Att sälja äldre bil

Den här tråden diskuterar artikeln Att sälja äldre bil.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-12-16 16:15:00
Jan Brunnegård
DÅ jagh har allt för gott om tid och ibland ork så har jag en egen lek på Blocket. Jag kollar dagligen vilka bilar under 20.000 kr som är till salu i mina trakter. Bland hundratals väljer jag ut 20-30 st som jag Sparar till en kortlek. Där försvinner det dagligen bilar och jag fyller på med nya. Jag sparar bilar som jag tycker än intressant på något vis. Jag finner t ex att gamla Volvo 240 går överraskabnde fort liksom Passater. 10 år gamla PRIUS försvinner fort liksom Lexus 200. Går man upp till 30.000 kr får man mkt fina exemplar. / Så finns det bilar som är nästan osäljbara oavsett deras tillstånd, men det vore väl fisigt av mig att nämna dem. HUVUDSAKEN ÄR ATT JAG HAR ROLIGT. Har jag o allmänheten samma syn på bilars värde??? Ja väldigt ofta! God Hjul!
Inlägg #2: Postat: 2012-12-16 16:21:00
Jan Brunnegård
Extra kul är totalt hopplösa fotografer, som inte har det minsta bildsinne. En del bilar fotas i sämsta tänkbara miljö, det skapar inte förtroende. Vissa bilar för 19.000 kr är antingen väldigt smutsiga eller som nu ganska översnöade.En del beskrivningar av bilarna verkar därtill"insnöade".Många käcka ynglingar ger sig på projekt som att totalrenovera en Padda eller VW-buss. Men massor av dessa projekt ges upp, så säljs delarna i en hög på garagegolvet - i bästa fall.
Inlägg #3: Postat: 2012-12-16 17:16:00
Lennart Lundwall
Tack Jan B. Jag har i femton år letat efter en Citroen 2CV att pula med i verkstaden under björken. Det är egentligen en hopplös konstruktion: fransk, 20 hk, 2-cyl luftkyld, gungig med förlåter gropar, soltak från framruta till baklucka. Det närmaste men kan komma en cabriolet är denna cabriocoach. Älskar den men är för snål. Schyssta exemplar kostar inte bara skjortan utan det tiodubbla. Köpte en Miata MX5 istället. Tokroligt.
Inlägg #4: Postat: 2012-12-16 17:54:00
Jan Brunnegård
Är helt säker på att du kommer att ha många fina tider med Mazda Miata! Jag har nog haft ca 25 bilar pånästan 50 år. Haft mkt kul men gratis har det inte varit...;-
Inlägg #5: Postat: 2012-12-16 18:06:00
Lennart Lundwall
Eländet kostar nog en del men är väldigt kul... I sommar blir det några vänner på Kinnekulles västsida och makans barndomsstad Trollhättan som ska drabbas några dagar. Av ett par Stockholmsgeronter i en svart MX5. Hot eller löfte? Den som lever får se.
Inlägg #6: Postat: 2012-12-16 19:06:00
Leif E Ström
Gott verk! Du slapp ändå svinen som skulle svalt pärlan om du velat haft den som mellanskillnad. På sin höjd hade du fått nosa på rapen utan att behöva pröjsa. Förrexten du slapp väl att bli fysiskt rånad?

Så här lite vid sidan om, då "vi" bara bestod av fem miljoner, ansåg Wigforss att bilen var hushållets viktigaste maskin. Nu påstås det annat och det är inte heller sant förrän efter Påsk.
Inlägg #7: Postat: 2012-12-16 19:22:00
Lennart Lundwall
Jag skulle må faan utan mina trevliga små motorfordon och Wigfors skulle ha en puss. Om 100 hundra dagar ska jag ställa på MX5:an. Det blir ett h-e att stå ut.
Inlägg #8: Postat: 2012-12-16 20:06:00
Jan Brunnegård
LL Jag har ingen svårighet att leva mig in i ditt lidande...;-
Inlägg #9: Postat: 2012-12-16 20:23:00
Lennart Lundwall
Oh Jan, jag blir mycket glad över att du delar mitt motvilliga lidande. Denna alltför tidiga vinter gör mig stressad. Och elmätaren på landet garaget visar toppresultat redan i november. Och Vattenfall dreglar av förtjusning. Och som sagt: 100 hundra ohyggliga dagar kvar till MC- och MX5-säsongen.
Inlägg #10: Postat: 2012-12-18 10:35:00
steno
Jag har både köpt och sålt begbilar. Först rishögar, när det var både bil- och pengabrist, sedan bra bilar.De blev alt bättre så varför köpa nytt. Den första nya fick jag av företaget som leasingbil. De var i början sämre än begagnade. Man fick använda garantitiden till nymonteringar och byten av delar.
När jag sålde en begagnad bil började jag med rekonditionering. Ibland blev bilen så fin att jag höjde priset. Först ringde beg.bilhandlarna och gav skambud. Det var bara att vänta tills det kom en köpare som ville betala priset. Det gör bilhandlarna också.En galning var antagligen bulvan för en firma. Sade att han var tidningsbud på DN och behövde bil direkt.Han ringde tre på natten och ville köpa den obesett. På morgonen fick jag pengarna.Efter ett par timmartimmar återkom han och ville häva köpet och talade om ångervecka. Det fanns fläckar i lackeringen som han inte sett i garaget.Det fanns ingen ångervecka för köpet men han fick häva det mot avgift. Mannen hade uppenbarligen tagit fel på Audimodell
Inlägg #11: Postat: 2012-12-18 11:59:00
Jan Olsson
1960,då jag blev tvungen att skaffa mig en egen bil,tidigare hade jag haft bilen tillsammans med affärskollegan. - Men då när jag skulle jobba ensam,då köpte jag en Standard Vanguard 1950 års modell,svart,välhållen bil för 150:-.
Av beg.bilhandlaren Svensson i Bergs Slussar utanför Linköping!

Minns det som vore det igår,lite ytliga rostfläckar,mest i fronten,behandlades med smärgelduk och rostskyddd samt slutligen Högblank svart Cellulosalack!
Med den bilen åkte jag runt halva Sverige,kors och tvärs i två år,utan mankemang!
Prata om billigt åka!
Inlägg #12: Postat: 2012-12-18 12:35:00
Jan Brunnegård
Jan O // 1954 tog jag jobb som lilldräng på en större gård utanför Vårgårda. De hade en stor bullig fin Standard Vanguard, ganska så ny. Ansågs nog som lite finare än första generation Volvo PV o Vw.
Vid denna tid så tror jag nya bilar kostade ca 5000 kr, så du måste du ha gjort ett fynd.Min första bil var en Austin år 1965 i Umeå. Tror nya kostade ca 10.000 kr då.
Inlägg #13: Postat: 2012-12-18 18:33:00
Lennart Lundwall
Hoho steno, jag börjar känna bilhandlarmentaliteten efter 33 "bilar". Man vill inte längre solka sitt goda humör och försöker få sin gamla låda att leva så länge som möjligt.

Janarnas vitsord om Standard Vanguard instämmer jag gärna i. En -53:a körde grannen med i tio år. Det pinglade lite nånstans i skrovet i groparna men maskineriet protesterade sällan.

Visste ni att samma motorblock satt i Triumph TR II samt i - Fergusons grålletraktor. Tro mig eller inte.

Det VAR roligare förr.
Inlägg #14: Postat: 2012-12-18 18:45:00
Lennart Lundwall
Standard Vanguard var inte det sämsta man åstadkommit i England. Enligt min granne som körde en -53:a i tio år.

Efter 33 "bilar" undviker jag gärna bilhandlarmentaliteten och pinar trettitusen mil ur de gamla vraken som vi stackars utmärglade fattigpensionärer måste hålla till godo med... :-

Visste ni att motorblocket i Standard Vanguard finns även i Triumph TR II, sportbilskonkurrent till MGA, men trimmad till 100 hk. Samt i - Fergusons grålletraktor.
Inlägg #15: Postat: 2012-12-18 18:56:00
jan Brunnegård
NGT pålitligare n grållemotorn finns nog inte. Här i trakten har de grålleklubbar som kör några varv varje sommar till olika möten Med 50-60 år gamla maskiner. / Men jag jhade tre st BMC bilar på rad, tte storlekar. Morrois 1800 med underbar fjädring osv. Hade aldrig några motorbekymmer på ca 10 år.
Inlägg #16: Postat: 2012-12-18 18:59:00
steno
Mitt långa svar om Standard V föll bort jag skrev att den rostade. Standard 8 provkörde jag., Motorn höll 3000 mil, sade bilhandlaren. Motorn var jätteslö så jag lämnade provkörninge
Inlägg #17: Postat: 2012-12-18 19:20:00
Lennart Lundwall
Jag älskar den urusla Standard 8 av mycket speciella skäl: En tävling om gratis underredsbehandling dagsvärde 6-7 tusen gick ut på att identifiera bilden av ett skogsvrak. Jag kände direkt igen min förre arbetsgivares Standard 8 och vann en härlig helrekond hos Rostskyddsmetoder. Vilket betydde ett förlängt liv på min nästan nya Mazda 323 1,8 av 1990 års modell. Härlig liten bil. Såldes vid 38 tusen mil till ockerpris pga utebliven rost...
Inlägg #18: Postat: 2012-12-18 19:46:00
Jan auto B
När jag sitter här o funderar slår det mig att jag har ett väldigt minne av bilarna som fanns i min ungdom. 1950-60 talen. Har nog bra kläm på motorstorlek, styrka osv Däremot så har jag hängt med dåligt de senaste 10 åren, till det finns många skäl. Men kul har jag haft. Lite galen var jag. På en långresa slog det mig plöstligt att vi mött fem st Citroen DS. ;- Jag fortsätter galenskapen att kolla salubilar i närområdet här. Dafgligen. Tidsfördrif....
Inlägg #19: Postat: 2012-12-18 19:49:00
Jan auto B
Vilken är den sämsta bil som tillverkats??? Mins en stor USAvagn från ca 1960 med en stor tung motor BAKTILL, som var så lätt fram att den liksom svängde med vinden.. Minns inte märket just nu. MINNS Herrarna Edsel som genast fick läggas ner av vissa snuskiga skäl???
Inlägg #20: Postat: 2012-12-18 19:53:00
Jocke utsourzad
15/19 Du tänker nog på Chevrolet Corvair, fick mycket kritik av Nader väl?
Men vad jag vill minnas, så fick SAAB 99 en Triumph-motor. Det var väl inte Grålles?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...