Newsmill stänger sina kommentarsfält

Inlägg #1: Postat: 2012-09-18 09:08:00
Leif Erlingsson
Mikael Vasara:Här på Sourze råder en hyfsad öppenhet, men om sanningen ska fram så har jag inte fått många kommentarer till mina artiklar som varit av värde för mig.  På sin höjd sådana som försöker trycka ner mig - eller så pratas det om helt andra saker än det jag skrivit om.  Då känns det som om många inte tänker på var de befinner sig.  Ungefär som om man skulle få någon i sitt knä på en restaurang, som börjar prata om vad som helst med någon annan, utan att ens reflektera över att jag sitter där.Det är en märklig kommentarskultur som har varit här på Sourze.  För att tydliggöra dessa processer så har vi som har tydliggort dessa också varit tvungna att använda kommentarsfunktionen till annat än att diskutera ämnena i artiklarna.  Dock är det inte bra att det är så kommentarsfunktionen används.  Nu när det stora avslöjandet så att säga är avklarat så skulle det kanske vara ett bra tillfälle för "omstart"?  Mången inbjudan till dialog har ratats, här på detta forum.
Inlägg #2: Postat: 2012-09-18 10:29:00
Bizon
Hörnu mina herrar Mikael Vasara, och Leif Erlingsson.
Även jag fick för några dagar sedan ett litet mejl om Newsmills om än tillfälliga grepp, enligt vad dom sa.
Tråkigt tycker jag, men det kan vara så att den som modererar sajten inte klarat av jobbet och så har det gått helt överstyr.
Skulle vi helt lugnt och metodiskt analysera det som händer här på Sourze så är det ganska sällan direkt osmakliga kommentarer får fäste - och våra artiklar får oftast den uppmärksamhet ed förtjänar.
Sourze är ju inget specialforum för varken någon sexuell minoritet eller funderingar kring exterra existenser eller grad av andlig annektion - men allt kan förekomma.

Diskussionsforumet har även blivit en liten arena för ett antal återkommande bekantskaper med var och en sina egenheter och fyller för dessa ett vardagligt behov av social samvaro i en alltmer obegriplig värld - en kvalitet utanför en nättidnings primära åtagande och idé, men inte dess då mindre en kvalitet som har sina värden om man tittar lite på dessa existensers unika sammansättning av folk från spridda håll både inom och utom detta lands gränser med olika ekonomisk bakgrund och arbetslivserfarenhet, ideologi m.m.

Min uppfattning är att även om inte alla kunnigt och initierat faller in i trådtemat eller uttrycker sej så intelligent om ämnets för eller emot och ibland tappar tråden helt så är det oftast någon som återför diskussionen till artikelns huvudtema - betänk att det vi gör är att debattera eller diskutera livet och livet är så oändligt mycket mer ett träd med många grenar än en tråd.
Inlägg #3: Postat: 2012-09-18 15:24:00
Mr Harmoni
#2 bizon din analys stämmer ganska bra och jag är benägen att hålla med dig.
Vi är olika själar med olika livserfarenheter och alla vill vi gärna skriva om sådant som ingår i våra intresseområden, därför denna flod av ointressanta artiklar där de flesta förmodligen tycker att de hade inte behövts skrivits, det här har med det personliga intresset att göra. Men så här är det också, allt beror på hur långt man har hunnit på livets stig och därför främst unga människor ser artiklarna som nyheter , emedan vi äldre betraktar många artiklar som rena skåpmaten och därför blir det totalt ointressant att kommentera dem.
Jag måste nog tillstå att vi som skriver ofta och länge här tar för stor plats och borde spara utrymme för nya förmågor som nog har mycket att säga, men känner att deras inlägg försvinner i flödet och därför ger de upp och framför allt inser de förmodligen att det vi resonerar om här är för dem helt ointressant.
Man ska också ha klart för sig att det är bara en slags kategori av människor som tål den kritik som uppstår här mellan varven, som gör att nya förmågor inte hoppar in och blandar sig i leken, för att tåla kritik på rätt sätt, som är få förunnat.
Inlägg #4: Postat: 2012-09-19 06:47:00
lindathepoet
Kommentarsspalterna är viktiga men jag har på en del av mina artiklar fått kommentarer som jag velat radera direkt. Under en tid blev jag allvarligt irriterad av kommentarernas innehåll och status att jag helt enkelt inte skrev på Sourze.
Visst kan man från början kryssa i en ruta där man undanber sig kommentarer men i min värld måste diskussionen fä finnas. Det är ju genom den man växer som människa.
Inlägg #5: Postat: 2012-09-19 09:47:00
Bizon
Visst kan en del kommentarer vara rena tokskapet, men dessa är det ju vanligen inget man behöver ta på något som helst allvar - bara beklaga att det finns en avsändare.

Annars kan ju en totalsågning som ju helst skulle vilja raderas ändå vara så vass att inte bara artikelförfattaren utan även andra läsare tvingas tänka efter.
Laddar...