|
Inlägg #20: Postat: 2012-10-19 22:04:00
|
|
Mr Harmoni |
#18 Bizon du gör ett misstag som politikerna vill att du ska göra, att skylla på svenskarna för u-ländersnas fattigdom, denna skuldbeläggning trodde jag att du med övriga hade ruskat av er för länge sen?
|
| |
|
Inlägg #21: Postat: 2012-10-19 22:38:00
|
|
arga gubben |
Ska man tolka det som att det är samhällets utveckling som gör att folk är förb. på alla partier, utom S,D som nämner det som alla andra borde nämna??
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2012-10-19 23:23:00
|
|
Jan Brunnegård |
VISST är även vi svenskar MEDSKYLDIGA till vissa Uländers fattigdom. Genom vapenexport, betala uselt för deras råvaror,fiska ut deras vatten,tömma deras oljekällor mm. MEN dessa länders enorma Korruption är en allt större orsak till eländet.
Fair Trade försöker minska orättvisorna.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2012-10-20 03:58:00
|
|
Bizon |
Ja Mr Harmoni - kanske ett misstag, men annars bara ett konstaterande - lite om orsak och konsekvens igen, denna ständiga kedja av beroende händelser som rasslar genom nuets timglas från nu till sedan.
Många av de som nu får fly för kanonerna vi sålde var inte födda ens då kanonerna levererades - så det går ju inte att skylla på dom heller.
Och korruptionen - tja,,, vet du var pengarna kommer från som prasslar i u-lansdpotentaternas fickor för att dom såg till att välja hägglunds eller bofors, telia sonnera eller erikson? För att inte tala om de miljarder som slinker omkring från andra leverantörer av död och pina.
Nej skuld,,, vi är alla oskyldiga så som lamm - va vad det han sa nu då - han dom hängde på ett kors? Jo,,, så här uttryckte han sej visst "herre förlåt den för dom vet inte vad dom gör" - alltså redan då för nästan tvåtusen år sedan var det en och annan som visste att mänskligheten inte är stort mer än några knippor lallande dårar - enda orsaken till en möjlig förlåtelse.
Men hur ska det faktum kunna förlåtas om så vore att människan skapats sådan med berått mod?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2012-10-20 05:24:00
|
|
Pia I |
#24 De gå väl under samma rubrik, fast de trodde de visste...vad de gjorde...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2012-10-20 10:22:00
|
|
Jan Brunnegård |
Göteborgsposten har en mkt stor artikel i dag om hur en rad fiskefartyg från svenska Skärhamn tömmer havet utanför Sahara....där bor ett av klotets fattigaste folk i ökenkanten.Medan skepparna i Skärhamn är mångmiljonärer. Har bara ögnat artikeln, ska strax läsa ordentligt.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2012-10-20 10:23:00
|
|
Jan Brunnegård |
Göteborgsposten har en mkt stor artikel i dag om hur en rad fiskefartyg från svenska Skärhamn tömmer havet utanför Sahara....där bor ett av klotets fattigaste folk i ökenkanten.Medan skepparna i Skärhamn är mångmiljonärer. Har bara ögnat artikeln, ska strax läsa ordentligt.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2012-10-20 10:24:00
|
|
Jan Brunnegård |
Detta eviga dubblerande.....
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2012-10-20 12:09:00
|
|
Bizon |
Pia 25
Vilka visste vad de gjorde?
Är det nån som vet - egentligen?
Brunne 25,27 - de fattiga i ökenkanten har knappast den kapaciteten att kunna fiska på de djup som professionella fiskefartyg av den storlek det handlar om med möjligheter att frysa ner fångsterna och så vidare - beroende på var fångsterna landas och på var skatterna för vinsten betalas kommer kanske en viss del av detta fiske dessa fattiga ökenbor till del i form av u-landshjälp, skolor, vattenreningsanläggningar - principen för ett inte rent men ballanserat samvete är att ta med den stora handen och ge med den lilla.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2012-10-20 14:17:00
|
|
Jan Brunnegård |
Bizon - nu blanade du allvar o ironi lite väl mycket - eller hur?Jag tror det är regeringen i Marocco som suger åt sig inkomsterna....
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2012-10-20 15:13:00
|
|
Bizon |
Jasså Brunne - är det i Marocko fångsterna landas - men säljs inte en del av fångsten inom det landet och därmed ger fin mat åt den befolkningen?
När jag var där besökte jag fiskmarknader lite var stans - kusten är ganska öppen utefter hela sträckan - de svenska högsjödugliga fartygen klarar hårda tag - det gör inte fattiga småfiskares båtar.
Dessutom fiskas det väl mer på internationellt vatten än de stora fartygen kan göra - dom håller sej säkert mer än ett par distanser utanför land - vilket inte det kustnära småfisket kan göra.
Den Marockanska regeringen är väl i det fallet som den svenska - fast enligt de flesta källor etter värre - skattetrycket här lär ju ska vara det högsta i världen.
Det som kan vara mer irriterande i sammanhanget är att om den marokanska regeringen suger åt sej vinsterna från det svenska fisket betyder det att den orättfärdiga konflikten med Sahara delvis finansieras av svenskar - det tycker jag inte om.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2012-10-20 18:44:00
|
|
Jan Brunnegård |
Det är en mkt stor komplicerad artiel i GP om detta. Man har noga tagit reda på hur flera nyligen svenska fartyg fungerar efter ägarbyte osv.Marocco ockuperar Väst-sahara där folk hundrats att bilda egen stat i ca 50 år. Löd nog tidgare under Spanien.Mkt svårt att sammanfatta den stora artikel....
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2012-10-20 19:42:00
|
|
Jocke utsourzad |
Janne B och Bizon. Att EU dammsuger fisk utanför västafrika är välkänt, eller är väl känt iaf. Skulle inte förvåna om göteborgare dammsuger fisk utanför Marocko. Landet har en egen stor sardinindustri, rätt stora båtar också.
Därför la de beslag på f.d. spanska Saharas, med lång kust. Där befolkningen, ½ miljon tror jag, flytt till Algeriet, som nu stängt sina gränser mot Marocko. Och är stängt för de flesta andra dessutom. Komplicerat.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2012-10-20 20:08:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag var för mkt länge sedan med i Folkpartiets Ungdomsförbund och vi stödde Befrielserörelsen sedan Spanien farit därifrån och Marocko tagit över Jag tror att ingen stat godkänt befrielserörelsen och ej heller Marockos övertagande. Det har funnits mkt stora flykringläger i norr mot Algeriet. / NÅ detta folk lär inte se ett öre av vinsterna från fisket
|
| |