Att sälja äldre bil

Den här tråden diskuterar artikeln Att sälja äldre bil.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2012-12-18 19:57:00
Lennart Lundwall
Wikipedia: "Chevrolet Corvair var en amerikansk kompaktbil med svansmotor byggd av General Motors 1960-1969. Den hade en sexcylindrig luftkyld boxermotor med stötstänger som levererade från 80 till 180 hästkrafter beroende av årsmodell och utförande. Modellen var helt ny och hade motorn bak till många trogna Chevrolet-köpares förvåning. Bilen hade bra framkomlighet i terräng eftersom tyngden låg över drivhjulen. Med cirka 63 av vikten på bakaxeln blev bilen också kraftigt överstyrd vid hård kurvtagning i hög hastighet och det var många ovana förare som körde ihjäl sig i Chevrolet Corvair. Detta ledde till att den amerikanske advokaten Ralph Nader började att såga Chevrolet Corvair i sin bok "Den livsfarliga bilen" Unsafe at Any Speed där han pekade på dåliga vägegenskaper."

180 häst och 63 vikt bak pekade bara åt ett håll. Åt h-e. Men synd på ett snyggt åkdon.
Inlägg #22: Postat: 2012-12-18 20:03:00
Jocke utsourzad
Jag säger bara en sak, 39:ans Delahaye som jag hittade i min kusins veterantidning han har tre gamla Fordar. Fransk bilkonst från 30-talet. Eller Bugattin en bit in i filmen. Går den att sälja måntro? 30-40 miljoner. Dollar.
Länk: youtube.com
Inlägg #23: Postat: 2012-12-18 20:46:00
Jan auto B
20 JA om Saab, så minns jag. V4 var väl en fordmotor som även satt i en Taunus?
Inlägg #24: Postat: 2012-12-18 20:49:00
Jan auto B
LL / Chevrolet Corvair var det visst o sant. Vet inte om de impades all hit. Men det kom en del Edsel o de höll rätt bra. An ngn anledning flera i Uppsala, en sexig stad.
Inlägg #25: Postat: 2012-12-18 20:49:00
Lennart Lundwall
Rätt Jan. 68 hk V4. Spann som en katt i min Saab 95:a av -75 års modell. 7-sitsig som en liten buss. Kul.
Inlägg #26: Postat: 2012-12-18 20:52:00
Jan auto B
Jag tror att det tillverkades många originella bilar i Frankrike mellan 1918 och 1939. Trots att Frankrike blev föga bombat? så hade flera märken svårt att komma igen kring 1950 MEN Dyna Panhard var originell o måste väll ha varit fransk. Vi köpte nog också TATRA från Prag kring 1950.Med halvstor bakmotor. Saker på Hjul är Kul!
Inlägg #27: Postat: 2012-12-18 20:56:00
Jan auto B
LL25 Min V4 herrgårdsmodell rullade sidledes utför ett stup, som en limpa ungefär. En glashal marsdag. Ett varv med mig två döttrar o en helt ny färgTV. Döttrarna klättrade runt ett varv i taket...jag fick ett blåmärke på ett knä, TVn small till o så var de inget mer.

Så kom en traktor och drog upp bilen uir den ca 3-4 meter djupa ravinen, sen var det bara att starta o köra vidare. Bytte förardören men inget mer.Svensk stål biter bra!
Inlägg #28: Postat: 2012-12-18 21:02:00
Lennart Lundwall
Schysst story. Synd på TV:n. Jag bjöd på en snygg -53 Dyna Panhard i somras. Det blev inget. Han skulle ha 80 tusen. Hela bilen var av aluminium. Skötte man den dåligt övergick den i pulverform.
Inlägg #29: Postat: 2012-12-18 21:02:00
X-man
Hallå bilavdelningen vad kostar en Traktor idag? Och emedans ni funderar över priset kan de som känner sig road lyssna på lite politik så länge och inte vilken politik som helst. Länk: youtube.com
Inlägg #30: Postat: 2012-12-19 12:12:00
Bizon
Att sälja äldre bil har sina sidor, men så även att köpa en dylik.
Jag har nu gjort mitt livs hittills mest dumma och förunderligt korkade bilaffär.
Jag är just inte någon novis varken på bilar eller på att köpa och hålla liv i dom samt att få ut så lagom mycket att det gått jämt upp med brukandet av dom.
Nu köpte jag en bil som såg rätt hygglig ut och var av den typ jag kallar bruksbil - alltså en kombi med dragkrok, så där en 12 år gammal.
Försäljaren visade alla papper på som han sa familjens "Pärla" med en servicebok där allt var i sin ordning och besiktningspapper med godkännanden efter åtgärd sedan flera år tillbaka - nuläget som också omnämndes i blocketannonsen var besiktigad utan anmärkning och skattad till slutet på nästa år.
Bilens pris var därefter varför jag tyckte att allt var som det skule och köpte bilen.
Efter några dagar kom ägandepappren och en upplysning om att körförbud inträtt på bilen då den inte uppvisats åtgärdad efter senaste besiktningen.
Glad i hågen tog jag kontakt med berörda myndigheter utgående från att det genom försäljningen av AB Bilprovningen och uppdelningen av denna på tre olika företag blivit något fel i registreringen och att detta kunde på ett enkelt sätt rättas till.
Efter en del bryderier med nummer, datum och annat stod det emellertid klart att det besiktningsutlåtande jag fått var en regelrätt förfalskning - det var förra årets besiktningsgodkännande som årets datum kopierats in på.
Så där stod jag med en bil som behövde meckas - just det jag önskat slippa då det ju är vinter och svårt att skruva med vantar och för kallt att göra det utan - dessutom visade det sej också att den var oskattad. Numera får man ju inget klistermärke, och jag betvivlade aldrig försäljarens ord hemma i vederbörandes kök med två små lockiga ungar och fru församlade vid deras köksbord där affären gjordes upp.

Min dotter var även med då hon hade skjutsat mej till bilen - allt verkade med andra ord helt i sin ordning.

Nu har jag besiktigat bilen och gjort en polisanmälan - den tidigare ägaren svarar inte på telefon.

En kompis frågade mej direkt när jag berättade vad som hänt - var dom svenskar?
Han visste redan svaret - till saken hör att han är själv från forna jugoslavien och i hans bransch har han dragit på sej en del erfarenheter av både ond bråd död, svenskar, och så kallade invandrare - hans sorgsna leende bekräftade bara det svar jag inte behövde ge.
Inlägg #31: Postat: 2012-12-19 12:25:00
X-man
Bizon det är för bedrövligt att man inte kan lita på folk och allt värre har det blivit med tiden, när folk har slutat med, att mer eller mindre vilja ta ansvar för Sveriges utveckling och de som vill ta ansvaret för vårt land är de utpekade främlingsfientliga och de som ibland blir kallade rasister.
Inlägg #32: Postat: 2012-12-19 14:12:00
Jan Brunnegård
Bizon, mkt bra berättelse. Måste tyvärr berätta att jag har haft bortåt 30 bilar på 50 år och aldrig känt mig lurad av ngn inföding. Men 4-5 ggr har invandrare försökt blåsa mig. De har visat falska papper. Kommit med en bil med blanka däck som absolut inte har godkänts av bilprovningen. / Å andra sidan är jag kompis med Kroat som är min privata serviceman, nästan gratis.
Inlägg #33: Postat: 2012-12-19 14:42:00
Jan Olsson
Att bliva "blåst" är intet nytt under Solen! - Kan man bliva av vem som helst,som med uppsåt att luras,arrangerar ett s.k.försåt!

På Transportstyrelsen kan man med bilens reg.nummer få de flesta uppgifter om fordonet,per data!
Utom vem som är ägare till detsamma!

Då skall man på kvittot skriva in att det är säljarens fordon,inte är satt som pant,eller på annat sätt häftar i skuld till tredje man!
Med hans underskrift på kvittot,har man sen ett någorlunda säkert köp!

Ack ja,det är inte enkelt,men kan bespara en massa trassel i efterhand!
Lycka till med framtida bilaffärer!
Inlägg #34: Postat: 2012-12-19 15:26:00
Lasse i Gatan
#33/Herr Olsson kom lite på vingel här när det gäller vem som äger fordonet och om fordonet är besiktigad. Kostar tre kronor om jag minns rätt, via en mobiltelefon får man dessa uppgifter Citat:”Transportstyrelsen har två sms-tjänster. Via sms-tjänsten Vem äger fordonet? kan du på ett enkelt sätt få fordons- och ägaruppgifter direkt till din mobiltelefon genom att du skickar aktuellt registreringsnummer till 72503. Vi har även sms-tjänsten Besiktningsuppgifter som, precis som namnet antyder, ger dig besiktningsuppgifter via sms. Skriv bes. före aktuellt registreringsnummer exempelvis bes.mlb318 och skicka det till nummer 72503.
Inlägg #35: Postat: 2012-12-19 16:05:00
Bizon
Tack så mycket govänner för er medkänsla.
Visst får jag ta på mej min egen dumhet och benägenhet att tro folk om gott - men jag tycker inte om motsatsen, att i alla lägen behöva hänge mej åt misstänksamhetens onda mening - att folk i allmänhet är så slipat falska och bara bidar sina tillfällen att luras.

I detta fall hade jag sedan några veckor tillbaka nappat på flera bilannonser och hade börjat tröttna - så det var inte första bästa.

Och inte någon av de bilar jag tittade på såldes av en svensk, men samtliga dittills uppvisade defekter av diverse slag som gjorde att jag avstod - defekter som ingen av dessa säljare berättade om i annonsen eller under efterföljande samtal.

Den här bilen såg extreört hel och ren ut och verkade verkligen vara en välskött familjebil med full service som den oerhör trevlige säljaren sa. Helt OK att köra, tyst och fin och utan missljud, bra däck ink vinter dito.

De anmärkningar bilen fått stod inte att upptäcka så jag svalde betet.

Artikeln innehåller en del uppgifter som kan vara värda att ta sej en liten titt på - så snart säljaren i det exemplet fått in annonsena började telefonen omedelbart att ringa - de son ringde visade sej inte vara helt ajour med språket svenska och i samtliga fall gav skambud och lovade omedelbar snabb affär.

Förefaller som att just begagnade bilaffärer i den mer eller mindre uttjänta klassen blivit en skattefri sektor som just arbetslösa människor slagit sej in på - ävenledes skrupelfria sådana som är beredda att dölja fel, bedra köpare genom förfalskning av besiktningsprotokoll och döljande av fel och brister.

Alltså en helt annan mentalitet än min som visserligen kan köpa nått skräp och fixa till och under de år jag haft bilen faktiskt kan sälja bilen i bättre skick än då jag köpte den - jag kan fixa styrleder, länkarmar, fjädrar och en del svetsjobb också om så skulle vara, och de som köpt mina gamla bilar har aldrig haft orsak att klaga.

Nu handlar det däremot om att människor med en tillsynes hygglig ekonomi, stadgade förhållanden med fru och barn boende inte i några fattigkvarter i Fisksätra eller Skärholmen utan i ganska så fashionabla orter med bostadsrätter och service som kräver lite ekonomi - en ekonomi som dessa typer svindlar och bedrar sej till.

En allmän varning har väl alltid funnits i hästskojarbranschen, som blev begagnade bilhandlarbranschen men för några år sedan mest handlade om att slå ut lite bucklor, lite punktlack, vaxning, byta olja och sedan sälja så gott som ny i befintligt skick.

Men nu alltså med rena bedrägerier och förfalskning - jag säjer bara det - SE UPP! Det är satt i system.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...