Dricka vin och lida pin

Den här tråden diskuterar artikeln Dricka vin och lida pin.
Inlägg #1: Postat: 2012-10-24 23:04:00
Jocke utsourzad
Mja, jag minns också det där, när "omtänksamma föräldrar" på den tiden både nästan trugade med röka och dricka vid festliga tillfällen, "när åldern var inne", fast några år innan systemåldern var den 21 då, myndig? Det smakade inte gott, strävt och surt! Men inget ersätter idag några glas rödvin. Man blir rund och glad ock klok, om man slutar i tid, ungefär strax innan halva flaskan. Just nu kör jag en Il nostro, italienskt mjuk och skön, ingen gubbig jordsmak där.
Men till maten tar jag gärna öl, och direkt ur burken. Synd Åbro mellan gick hädan!
Inlägg #2: Postat: 2012-10-25 20:33:00
Lasse i Gatan
Vem minns inte de fina årgångarna av Vino tinto som vi unga grabbar konsumerade i något källarparty och inte att förglömma Vino blanco, som man blev helt blank i huvudet av efter en halv flaska. Det var tider då man var odödlig och tog livet med en klackspark. Man var ung och vacker, nu är man bara vacker.
Inlägg #3: Postat: 2012-10-25 22:35:00
Lennart Lundwall
Rätt, så var det, Lasse. Vi drack även sötsliskig Cap Constantia bakom scenen i Folkets Park. Och ibland en skvätt Cap Brandy, 50 sydafrikansk konjak. Sov gott långt innan dansen var slut och fick planka UT från parken på söndag morgon. Och ändå blev man en rakryggad och oförvitlig medborgare. Så det kan bli.
Inlägg #4: Postat: 2012-10-25 23:14:00
Leif E Ström
Lennart minns du att Cap Brandy, blev brännhet då den av politiska skäl inte fick drickas i Sverige? Minns du att den lilla till "helröret Skeppet" trettiosjuochhalvan" kallades för "jollen"? Minns du något eller är du dement? Jag utgår från att det bara är ett elakt rykte som går och jag ångar på. Minns vad en "grosshandlare" innehöll? Eau de Vie plus sockerdricka? Avslutar för nu med att du får inte minnas "Morbror David" Mavrodaphne. Skål!
Inlägg #5: Postat: 2012-10-25 23:21:00
Jocke utsourzad
4 Jag minns, och drack den inte. Åt inte KOO mamelad heller. Tyckte de bar sig förjävligt åt i Sydafrika. Eller vad säger du Ström?
Men Vin rouge d´Algerie dög, från "ökenvandrare".
Man undrar vart en det vandras faktiskt, på sina håll...
Ja på flera håll!
Inlägg #6: Postat: 2012-10-25 23:45:00
Leif E Ström
Jovisst Jocke jag minns något, först var det portugiserna, sedan holländarna, sedan engländarna. Utöver givna marodörer fanns det spridda skurar av både greker italienare och slutligen fransmän och tyskar i större omfattning.

Ditt vin Vin Rouge d’Algerie var det egentliga rödvinsvänsterns, inte Parador som många beskriver, Francos´s drycker kom aldrig i fråga.
Inlägg #7: Postat: 2012-10-25 23:53:00
Jocke utsourzad
6 Ånej, har du inte läst artikeln? Väng rousch d´Alscherie dracks av artikelförfattaren. Det vinet forslades från Saharas oaser av ökenvandrare, fast med hjälp av kameler.
Själv drack jag svenskt, vermouth, vad den nu hette. Mest fylla per krona. Men just idag är jag vit.
Inlägg #8: Postat: 2012-10-26 09:02:00
Leif E Ström
#7, Åneeeej, skall jag börja dagen med att brottas med Jockes rader?

"6 Ånej, har du inte läst artikeln? Väng rousch d´Alscherie dracks av artikelförfattaren."

Har Googglat och funnit följande i "Svenskan", från en artikel i våras:

Vad drack det då? Ja, enligt Jan Guillou var det "tunisiska Saïda, Vin Rouge d’Algerie och ungerska Egri Bikaver". Det dracks även en del vitt, menar Jan, och nämner den turkiska Beyaz och en Sylvaner från Bulgarien.

Avvaktar en skål och ...
Inlägg #9: Postat: 2012-10-26 10:25:00
Jocke utsourzad
8 Ojdå, har du svårt med mina kommentarer till dig? :-
Kän väl ge bra träning om inte annat?
Har druckit både nämnda algeriskt och turkiskt vitt när det begav sig. "Muslimska viner", finns dom ens kvar?
Men Marocko gör en del viner nu, som jag drack där vid besök under två månader förra vintern.
Fast just nu gäller El Nostro, "italienskt". Som "Volvo Sonett"
Och ekologiskt, under 70:-!
Prova den om du gillar rött, och att vara lite ekologisk!
Helt ofarligt, nästan. Men det tyckte inte förre systemets chef Gabriel Romanus. "Eftersom det är alkoholen som är giftig så spelar det andra ingen roll." Då skrev jag till honom, genom deras tidning Vinbladet. Och nu har vi en hel del ekologiska viner!
Inlägg #10: Postat: 2012-10-26 11:50:00
Leif E Ström
Den enda som "druckit" Volvo Sonett var Rolv Wesenlund. Länk: youtube.com

Den gamble Romanus, hade han inverkan på det danska "Vinbladet"?

Hur som haver, jag skall vara ekologisk i 70 cl till helgen.
Inlägg #11: Postat: 2012-10-26 12:36:00
Jocke utsourzad
"Il Nostro, Rosso del Salento, Indicatione Geografica Tipica, 750 ml." Ah ett sånt språk, med sådana nationella problem! Men på engelska! att det är "organically".
Jag ser nu att "Vinbladet" har flyttat till Danmark. Finns inget på svenska?
Inlägg #12: Postat: 2012-10-27 00:44:00
Bizon
Hej och hå - gubbar. Vilka kännare ni är. Jag fattade de där med dryckjom ganska sent i livet.
fast jag bekantade mej lite nu och då med innehållet i barskåpet redan folkskolan - fast aldrig mer än att det kunde ersättas med lite vatten. Mina föräldrar var inte några hejare på att dricka dom heller vilket resulterade i att innehållet i mina favoriter blev ganska blaskigt med tiden.

Nå, vissa flaskor vars innehåll jag konsumerat kommer jag ihåg med större skärpa nu än då jag lät deras ädla safter skölja min strupe. Ska inte trötta er med alla, men vill särskilt nämna en butelj Liebfraumilch vilken jag intog en natt i gott sällskap under en blommande hägg på Vätterns strand - den glömmer jag inte.
Sedan var det ju förståss ett Malagavin som jag var förtjust i vars bekantskap jag gjorde i en riktig vinkällare i Valencia - mörkt mustigt och hur mycket smaker som helst - detta vin fanns på systemet för många år sedan men utgick - de sista flaskorna hittade jag på systemet i Gamla stan. Ett osvikligt vin som väl var för bra för att få vara kvar.

Så har vi de där flaskorna "Vin Rares" jag fick efter en resa till Paris. Jag och en kompis med folkabuss färdades genom ett sverige som ännu inte hade hämtat sej efter vintern, men när vi kommit till Paris stod våren i full blom.
Efter ett par nätter i Paris var det dags för lastning och folkabussen fylldes med vinlådor ända upp till fönstren, och ovanpå alltsammans la vi en heltäckande madrass som därefter blev min sovplats då vinet som var värt nära en miljon måste vaktas dygnet runt. Ganska trångt blev det, men att köra bil mil efter mil blir jag trött av så somnade gjorde jag - polarn fick ta in på motell.
Vårt uppdrag var att föra det rara vinet till beställarnas vinkällare i de mer fashionabla trakterna kring Stockholm.
När vi kom till svenska tullen så betalade vi tull för vinet i enligt med bestämmelserna - 9.75 per flaska var det på den tiden.
Efter en vända till Lidingö, Djursholm, Bromma och Saltsjöbaden var bilen tom så när som på de flaskor vi fått som tack för hjälpen.
Jag dröjde nog en månad innan jag korkade upp den första - trädgården stod i full blom - vattenfallet porlade och i dammen parade sej mina ödlor i godan ro.
Suck - efter den och de andra flaskorna som jag avnjöt lite senare frampå sommaren kan jag i alla fall säja att jag vet vad vin är - alltså riktigt vin.
De där andra som folk dricker - alltså detta industriproducerade flask- och låd-vin, och i sådana mängder över hela världen att jag bara undrar om det finns så mycket vindruvor att det räcker till att krama så mycket saft ur dom som sedan då jäsningen är klar ska göra oss så där lite lagom runda under fötterna - något som jag emellanåt inte lyckas med med annat än med god marginal åt de där overkill-hållet som manar mej att låta bilen stå minst en dag - helst två.
Detta händer dock aldrig då jag tar ett glas för mej själv - bara när jag dricker tillsammans med andra - det är nått med vinets broder- och systra-skap som manar till uppsluppna stordåd - och att törst måste släckas vet vi ju alla - i torra strupar sätter sej historierna lätt på tvären och det är inte kul.
Inlägg #13: Postat: 2012-10-27 11:11:00
Jocke utsourzad
Besökte monopolet igår, och fann då att det som förr hette "Vinbladet" nu är "Bolaget", 4 nr år, 35 sidor.
Inte alls dum tidning. T.ex.
"Hösten grytor, Hemingway och maltwhiskey jorden runt", även Sverige. Föredrar själv konjak
Och t.ex flera vanliga ord för "sup", med förklaringar. Samt att även på järnåldern skålade man!
Inlägg #14: Postat: 2012-10-27 12:24:00
Leif E Ström
#13, Jocke du nämner Hemmingway, en kille på redaktionen hade träffat giganten på en bar i Key West. Inte Slooppy Joes utan på en bar om jag minns rätt, vilken hette "S:t Tropez", ägaren skulle ha varit den siste bödeln i Sydafrika. En vimpel från hans samlingar förflyttades i fyllan och villan hem till en vägg hos mig.

Hemmingway hade en viss fäbless för "Daiquiri", samt en Tom Collins med cocosmjölk och angostura.

Apropå bödlar så finns det ett bryggeri med det passsande namnet "Hantverksbryggeriet", som gör en bira vilken följdriktigt heter "Bödeln". En India Pale Ale, på 5,6, Själv föredrar jag tjeckiskt ljust i stora mörka förpackningar.
Inlägg #15: Postat: 2012-10-27 16:44:00
Jocke utsourzad
14 Kul, själv hade jag en gång en sängknopp från en parisisk bordell som nån förärade mig medan vi andra väntade utanför...
Vilken räddaktion var du på?
Artikeln om Hemmingway, och bild med H hällande upp ur flaskan, är allra sist, precis efter reklamen om alkoholfritt, väldigt passande.
"Han tycks ha fångats av myten om sig själv" skriver dom.
En öl som smakar fan när den är lite varm, är ingen höjdare. Det upptäckte jag på Tonga, där dom licensbryggde Pripps. För mycket malt tror jag.
Inlägg #16: Postat: 2012-10-27 18:00:00
Jocke utsourzad
Ström, ursäkta, "redaktion" skall det vara. Det blev så att när jag ett antal gånger fått mina artiklar, samtliga refuserade av DN, "det finns tyvärr iinge plats".
Så började jag posta dem till "Räddaktionen för kukulturbilligaggan". Men inte ens det hjälpte...
Inlägg #17: Postat: 2012-10-27 23:13:00
Lennart Lundwall
DN, förstår du Jocke, är och förblir snobbismens totala koncentration av 20-25 namn som, om dom lämnar en debattartikel, alltid får plats i DN. Jag tror att den redaktör som släpper in ett opus av en av oss vanliga dödliga utan löpsedelsmässiga släktnamn, hur välskriven och saklig den än är, han kan kyssa sin tjänstebil och dito tjänsterum goodbye. Tänk om dom begrep vad dom missar...

Och ändå gör dom en så överlägset suverän morgontidning.
Inlägg #18: Postat: 2012-10-27 23:16:00
Lennart Lundwall
#12 Bizon, hedersgubbe, som den som väckte Bacchus den här gången måste jag tacka och bocka för suverän kommentar.
Inlägg #19: Postat: 2012-10-27 23:50:00
Jocke utsourzad
17 Jo, jag förstod det. Om dom skippar kulturbilligaggan med PK-stuket omvänd genuskran så kan jag tänka mig att sluta kalla den för "Damens Nyheter".
Men iaf så inspirerade mig DN för 20 år sedan till min kanske första pamflettdikt, skall bara ta början:
"Hej journalisters grupptryckslagen
trycksvärtar ner era bröder..."
Melodi, "Hej tomtegubbar"
Här började nog, tillsammmans med X-pressen en f.d tidning den svenska mediala misandrin...föraktet mot vanliga män.
Laddar...