Vem vinner på skulder med evigt liv?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem vinner på skulder med evigt liv?.
Inlägg #1: Postat: 2012-11-29 10:00:00
Jan Olsson
Har svårt att förstå hur inkassofirmorna kan få ut någon "näring" ur dessa stackars gäldenärer,eftersom de tydligen aldrig betalar?
Däremot är det väl en "kostnad" för inkassofirman varje gång man skickar ut en ny påminnelse?
Samt till sist,personen i exemplet,skulle inte behövt leva under så svåra omständigheter som antytts!
Det finns ju något som heter "bulvaner",man behöver ju inte själv äga de faciliteter som man brukar!
Med vänlig hälsning!
Inlägg #2: Postat: 2012-11-29 10:40:00
Jan Brunnegård
JAN O Du kan nog lite på att inkassofirmorna bara sysslar med sådant som lönar sig.....om de så ska driva en stackare till helvetets förgårdar.
Inlägg #3: Postat: 2012-11-29 10:44:00
Jan Brunnegård
Jag är helt säker på att en mkt stor del av självmördarna har mkt stora skulder som de inte kan se ngn ände på. Ingen chans till vettig framtid. För några år sedan talades det mkt om självmord bland indiska bönder som blivit skyldiga markägaren en allt större skuld, på grund av missväxt.
Inlägg #4: Postat: 2012-11-29 10:46:00
Jan Brunnegård
Jag är helt säker på att en mkt stor del av självmördarna har mkt stora skulder som de inte kan se ngn ände på. Ingen chans till vettig framtid. För några år sedan talades det mkt om självmord bland indiska bönder som blivit skyldiga markägaren en allt större skuld, på grund av missväxt.
Inlägg #5: Postat: 2012-11-29 11:50:00
Leif-Arne
Nu finns ju faktiskt möjligheten att få skuldsanering, visserligen är villkoren rätt hårda, men möjligheten finns trots allt.

Även om det självklart är jobbigt och svårt för den som dragit på sig skulder skulle situationen bli orimlig om en skuld skrevs av bara den var tillräckligt gammal. En skuld som ingen *kommunicerat* avskrivs visserligen efter 5 eller 10 år lite beroende på omständigheter.
Inlägg #6: Postat: 2012-12-01 10:30:00
JR
Det kan kallas för kreativ bokföring. Man ska inte underskatta obetalda räkningar på några miljarder i en ekonomi grundad på skulder. Eftersom en huvuddel av dessa skulder aldrig kommer att betalas så kan de på ett konstruktivt sätt användas som en tillgång fast en osäker sådan när företaget ifråga redovisar intäkter och tillgångar. Deras fiktiva värde flerdubblas lätt via alla transaktioner och efter ett antal år med bollande mellan de olika företagen. Tar man 300 kronor och dubblar summan av det beloppet 7 gånger får man i tur och ordning 600-1200-2400-4800-9600-19200-38400. Samma effekt har man om man räknar på skulden med en månadsvis ränta. Man lägger givetvis på lite avgifter. Nu är ju detta inget annat än rent skojeri och bedrägeri ett system där konkursförvaltare trissar upp ett konkursbos tillgångar. Konkurser i branchen finns det gott om. Det gäller att kolla om det finns ett personnummer med eller om man bara hänvisar till ett skuldnummer. Dessvärre verkar det som om skräpuppgifterna säljs vidare och används av upplysningsföretag när man ska öppna telefonabonnemang eller hyra lägenhet. Syftet är väl en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och att ägarmaffian i bolagen kan stoltsera i segelbåtar modell större och annat kul som finansierats med hjälp av lån mot värdelösa utskick som bevis på tillgångar. Man måste väl förmoda att detta fungerar med statens goda minne eftersom inget görs, men de juridiska instanserna verkar befinna sej i fritt fall med akut alzheimer i systemet under de tätsittande foliehattarna. Man koncenterar sej mest på navelskådning genom att utöka kontrollmandat inom avlyssning, inspelning och arkivering av enskilda medborgare. Å andra sidan står det var och en att själv lära sej räkna och därefter vidaresända faktura utan personnummer med omedelbar verkan till papperskorgen. Givetvis har inkassoföretagen också en seriös del med aktuella skulder som inte är preskiberade. Går det så går det.
Inlägg #7: Postat: 2012-12-01 10:49:00
Jan Olsson
#6 - Jaha,jaså,är det på den modischangen? - Det var en annan femma!
Så kreativ var inte jag,att jag fattade hur det kunde vara lönsamt!
Tackar,tackar!!
Inlägg #8: Postat: 2012-12-01 11:18:00
Leif-Arne
Redan då Florentinarna införde dubbel bokföring finns det alltid en tillgångssida som balanseras av en skuldsida, jag vet inte om anonyme JR behagar bortse från detta i sin sluggande retorik.
Inlägg #9: Postat: 2012-12-01 11:29:00
Leif-Arne
Ergo: jag har en bostad, för att kunna köpa denna bostad har jag ett lån. Bostaden har ett marknadsvärde som blir tillgångssidan i denna min egen balansräkning. Vid köpetillfället bestod min tillgånssida av bostadens marknadsvärde och skuldsidan av lånet differensen mellan bosadens marknadspris och lånets storlek, dvs de pengar jag själv satt in i bostaden.

Utan möjlighet att låna till bostaden hade jag inte kunnat skaffa en bostad. Ergo: möjligheten att kunna låna pengar är inte något ont. Jämförelsevis så ligger månadskostnaden för min bostad under vad motsvarande bostad skulle kostat att hyra även efter jag betalat bostadens kapitalkostnad. Sköter jag om och vårdar bostaden så är inte den skulden hag har något problem eftersom jag har en tillgång som idag överstiger skulden i värde.

Lån är inget ont utan det som får ekonomin att gå runt.

Ända sedan Anselmo av Canterbury genom sin omtolkning av skärselden i praktiken avskaffade tabut mot ränta ca 1000 fkr har det räntetillåtande västra Europa haft en bättre utveckling än det östra Europa och Mellanöstern som haft tabu mot ränta.
Inlägg #10: Postat: 2012-12-01 11:39:00
Leif-Arne
Ränta i sig är det som allokerar medel till det som ger bäst avkastning. Det vill säga, en investering måste ge i utsikt bättre avkastning än vad räntekostnaden för lånet som finansierar investeringen har.

Alternativet till ränta som princip för allkokering av medel är planekonomi bygd på makt, antigen furstens oinstränkta makt eller proletariatets diktatur utryckt av dess mer eller mindre självutnämnda företrädare

Emperin, dvs verkligheten har genom tiden visat vad som är mest effektivt däremot inte utan brister och vad som leder till resursslöseri och ofrihet.
Inlägg #11: Postat: 2012-12-01 11:47:00
JR
Som svar till anonyme Leif-Arne kan väl tilläggas att jag anser att givetvis behövs det en lånemarknad för att förverkliga folks drömmar när de saknar kapital till ett inköp. Skulder ska dock inte skapas från ingenting av räntesvin på obefintliga grunder. Jämför med derivatmarknaden som skapar förmögenheter via ett tillrättalagt hasardspel där vanliga bankkunder idag får stå för förluster där finansiella pyramidspel i banker fäller regeringar.
Inlägg #12: Postat: 2012-12-01 12:25:00
Leif-Arne
Derivat marknaden bygger i grund på att den finns en marknad för att köpa sig fri från risk, analogt finns det de som säljer befrielse från risk och kan tjäna stort på det eller förlora. Någon som vill gardera sig mot valutaförluster vid internationell handel kan köpa sig riskbefrielse från någon som anser sig ha medel att riskera mot chans till vinst. Egentligen inte så konstigt.

För övrigt uppstår inte en skuld utan att det sker en transaktion åt två håll, Ergo: en skuld uppstår inte ur ingenting, ren retorik.
Inlägg #13: Postat: 2012-12-01 12:28:00
Leif-Arne
Vad gäller min anonymitet så är det bara att klicka på mitt namn för att se vem jag är. En åsikt som man inte kan stå för är ju inget värd, eller hur?
Inlägg #14: Postat: 2012-12-01 15:34:00
JR
#12 #13
Derivatmarknaden är ett utmärkt sätt att skaffa sej en i stort sett arbetsfri inkomst genom förhållandevis grunda kunskaper. Att satsa på lite hävstångseffekter i olika kombinationer på aktie och valutamarknaden och att försäkra eventuella förluster med en försäkring hör väl inte hemma i samma sfär där du lägger lånet på till exempel din bostad och där du stabilt ska säkra din familjs framtid. Man ska alltså skilja på en finansiell spekulationsmarknad och en reell penningmarknad. Ett skräckexempel är ju AIG-försäkringarna i USA som började sin nedräkning 2008 för att sedan krascha med buller och brak. Vad gäller anonymitet så är väl en identitet rätt ointressant i detta sammanhang där man luftar åsikter.
Laddar...