| Inlägg #1: Postat: 2012-07-06 21:45:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Ofta då jag ser brister i samhället så slås jag av att här har ju funnits en inspektionsmyndighet, ibland två, men ändå så har de inte upptäckt något fel. Så det får Josefsson och andra göra i stället.
Kommunerna skulle svara för inspektion av djurskyddet under många år, men misskötte detta. Den statliga myndighet som nu ska sköta "tillsynen" sköter det ännu sämre verkar det som. Likadant med socialstyrelsen som ska inspektera och leta fel inom hela socialsvängen, där det finns hundratals institutioner för unga och gamla. Men många av dessa har aldrig fått en inspektion.varning eller tillsägelse. Jag jobbade en sommar på en socialbyrå i Bohuslän. En av de första dagarna ringde en dam från Skåne upp och sa att byrån placerat en yngling hos henne för två år sedan. Sedan hade hon inte hört ett ljud från den placerande socialnämnden/kontoret. Inga brev,telefonsamtal,besök etc. Men Pengarna hade kommit med perfekt noggrannhet. Jag anmälde detta uppåt och blev mer eller mindra avskedad medan den ansvariga soc sekr sa upp sig själv.Kaos långt ifrån Gud! Jag började förstå att inspektera, ställa krav, göra upp behandlingsplaner med mera var för svårt för många i den stora sociala apparaten.. Många är för konflikträdda, för att fara ut och peka med hela handen. Man vill inte bli ovän med samarbetspartners. För sådant tar på psyket och ger oönskad övertid med mera. Det är få som är mogna nog att ställa upp i myndighetsrollen att inspektera, öva tillsyn och allt vad det heter. Jag har inte genast en lösning på problemet men inspektören ska ju vara de svagastes ombud, talesman.Det förstod Dr Carl Grunewald för 40 år sedan - då han reste runt o kolla hur de utvecklingsstörda hade det. |
| Inlägg #2: Postat: 2012-07-06 22:44:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Vad gäller djurskyddet så är det Länsstyrelsen som har ansvar. På varje Länsstyrelse finns en länsveterinär och ett antal djurskyddsinspektörer. Efter att jag jobbat nära en sådan enhet under en period så vat jag att ambitionen är hög, däremot så är inte resurserna i propotion till uppdraget. Det kommer in anmälningar allt från kvinnan som anmälde en man för att gå omkring med en levande iller fastsydd på sin mantel som naturligtvis var ett illerskinn som mantelns ägare med fix och triks lyckades att få se levande ut, till anmälningar om en gård med stor djurbesättning där djuren gravt missköttes.
Haken är att man hinner inte kontrollera alla anmälningar man får in, ofta dras man med stora balanser, personalen har hög ambition, jobbar övertid men hinner ändå inte med. |
| Inlägg #3: Postat: 2012-07-06 23:04:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Djurskyddet skulle bli bättre sedan länsstyrelsen tog över. Men jag har läst tidningsartiklar flera ggr som går ut på motsatsen - att man liksom inte kommmit igång. Man har inga arbetplaner på hur många ispektioner de ska gör per vecka eller hur de ska gå till osv.Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de tycker uppdragen är obehagliga....Jag har själv fått jaga ut soc sekr på svåra uppdrag, som bara måste göras snarast...
|
| Inlägg #4: Postat: 2012-07-06 23:41:00 | |
|
GunnarL |
Över huvud taget har det väl blivit så, att regering och riksdag tar allt mindre ansvar och lyfter över ansvaret på kommunerna, exempelvis inom skolan och äldreomsorgen. Riksdag och regering stiftar lagar och deras myndigheter utfärdar bestämmelser som varken kommunerna eller företagen i många fall har någon möjlighet att leva upp till! Som exempel kan jag nämna kraven på beredskapsplaner om något hemskt skulle hända, arbetsmiljöplaner, jämställdhetsplaner, drogpolicy, brandskyddspolicy, mobbningsplaner, osv. En massa "planer" av olika slag. Det enda det resulterar i är en helvetes massa papper som ingen bryr sig om, för ibland måsté man ju arbeta också! Jag tycker uppriktigt synd om lärare som inte får undervisa och poliser som inte får bekämpa brott, därför att de måste förspilla sin tid med administrativa skitsaker! Och ansvaret för detta ligger hos regering och riksdag som mer och mer börjar likna en version sv Röda rummet - totalt verklighetsfrämmande och byråkratiserat. Och det allra värsta är att de själva inte märker hur de avlägsnar sig från sina väljare!
|
| Inlägg #5: Postat: 2012-07-07 00:24:00 | |
|
Pia I |
#4---håller med!--------speciellt om detta!---------------
"Det enda det resulterar i är en helvetes massa papper som ingen bryr sig om, för ibland måsté man ju arbeta också! Jag tycker uppriktigt synd om lärare som inte får undervisa och poliser som inte får bekämpa brott, därför att de måste förspilla sin tid med administrativa skitsaker!" |
| Inlägg #6: Postat: 2012-07-07 09:44:00 | |
|
Jocke - utsourzad |
1 Janne Intressant vittnesmål. Men vill minnas för några dagar sedan att Leif Erlingsson tog upp det om bristande medvetenhet hos folket där håller jag med honom hur vi manipuleras och utnyttjas. Och då verkade du protestera mot bristande medvetenhet. Eller? Minns Janne B?
Jag har själv länkat flera gånger om professionella vittnesmål, om grav diskriminering mot pappor hos soc när det gäller vårdnadfrågor. Mot FN-stadgar, som kan fortsätta genom regeringens likgiltighet cför typiskt manliga frågor vilka tycks vars så känsliga att ta upp på diverse håll... Men Higgs höll ju på i 50 innan han fick rätt så... Gav också en länk häromdagen om folkets låga förtroende för vissa myndigheter i offentlig sektor, däribland AF, FK, soc och skolverket/inspektionen. Länk: svd.se Svenska folkets dom över myndigheterna |
| Inlägg #7: Postat: 2012-07-07 10:16:00 | |
|
Mats Persson |
Ett stort problem när det gäller allmänhetens förtroende för dess olika myndigheter är att massmedia är okunnig och ibland styrs av andra intressen än att ge en korrekt bild. Hade den tredje statsmaktens aktörer tagit sitt uppdrag seriöst hade det säkert förekommit en hel del kritik mot myndigheter och tjänstemän men kritiken hade då handlat om helt andra och väsentligare brister.
För övrigt en intressant arbetsrättslig situation att bli "mer eller mindre avskedad"? Hur ser det ut i praktiken? |
| Inlägg #8: Postat: 2012-07-07 10:21:00 | |
|
Dippen |
World Justice Project Länk: en.wikipedia.org
|
| Inlägg #9: Postat: 2012-07-07 11:35:00 | |
|
Janne B |
Mats P / 7/ Med det uttrycket menar jag att jag hade ett förordnade på fyra månader över en sommar och räknade lungt med forttsatt jobb, för jag behövdes verkligen där.Men i och med att jag avslöjat denna skandal så var det inte längre aktuellt med förlängning...
|
| Inlägg #10: Postat: 2012-07-07 11:47:00 | |
|
Janne B |
Jocke/ 6/ Vi har alla bristande medvetenhet för att vi inte kan eller orkar ta till oss all kunskap som nu erbjuds som aldrig förr. Själv har jag under flera år haft så bristande hälsa och ork att jag har missat väldigt mycket. Bättre nu. Men jag läser bara små bitar av det som vår flitigaste skrivare sänder ut. Länkart tittar jag ytterst sällan på. För jag orkar helt enkelt inte med min diabetes dimsyn./När jag skrivit fem rader som nu, så måste jag noga granska texten, annars blir det bara tok vad gäller stavning och grammatik/ Jag är lika sugen på allmänbildning som någonsin förr, men oj vad kostar på /// Kritiken mot AF är nog delvis orättvis. De kan ju inte skapa jobb, riktiga anställningar. Bara förmedla en del av det som finns på den öppna arbetsmarknaden. "Sysselsättningar" av olika slag med olika beteckningar olika år löser inga långsiktiga problem. Men ger en slags minilön under begränsad tid.Många har kallat det ett humant Gulag...
|
| Inlägg #11: Postat: 2012-07-07 11:52:00 | |
|
Janne B |
MEN MIN GRUNDFRÅGA kvarstår. Vem vill och vågar vara en en effektiv hälsovårdsinspektör. Inspektör av djurskydd. Inspektör över soscialens alla hem och boenden.Där bor nog 100 000 personer.Vem orkar psykiskt med att inspektera verksamheter som drivs av f d kurskamrater, arbetskamrater, släktingar, ortsbor mm. Att vara inspektör är att leva i ständig konflikt och ofta hotas på olika sätt. Man kan ha sin egen arbetsgivare emot sig - modell Komjmunstyrelsen...Redaktör Josefsson lär bo på en ö för att få vara i fred efter alla sin Granskningar...
|
| Inlägg #12: Postat: 2012-07-07 12:00:00 | |
|
Mats Persson |
Det var ju dystert, Jan. Sådant kan ju dessvärre fortfarande förekomma men det är min bestämda uppfattning att det var vanligare förr. Numera ser man sällan sådant drabba personer i den situation Du var i då. Nu ser man då och då att det drabbar chefer som, helt korrekt, varit lojala med sitt uppdrag som ämbetsman men där man då uppfattat honom eller henne som illojal mot organisationen.
Angående Din invändning kan jag notera att jag för en kort tid sedan hörde in intervju i radio av en djurskyddsinspektör som inte ibland inte ville göra anmälan om missförhållanden för att undvika konflikt med djurhållaren. Då får man nog fundera på att arbeta med något annat och lämna platset till någon som är engagerad i frågan. Då kommer både tjänstemannen och djuren att må bättre. |
| Inlägg #13: Postat: 2012-07-07 12:05:00 | |
|
Jocke - utsourzad |
10 OK Janne, jag förstår, men tankeverksamheten är det väl inget fel på? Även ditt resonemang om AF kan jag delvis förstå. Men jag gogglade på "kritik mot AF", och oj vad det kom upp!
Länk: google.se 11 Det är kanske dags att vidga demokratin? Om man sänker arbetstiden, vilket även en del forskare är inne på överproduktion, slöseri, effektivisering, överbefolkning osv så skulle folket kunna engagera sig mer både i sitt eget liv, sin hälsa, och i politiken. Med öppen medborgarkontroll i utvecklad demokrati. T.ex. |
| Inlägg #14: Postat: 2012-07-07 14:35:00 | |
|
Janne B |
Jocke - du förstår att jag är så angelägen om Sourzes gosda anseende att jag vill inte skriva hur suddiga saker som helst.Så ibland avstår jag. // Lyssna gär i kväll på reprisen av SOMMAR kl 2205 där en man framträder med klara tankar om det mesta. "Skatter är vår civilisations avgift" sa han bl a. Stordalen från Norge...
|
| Inlägg #15: Postat: 2012-07-07 14:40:00 | |
|
Janne B |
Mats Person/ Det är nu ca 5 år sedan som jag helt lämnade arbetslivet så jag är inte helt a jour. Men hoppas att du har rätt. Men jag var många ggr sorgsen över att Facket nästan aldrig var till någon nytta när en individ utsattes för diskriminering av kamrater eller chefer lokalt. För facket var för sammanväxt med det lokala systemet.Däremot har facket haft väldig betydelse för generella arbetsmiljöfrågor,, löneförhandlingar MBL osv. För där har man alltid varit beredd att gå till strid i viss omfattning.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.