Valt inlägg:
Tack så mycket govänner för er medkänsla.
Visst får jag ta på mej min egen dumhet och benägenhet att tro folk om gott - men jag tycker inte om motsatsen, att i alla lägen behöva hänge mej åt misstänksamhetens onda mening - att folk i allmänhet är så slipat falska och bara bidar sina tillfällen att luras.
I detta fall hade jag sedan några veckor tillbaka nappat på flera bilannonser och hade börjat tröttna - så det var inte första bästa.
Och inte någon av de bilar jag tittade på såldes av en svensk, men samtliga dittills uppvisade defekter av diverse slag som gjorde att jag avstod - defekter som ingen av dessa säljare berättade om i annonsen eller under efterföljande samtal.
Den här bilen såg extreört hel och ren ut och verkade verkligen vara en välskött familjebil med full service som den oerhör trevlige säljaren sa. Helt OK att köra, tyst och fin och utan missljud, bra däck ink vinter dito.
De anmärkningar bilen fått stod inte att upptäcka så jag svalde betet.
Artikeln innehåller en del uppgifter som kan vara värda att ta sej en liten titt på - så snart säljaren i det exemplet fått in annonsena började telefonen omedelbart att ringa - de son ringde visade sej inte vara helt ajour med språket svenska och i samtliga fall gav skambud och lovade omedelbar snabb affär.
Förefaller som att just begagnade bilaffärer i den mer eller mindre uttjänta klassen blivit en skattefri sektor som just arbetslösa människor slagit sej in på - ävenledes skrupelfria sådana som är beredda att dölja fel, bedra köpare genom förfalskning av besiktningsprotokoll och döljande av fel och brister.
Alltså en helt annan mentalitet än min som visserligen kan köpa nått skräp och fixa till och under de år jag haft bilen faktiskt kan sälja bilen i bättre skick än då jag köpte den - jag kan fixa styrleder, länkarmar, fjädrar och en del svetsjobb också om så skulle vara, och de som köpt mina gamla bilar har aldrig haft orsak att klaga.
Nu handlar det däremot om att människor med en tillsynes hygglig ekonomi, stadgade förhållanden med fru och barn boende inte i några fattigkvarter i Fisksätra eller Skärholmen utan i ganska så fashionabla orter med bostadsrätter och service som kräver lite ekonomi - en ekonomi som dessa typer svindlar och bedrar sej till.
En allmän varning har väl alltid funnits i hästskojarbranschen, som blev begagnade bilhandlarbranschen men för några år sedan mest handlade om att slå ut lite bucklor, lite punktlack, vaxning, byta olja och sedan sälja så gott som ny i befintligt skick.
Men nu alltså med rena bedrägerier och förfalskning - jag säjer bara det - SE UPP! Det är satt i system.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?