Inlägg #1: Postat: 2012-07-09 10:56:00
|
Thomas L. Aabo |
Bra artikel! Är Darja ett kvinnonamn?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-07-09 11:09:00
|
Jocke utsourzad |
Tack Darja, en närmast fullödig beskrivning! Och du har Doris Lessing m.fl. tänkande kvinnor på din sida. Ni medvetna kvinnor behövs, bl.a. som motvikt till en hel del enögt inställsamma män som ofta gör envetet motstånd när kritik mot feminism från andra män kommer upp!. Och som bl.a. hjälpt till att slussa fram feminismen till makten i media och i politiken, genom statsfeminismen. Det slutliga steget av den odemokratiska könsfascismen.
Visst kan och skall man disktutera kvinnors och mäns! roll. Men inte som den självcentrerade feminismen gör, auktoritärt, okunnigt, fördomsfullt och hatiskt inte minst.
Jag har själv skrivit om ämnet i ett 25 tal artiklar här på sourze. Vi jobbar vidare, ner med statsfeminismen inför valet 2014! Här finns mina artiklar:
Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-07-09 11:31:00
|
Jocke utsourzad |
1 Klicka på namnet vet ja!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-07-09 11:49:00
|
Thomas L. Aabo |
Tack för tipset Jocke. trevlig bild var det där
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-07-09 13:09:00
|
Lennart Asp |
#4: Väldigt PK-kommentar, Thomas. Bättre kan du. Jag hymlar däremot inte och säger öppet -Vilken böna! "trevlig"? :
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-07-09 14:28:00
|
Jocke utsourzad |
5 L. Asp. Högst märklig kommentar! Hur skulle det vara om du gav ett slags omdöme om texten? "Kan inte"? Skulle tro det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-07-09 18:03:00
|
Jocke utsourzad |
Ur artikeln: "Det gör att vi många gånger skapar onödig osämja mellan könen. Kolla bara på debatten i Sverige som är ett ständigt infekterat klet."
Precis! Annars handlar den ju mest om kritik ur kvinnlig synvinkel, mot feministerna kvinnorna.
De som slog in öppna dörrar, men fick media och politiker på sin sida, av maktskäl och för att "det var kvinnor", aktiva, vilka onekligen behövdes, på tiden! Men så här?
Vad har åstadkommits med den "feministiska metodiken" i numera påstått "världen mest jämställda land" trots landets manliga talibaner, utan rätt till "jämställdhet".
Där det vinklade ständiga tjatet om kvinnolöner, kvinnor i styrelser, och den ännu mer vinklade lögnen "mäns våld mot kvinnor" är feministiska huvudområden där det tydligen inte hänt mycket efter 30 år!
Medan "tjejer mår sämre än någonsin", och unga tjejers utmanande könsroller står i bjärt kontrast till allsköns feminism. Och med ett internet som fylls av nakna brudar. Vad gör feministerna?
Med all skuld riktad mot mannen, och noll kvinnlig självkritik, så framstår det uteblivna resultatet som tämligen självklart!
Men den enkönade uppmärksamheten fick de ju...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-07-09 18:05:00
|
Jocke utsourzad |
Men nu har jag nog snart överskridit den av CMO godkända kvoten för mina inlägg i ämnet, så innan han kommer in och drar mig i örat...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2012-07-09 19:14:00
|
Muje |
Här finns inga humanister ateister eller feminister.
Länk: aftonbladet.se
Kristna borde skämmas, Koranen har hämtat sina lagar från Gamla Testamentet. Antifeministerna borde skämmas, varje gång de attackerar feminismen stärks Gamla Testamentets lagar runt om i världen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2012-07-09 20:44:00
|
Jocke utsourzad |
9 Här har vi en till. Tes-antites-syntes. Feminism-antifeminism-och sen får vi väl se. Doris Lessing om feminister: "Hemska förfärliga människor!" Ganska tydligt ställningstagande från en "antifeminist"?
CMO?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2012-07-09 23:27:00
|
Lennart Asp |
#6: Jocke utsourzad. Ingen humor som vanligt! Jag uppfattade texten som att Darja klagade på att feministerna försöker tvinga andra människor att tänka som de själva. De ska "alltid ha rätt." Påminner lite om en viss person här på Sourze med samma beteende, men med omvänt budskap. :
|
|
Inlägg #12: Postat: 2012-07-10 08:14:00
|
Jocke utsourzad |
11 Löjligt, Aspen slingrar sig som vanligt. Artikeln handlar inte om "humor", det är ett allvarligt budskap, som jag tar på allvar. Men du verkar väldigt ängslig för att kommentera sakfrågan i artikeln. Vad tycker du själv om feminismen idag t.ex.?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2012-07-10 08:30:00
|
Jocke utsourzad |
Men visst kan man se det lite putslustiga i feminismen också. Här är mitt försök, "Våra svenska feminismer", 4,1* av 46 röstande. Vad tycks, når humorn fram till Lennart Asp? Och vad har du själv åstadkommit i frågan? Dags för något roligt om feminismen från Asp?
Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #14: Postat: 2012-07-10 10:14:00
|
Leif Erlingsson |
Re: Darja Samad "Femme fatale" 2012-07-09 06:00 Länk: sourze.se :Feminismen måste sluta överföra sina egna känslor på andra och börja vara lyhörd. Alla feminister behöver ta ansvar för sina känslor och sluta överföra dem och slänga ut dem som galla över resten av befolkningen. Väx upp. Kolla in i dig själv och se vad som verkligen händer. Om du inte älskar dig själv, sluta sprida den osäkerheten i världen och börja göra det. Ta hand om dig själv. Förstå att du duger och att den yttre världen inte har med det att göra. Att ingen eller inget kan ta ens värde. Att du kan få vara precis som du vill och duga ändå. Att få alla vilja anpassa sig till smärtkroppen och rädslorna så att man kan sluta vara rädd, sluta känna sig otillräcklig, sluta känna sig ful eller fel, kommer aldrig att hända. Det är bara du som kan göra det jobbet i dig själv. Kriget som du försöker föra kommer aldrig lyckas. Feminismens mål dödar bara dig själv.Så sant som det är sagt. Och projicerandet har feminismen gemensamt med alla osäkra som sprider galla över sin omvärld. Så att älska sig själv är grunden till att kunna älska andra. Att acceptera sig själv precis som man är, och våga stå för det. Och vägra ta skit för det, att ha den självrespekten. Den som ger respekt får f.ö. också respekt, så detta lugnar snabbt ned hela "häxbrygden" när det tillämpas.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2012-07-10 11:42:00
|
Thomas L. Aabo |
Lennart inlägg 6. Ingen har någonsin kunnat anklaga mig för varken att vara PK eller att hymla.
Fast du kaaaan kanske inte bättre. ;-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2012-07-10 14:03:00
|
Lennart Asp |
#15:Okej, vi säger så då, Thomas! "Trevlig" var inte PK-ordet. : Tror att "böna" uppskattas mer av en antifeministisk kvinna!?
Jag hörde uttrycket första gången på Söders höjder nån gång i slutet av 50-talet då jag var en liten parvel. Ett karnevalståg drog genom Aspudden med sambaflickor på lastbilsflak. En gubbe brevid mig suckade "Vicka bööneer!". Jag förstod inte sambandet mellan tjejernas ormande dans på flaket och mat. Det var ju två helt olika saker! :
|
|
Inlägg #17: Postat: 2012-07-10 14:09:00
|
Lennart Asp |
#12: Löjligt. Jocken insisterar som vanligt. Du ska "alltid ha rätt". Samma beteende som de "rabiat-f" med mera som du försökte skoja med i din artikel som du hänvisar till. Och varför blandar du dig i min konversation med Thomas?
Vad jag tycker om feminismen? Att frågan har lite olika praktisk innebörd om det är här eller där, vilket framgår med all fruktansvärd tydlighet av Mujes #9 ...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2012-07-10 14:18:00
|
Lennart Asp |
#13: "Roligt"? Tja, väldigt lååånga tröttsamma "putslustiga" uppradningar i din artikel. Hälften kunde vara nog. "Kill your darlings" var en träffande kommentar. En friare form hade dessutom gett dig möjlighet till lite mer satirisk udd. Men det fanns tydligen några inbitna feministhatare som uppskattade din artikel och TILL OCH MED tyckte att den var rolig. Så jag ska inte vara taskig och sätta ner din glädje och stolthet och medelbetyget på din artikel. BETYG är ju viktiga för dig har jag förstått? Har vi inte lämnat skolbänken bakom oss? :
|
|
Inlägg #19: Postat: 2012-07-10 15:22:00
|
Jocke utsourzad |
12 13. Det är en skillnad mellan feminismen "alltid ha rätt", och min, vilket du inte vill förstå som den antagliga medlöpare du är.
Den förra vill ha rätt att generellt döma ut och skuldbelägga en grupp, ett helt kön. "Överordnad, förtryckare patriarkat", osv. Kollektiv skuldbeläggning, en gammal trist historia.
Nyfeminismen är en ideologi, som jag bedömer utifrån sakskäl, eller satiriskt, med hänvisning till länkar, citat eller annat.
Självklart att anser jag att "jag har rätt" därvidlag, att tveka i ideologiskt ställningstagande blir ju lätt meningslöst.
Att jag "har rätt" att bedöma feminismen, verkar mera tveksamt i demokratisk tveksamma miljöer...
Försök att stämpla oss som vill ha båda könens jämställdhet, sker helt öppet i media som DN, genom jämförelser med "kvinnohatare", "Breivik" och en del andra rena personangrepp.
Tror knappast Doris Lessing är en "kvinnohatare", utan snarare en medveten person.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2012-07-10 15:32:00
|
Jocke utsourzad |
Tvinga mig sedan inte att åter jämföra med din rätt sårande och sjuka "humor" på könsområdet som du aldrig tog tillbaka. Förmodar du inte tycker det är kul med sparkar på handikappade, eller?
När det gäller min artikel, så blev det mest ros, klart att ett par stycken, kanske tre numera, inte förmådde se det satririska allvaret bakom.
Hittade nyligen en på nätet, från Finland minsann, som beskrev min "flora över feminismer", som ungefär "den mest intelligenta kritiken över feminismen jag stött på". Tror han skrev "intelligent", strunt samma. Kan plocka fram länken om du vill.
Mitt mål är bort med statsfeminismen, och nu säger KDU att de är på samma plan! Liksom det verkar vara i Danmark jämo Norge, stopp för genusvetenskap, och Obama som vill ha fram mansfrågor i samhällsdebatten. Men här i "landet jämställdast" verkar det gå väldigt trögt...
|
|