkerhet.
Inlägg #7: Postat: 2001-12-13 10:50:00
Nina
fin tanke du har där.. och rätt. men skulle du skälla ut nån sådär personligen, som om hon var dum i huvudet vilket såklart är mycket värre än att vara oattraktiv, så skulle allt vara förjäves. så att du vet.
Inlägg #8: Postat: 2001-12-13 11:11:00
Greger
Good Point! Om än lite bryskt framfört.
Inlägg #9: Postat: 2001-12-13 11:13:00
Katarina
Man måste se bakgrunden:I 5-600 år bakåt sen renässansen har kvinnor i västerländsk kultur,med ytterst få undantag, avbildats som passiva objekt,som finns till för en manlig betraktare.Bilderna av kvinnor har skapats av män, sålts av män till män.Inom konsten funkar det inte så längre, men i bla reklamen finns det vissa sunkiga rester av denna människosyn.Om man ska fatta varför många blir provocerade etc av tex HM annonser
så måste man se bakom , vad de står för
Inlägg #10: Postat: 2001-12-13 14:47:00
Anna
Du måste tjata om det för det är det som blivit allra viktigast för en tjej idag - att vara snygg. Inte bra eller duktig på något. Det räcker att vara snygg. Det är det vi vill höra.
Inlägg #11: Postat: 2001-12-13 15:51:00
Jörgen G
Suverän text, men du glömde en sak; Man SKA inte tycka att en tjej är snygg, för då får man feministerna på sig för att man reducerar dem till objekt och offer... Either way, you cant win.
Inlägg #12: Postat: 2001-12-13 17:49:00
Lotta
Jag förstår precis vad du menar, tror jag. Vi har svårt att ta komplimanger i form av ett tack. Vi kommer oftast med -nej.. inte är jag, -nej, det säger du bara. Istället för ett hedligt enkelt TACK. Många av oss är nog uppfödda med "Jantelagen"Du ska inte tro att du är något. Och jag vill lova dig att det tar tid att träna sig ur den.
Inlägg #13: Postat: 2001-12-13 22:09:00
Maj
Men om jag är jättenöjd med mig själv och tycker att jag är snygg, och en kille säger att han tycker att jag är ful och tjock, har han då rätt? Eftersom det är honom jag ska behaga?
Inlägg #14: Postat: 2001-12-14 19:00:00
Tore
Underbart! Jag har så svårt att förstå tjejer som hela tiden vill att man ska säga att de är vackra. Jag själv skulle aldrig tro på en tjej när hon säger att man ser bra ut, om man tvingar fram det själv. Kan inte de som håller på så förstå att självförtroende är attraktivt?
Inlägg #15: Postat: 2001-12-15 16:47:00
Jocke W
Ponera att utseendefixeringen förvandlades till "jag måste bli något"-fixering istället. D.v.s. att man blir beundrad för nåt man gör istället för hur man ser ut, säg Mona Sahlin hon är väl beundrad? som exempel. Skulle det inte bli samma komplex där när det väl är normen?
Inlägg #16: Postat: 2001-12-15 20:39:00
Henrik
Frågar igen det som Maj nedanför frågade. Detta för att du är en jävel på att låta bli att svara, och istället komma med motfrågor som inte har med frågan att göra. Frågan: "Men om jag är jättenöjd med mig själv och tycker att jag är snygg, och en kille säger att han tycker att jag är ful och tjock, har han då rätt? Eftersom det är honom jag ska attrahera?". Och meningen; Är det inte egentligen viktigast vad hon själv tycker, och att det inte betyder ett sketet dugg vad nån annan tycker?
Inlägg #17: Postat: 2001-12-15 21:17:00
Anna Holmqvist
Michael, ditt recept för att vi ska komma ifrån vårt utseendefixerade samhälle tycks vara att man ska lyssna på dom som säger snälla saker om en själv och inte lyssna på dom som säger dumma saker. Jag är tveksam till om det är så enkelt.
Inlägg #18: Postat: 2001-12-16 19:52:00
Michael Lundahl
Linda: min poäng är två saker. 1 Skriv inte ned ditt utseende. Det tjänar inget syfte och du mår skit av det om du gör det. 2 Killar tycker förmodligen högre om ditt utseende än du själv.
Inlägg #19: Postat: 2001-12-17 06:40:00
marie
Varför är du arg? Varför skulle man inte få uttala sig om hur man uppfattar sitt utseende? Förvisso gör många det just för att få bekräftelse, de vill höra ett uppskattande svar. Men vad säger att man måste bedömmas? Att en kvinna inte känner sig vacker behöver inte ha ett jävla skit med dig eller någon annan man att göra.
Inlägg #20: Postat: 2001-12-17 12:16:00
Kajsa
Jag tycker inte att HM-affischer och annan stenåldersreklam är fel för att jag och andra "vanliga" kvinnor aldrig kan bli så snygga. Jag tycker det är fel för att jag tycker att jag ÄR snygg, men jag faller utanför den trådsmala, supersminkade, retuscherade normen. Jag vänder mig alltså emot det ideal som prackas på mig.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...