Lärarna rasar över nya löner

Den här tråden diskuterar artikeln Lärarna rasar över nya löner.
Inlägg #1: Postat: 2012-09-27 20:50:00
steno
Många lärare måste ha blivit indoktrinerade och verkligen trott att de skulle få en höjning med tio tusen per månad fr.om nu. Otroligt.
Inlägg #2: Postat: 2012-09-28 01:04:00
Jan Brunnegård
Ja Steno, så har jag tänkt i dag - så det var bra att du skrev det - du sopm är van att skriva om sådant här. Vi hade en liknande grej med sjuksköterskor för några månader sedan. Något hade hissat upp deras förväntningar kollosalt. Men var skulle pengarna tas? I dag visade SVT hur arbetslösa spanska sköterskor lärde sig finska - för att kunna åka till Finland o jobba...
Inlägg #3: Postat: 2012-09-28 13:11:00
steno
Facken inom industrin är nog inte glada över att lärarna lyckats spräcka industrinormen om högst 2,6 procent vilket alla andra har fått nöja sig med. Det kan leda till en huggsexa, inflation och sänkta reallöner. För det andra avtalsåret får lärarna "Minst" industrinormen. Jag tror inte att arbetare och tjänstemän inom exportindustrin vill utgöra lägstanivå och bottenplatta för övriga arbetstagare. Kanske Andes Borg känner sig orolig nu?
Lärarlönerna skulle ha lösts genom "Nya" lärare får högre lön, en artikel jag skrev på Sourze och Newsmill för över ett år seda
Inlägg #4: Postat: 2012-09-28 13:33:00
Leif-Arne
Lärarlönerna borde justeras genom en differentiering, genom att en karriärmöjlighet inom läraryrket införs så att de lärare som levererar och visar resultat kan avancera lönemässigt. I en del andra fall så finns det lärare som för både sin och eleverns skull borde söka sin utkomst på annat håll.
Inlägg #5: Postat: 2012-09-28 14:40:00
mr Harmoni
Lärarna borde ha ersättning för sveda och värk, om man får tro på att de kan bli misshandlade av sina elever. En sak som inte jag kan förlika mig med som inte har fört något positivt med sig är de sk elevråden, som ytligt låter rätt och riktigt ur "demokratisk synpunkt" men i praktiken så har det blivit att eleverna bestämmer över lärarna i vissa skolor har jag hört.
Man undrar om eleverna ser skolan som en ungdomsgård eller något dito, jag trodde lärarna skulle lära eleverna kunskap och ska inte behöva rätta sig efter elevernas önskningar att inte behöva lära sig något? Jag måste nog ha en beundran för de lärarna som rår på eleverna och får dem att inse att skolan är till för deras eget bästa, sådana lärare finns och är värda sin vikt i guld anser jag och resten av lärarna som någon nämnde skulle lämna skolan och ägna sig åt någonting annat.
Inlägg #6: Postat: 2012-09-28 14:51:00
Leif-Arne
#5 Jag kan förstå att en del av ärans och hjältarnas skribenter är missnöja med sin skoltid, specifikt vad gäller undervisningen i självaste modersmålet. Detta därför att de ännu i vuxen ålder inte klarar att skriva en begriplig mening.
Inlägg #7: Postat: 2012-09-28 21:40:00
ruben
Jag är så naiv i min värld så jag tror lärare oftast har ett ideal i sina liv. De älskar den tanken att få ge barn lite mer visdom och få uppleva dem växa i den. De gillar livet. Då hamnar de i samma fack som sjuksköterskor och övrig vårdpersonal. Kanske vi alla knegare känner lite av samma ideal. Vi gillar vara till hjälp. Hur belönar man det?
Inlägg #8: Postat: 2012-09-29 01:54:00
Lennart Asp
#6: :
Inlägg #9: Postat: 2012-10-01 08:24:00
steno
Säkraste sättet att få fred i skolan är att återförstatligalärarlönerna och naturligt vis göra den differentierade och skapa karriärer.
Inlägg #10: Postat: 2012-11-19 09:34:25
Kalle Anka
Testar gång nr 3 att lägga in ett inlägg i forumet via den här artikeln, men nu med anonym id Kalle Anka
Inlägg #11: Postat: 2016-10-18 11:52:49
Det är sjukt ändå. Klart lönerna ska upp men som många mycket riktigt pekar på här så kan man ju inte ändra det över en natt. På Länk: snabbauttag.se läste jag om säkra betalningar online och hur framtiden antagligen kommer vara kontantlöst. Danmark är snart där tydligen, och de danska lärarna tjänar betydligt bättre. Spara in pengar på produktionen av sedlar samt mynt och ge lärarna en bättre lön istället.
Inlägg #12: Postat: 2021-07-17 15:49:12
Laddar...