Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3

Den här tråden diskuterar artikeln Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3.
Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #61: Postat: 2013-02-22 09:56:00
Jan Brunne
I Grunden är frågan om kyrkor av alla de slag kan överleva i ett folk utan tro??Vem vill betala underhållet om man inte är troende på ngt sätt? Gå ut på stadens gator och ta med dig trosbekännelsen! Stryk under de de 10 häftigaste påståendena o fråga om folket/ även kyrkomedlemmar/ tror på detta!

Ingen muslim du möter skulle betvivla en enda rad o Koranen!

Gång på gång påstås det i media att Svenskarna är jordens mest avvikande folk i troshänseende! Jag har träffat flera som sagt mig "jag har aldrig träffat ngn kristen". Frid o Fred!
Inlägg #62: Postat: 2013-02-22 10:18:00
Bizon
Ja du Brunne - det konstiga är att jag varit betrodd hela livet. Nu var vi två som tagit på oss detta uppdrag - en av mina elever faktiskt - han är nog av samma sort, alltså den sorten man kan lita på :-

Tror jag nämnt nån gång att de något enklare vinrariter vi fick som bonus avnjöts någon månad senare en sommarnatt då jag blivit klar med mitt vattenfall och dammen planterats med kallor och liljor.
Porlandet av vatten, tonerna från min gitarr, vinet och små vattenödlor som simmade omkring där i dammen och gjorde sej hemmastadda gjorde den sommarnatten till ett minne att bevara.

Ja att spela är nödvändigt - musica nese este est - liksom navigare :-
Inte för att jag vet hur det stavas, men nödvändigt är det i alla fall :-
Inlägg #63: Postat: 2013-02-22 10:42:00
Jan Brunnegård
Man måste förlåta sig själv att man missar en del stavning och grammatik - annars kan man inte förlåta andra. // Ja detta att mötas med förtroende i unga år är oerhört utvecklande och motsatsen är förödande. Det har jag verkligen fått uppleva själv . Jag fick fantastiska uppdrag så länge jag var frisk o käck. men som soc.arbetare mött massor av ungdomar tomma på självförtroende.

Vår ungdomsarbetslöshet är totalt förödande på många sätt, främst psykiskt OBEHÖVD.
Inlägg #64: Postat: 2013-02-22 12:45:00
Bizon
Ja Brunne 63 - och motsatsen "DELAKTIG" något jag pläderat för här många gånger.
Inlägg #65: Postat: 2013-02-22 13:37:00
Jan Brunnegård
Del-aktig och Med-Lem är väldigt fina gamla folkrörelseord.
Inlägg #66: Postat: 2013-02-22 13:39:00
Jan Brunnegård
MOTSATSEN // Alienation, förfrämligande, är ett sociologiskt och filosofiskt begrepp som syftar på ett vidsträckt socialt fenomen.
Inlägg #67: Postat: 2013-02-22 15:18:00
Bizon
Alienation - var inte det en annan Jan som myntade det glosan nån gång i mitten på 1900?
Inlägg #68: Postat: 2013-02-22 15:36:00
Jan Brunnegård
67/ Anar vem du tänker på. Det var ett vanligt ord inom olika partier på 70-80 talen. De senaste tio åren har vi mera talat om Utanförskap bland arbetslösa o andra grupper.
Inlägg #69: Postat: 2013-02-22 15:56:00
Bizon
Jan Marx var det inte, men Marx var det - begreppet har använts även före honom i beskrivningen av hur människan skiljts från gud.
Inlägg #70: Postat: 2013-02-22 17:28:00
Brunne
Tack för det - funderar vidare....
Inlägg #71: Postat: 2013-02-23 14:29:00
Lennart Asp
#47: Ja du Teddy B, även på femtiotalet var en uniform , från flygvapnet, inte en nackdel om en stilig kavaljer hade planer på att fälla en blond skönhet som min mor. Och sedan gjorde Tore Ehrlings orkester på Skansens dansbana sitt till för att fullborda romantiken.
Min senaste musikfavorit är ”Light in Babylon” som jag träffade på gatan i Istanbul sist jag var där. Gitarr, santur, trumma och en fin sopran sångröst på hebreiska ...
Inlägg #72: Postat: 2013-02-23 16:34:00
Bizon
Jo du Aspen - jag blir ju alldeles tårögd - FlowerPowertiden strömmar genom förgången tid ända till just alldeles nära, men onåbart från nuets fängelse.
Tiden med Musikfront, gatuteater och som detta gäng fina ungdomar och gatumusikanter.
"Hebreiska2 sa du - men av de nu så frostiga relationerna mellan israel och turkiet märktes inget. Inte heller fanns några tecken till judisk deklaration från ungdomarnas sida - annat än då språket.
Länk: youtube.com flickan som sjunger och spelar gembetrumma påminner mej om min lilla Miriam - vi levde vår kärlek två somrar - jag bodde då på en flotte, men under vintern i en lekstuga - och "gudinna" vad vi lekte.

Har en intressant DVD "Crossing the Bridge" The sound of Istanbul. Känner du till den?
Inlägg #73: Postat: 2013-02-24 18:20:00
Lennart Asp
#72:Bizonen, dina nostalgiska tårar har nog helt rätt när de känner Flower Power-vibbarna från The light of Babylons musik. Deras politiska budskap är deras musik med Peace & Understanding! Tjejen har karisma och var trevlig att prata med. Det verkar som om det är hon som är den kreativa motorn i gruppen. Ett feministiskt föredöme kanske? : Hennes föräldrar var tvugna att fly från Iran till Israel där hon växte upp och lärde sig spela musik. Sången kom senare. Och så träffade hon gitarrspelaren i Istanbul plus att santurspelaren anslöt sig för att bilda kärntruppen ...
Inlägg #74: Postat: 2013-02-24 18:34:00
Lennart Asp
Den kärleksfulla musikruppen har säkert rätt i att musik och kärlek hör ihop. Det kan ju du intyga! :Men deras kärleksmusik behövs inte för att göra "de nu så frostiga relationerna mellan israel och turkiet" varmare. De är tillräckligt varma som dem är, staterna emellan. Det är lätt att förledas över den officiella skuggboxningen om "Ship to Gaza", med mera. Det militära samarbetet fortsätter som förut mellan USA/NATO:s två sheriffer i Mellanöstern ...
Inlägg #75: Postat: 2013-02-24 18:37:00
Lennart Asp
Här finns en intervju ...
Länk: emahomagazine.com
Inlägg #76: Postat: 2013-02-24 18:59:00
Brunne
Jag har precis knäppt av Kunskapskanalen som har en serie om Västerlandets undergång Sista stycket handlade om Turkiet efter Atataturk fram till nu. Med total västerländsk jeansbyxor o popmusik i Istamnbuls shoppingkvarter mm Men längre åt öst är det totalt Islam o allt oftare täckande dam klädsel.
Inlägg #77: Postat: 2013-02-24 19:06:00
Bizon
73,74,75
Ja - och just det att en publik eller medspelare ger musiken ytterligare en bost - att sitta och spela för sej själv kan vara nog så givande, men tillsammans är vi mindre ensamma - det var visst en fim som hette så, men det är sant att just veta att där finns ett annat DU.

Flickan har alltså delvis vuxit upp i iran - men alltså lärt sej hebreiska om nu inte det var hennes hemspråk - kanske inte så gott att vara en judisk familj i iran.

Och att den turkiska militären är mer pragmatiska än deras politiker kan man ju tänka sej - israeliska vapen är ju både effektiva och inte alltför dyra - förmodligen är det underbetalda palestinier som sitter nån stans som gästarbetare och plockar ihop israels kanoner - sedan får dom smaka på projektilerna emellanåt om dom råkar vara hemma på permis i gaza under någon israelisk straffexpedition - människan är sinnessjuk.

Fin tanke förresten - att musiken är en egen kultur med ett språk utanför det verbala - jag har många gånger fått uppleva det :-
Inlägg #78: Postat: 2013-02-24 19:18:00
X-man
Bizon och Lennart lyssna på häftig musik, som är så unikt, en orkester utan musiker! Länk: youtube.com
Inlägg #79: Postat: 2013-02-24 20:50:00
Lennart Asp
Tack Bizon för tipset om "Crossing the bridge ...". Fatih Akin känner jag till bra, men jag tror att jag missade den i sin helhet.
Inlägg #80: Postat: 2013-02-24 20:54:00
Lennart Asp
#76: Tack Jan för tipset om Kunskapskanalen. Ska titta i morgon på reprisen! Men islamismen är tyvärr på frammarsch även i Turkiet. :
Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...