Sommarkrogar i mitt minne

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2012-07-04 13:59:00
Jan Olsson
#20 - IFA F8 var i princip samma bil som Din 39:a! - Sedan kom en IFA i plåt,men den hette F9! - När F9 kom fanns det ett hundratal F8 stående i Frihamnen i Malmö,dessa såldes sedan ut för några tusenlappar billigare! -
Då skall man veta att den kostade bara 4.800:- /grundmålad fritt Trelleborg/,som det står i broschyren från SVENSKA BIL & TRAKTORIMPORTEN AB,Lindhagensgatan 53 i Stockholm!
Som jag råkar ha i min ägo! - De,F8:orna,fanns även som Skåpbilar och Herrgårdsvagnar! - Skåpbilarna med stående Ekpanel på sidorna bakom förardörren,Herrgårdsvagnarna med samma panel,men bara under midjan,Rutor ovan midjan!
1956 gjorde vi Gotland osäkert i vår F8! - I väntan på färja från Ölands norra udde till Klintehamn,övernattade vi 3 st unga män i den! - Ja,de var bäddbara!! - Hjärterum,Stjärterum!
Dessa minnen står som i eldskrift,men jag minns inte vad åt i går!
Inlägg #22: Postat: 2012-07-04 14:58:00
Jan Brunnegård
JAN O / Du vet väl att u.ä. betydde Utmärkt Äkta unge. För det finns inga andra! // Svårare att avgöra vad IFa var för något.
Inlägg #23: Postat: 2012-07-04 15:00:00
Jan Brunnegård
Järnridån drogs inte ner genast efter 1945 - så det förekom nog en del industri-samarbete över ockupationsgränserna fram till 1948 - med den stora Berlinkrisen. Det var väl så det fungerade med DKW / IFA.
Inlägg #24: Postat: 2012-07-04 15:06:00
Jan Brunnegård
Jan O// Från 1950- talet minns jag att man påstod att varenda småbil var bäddbar - utom VW förstås. I reklamen fanns många bilder på den enastående sovkomforten i SAABs 94-95 osv.Det skämtades om vad unga par kunde göra o inte göra i en Fiat 500 osv.// Företaget ANA i Nyköping skruvade nog ihop amerikanska bilar som anlände i trälådor från USA. Pågick nog i många år. Mindre skatter på det viset tror jag!
Inlägg #25: Postat: 2012-07-04 15:07:00
Lasse i Gatan
Inlägg #26: Postat: 2012-07-04 15:10:00
Jan Brunnegård
Jan O 17/ det var nog säkert Sandgrund som jag tror levde fortfarande för några år sedan - sannolikt fortfarande. I närhetebn hade Missionskyrkan ett "sommarhem" där det också gick att vildcampa mm. Jag har varit på många sådana ställen. Fanns i hundratals på 1950-60 talen.Nu är de får men i härliga Herrljunga finns ett Nytt.
Inlägg #27: Postat: 2012-07-04 15:15:00
steno
Jan: Kul att du påminner mig om F8an. Den såg ju lika ut. F var väl trecylindrig och av plåt. Jag vet den speciella lukten i IFA-bilarna, var det svinlädret? Det skrevs kanske av västtyskarna att Östtyskland fick intakta fabriker och provbilar på kommande modeller medan västtyskarna fick en bunt ritningar...Min 39:a upptäckte jag inte var bäddbar men nog sov jag några timmar i den om det behövdes. Den var cabriocoach och kändes som en sportbil när jag knattrade gatan fram med nedfälld sufflett
Inlägg #28: Postat: 2012-07-04 15:19:00
Thomas L. Aabo
Jan inlägg 24. En bil som man faktiskt k u n d e sova i var Citroens klassiska modell - i Sverige kallad Paddan. Om man drog fram framsätena och lade ner ryggstödet hade man en perfekt dubbelsäng.

Jag och en lumpapolare bilade runt Frankrike 1980 i en sådan och behövde aldrig sova någonannanstans.
Självklart sökte vi ofta upp campingplatser som vi ställde oss utanför så vi kunde knalla in där duscha, tvätta och fylla vattenflaskor. ;-

PS. Vilket frigjorde mer pengar till vin kvinnor och mat. ;-
Inlägg #29: Postat: 2012-07-04 15:28:00
Lennart Lundwall
Efter F8 kom F9 av plåt med den trecylindriga DKW-motorn som Saab köpte och byggde. F9 var helt klonad på den s.k. DKW 3-6, som såldes bra även i Sverige. Samma motor användes i strömlinjeformade IFA Wartburg, vars sista modell formgavs mera åt tvålkoppshållet, som Renault R8 eller den lilla härliga Simca 1000. Dessa folkbilar hade dock fyrtaktsmaskineriet där bak. Så djupt sjönk aldrig Ifa Wartburg, som också kramade tvåtaktsmotorn intill sista exemplar.

Googla gärna på "Ifa Wartburg" - en svensk popgrupp, aktuella för 10 år sedan med skojig musik som drev med DDR. Speciellt sången "FDJ" rekommenderas.
Inlägg #30: Postat: 2012-07-04 15:56:00
steno
Min bror hade en SAAB 3-cyl med en bäddsats. Det blev litet nöligt men skaplig bädd.Vi övernattade en gång i Lysekil, en kall kväll. Vaknade mitt i natten och fick ingen luft innan jag fick upp vindrutan. Den bilen var tätare än Deka
Inlägg #31: Postat: 2012-07-04 16:45:00
Jan Olsson
#27 - Ännu en liknelse,jag har på senare år haft en helrenoverad DKW F7 - 38,Cabriocoach,som jag köpte efter en Cykelreparatör i Dalstorp,Västergötland! - Han son & barnbarn var inte intresserade!
Ägde den fram till 2005!
Jag hade även en Cabriocoach -39 som ung,mycket ung,16 år!
Inte konstigt att jag har "klockarkärlekar" till "Spånkorgar"!

#28 - Thomas,heter det inte Vin,Kvinnor och Säng?
Inlägg #32: Postat: 2012-07-04 16:57:00
Jan Brunnegård
Jag blir alldeles yr och nostalisk inför dessa bilminnen. Ni har sagt några nya saker för mig./1970-75 ägde jag en jättelik Cittra Padda modell Break, alltså en slags herrgårdsmodell. Den hade gått som sjuktransportbil i Lappmarken i 3-4 år, varefter jag köpte den i Umeå.Alldeles fantastisk komfort, bromspedal m odell knapp i golvet som man bara behövde snudda vid.Jag tror den var femväxlad med 2,3 motor, som nog var ovanligt på den tiden. Lyktorna svängde då man vred på ratten. VISST gick den att bädda alldeles utmärkt i.Av ren dumhet sålde jag den då det blivit en massa rost underifrån. Jag borde i stället lagt ngn månadslön på att ta bort rostig plåt och svetsa dit ny. Men sådant kunde jag inte men givetvis andra....//Citroen-handlaren körde runt på stan på tre hjul för att bevisa vilken bra bil det var. Han fick böta 250 kr för det billig reklam.
Inlägg #33: Postat: 2012-07-04 17:01:00
Jan Brunnegård
Det var väldigt många "studenter" på 1960 talet som köpte billiga bilar på bakgårdar och for till Paris.Konstigt nog så kom de flesta hem oskadade. Men en o anna Renault 4L blev kvar i sitt födelseland...NU minns jag den fantastiska filmen "TRAFFIC" som driver med hela bilskrået mm Kan inte stava till skådisarnas namn just nu...
Inlägg #34: Postat: 2012-07-04 18:06:00
Jan Olsson
#33 - Jag var sent ute tydligen,kom inte i väg till Paris förrän 1984,men så har jag inte heller tagit Studenten!
Då hade vi Husbil och "Jolle",en 80cc Mini,Yamaha i bakvagnen!
Inlägg #35: Postat: 2012-07-04 20:54:00
steno
Mitt största reseäventyr som ung var när jag var 15. Jag hade köpt en Monark 175 cc med Ilo-motor och for med brorsans körkort och en kompis på tältsemester. Vi lyckades hitta dans på varje plats. Mariestad, Lidköping. Fiskebäckskil, Lysekil, Göteborg, Motala, Örebro. Jag hade 350kr kompisen 250. Vi måste köpa nytt tält men vi kom tillbaka helskinnade. Vi hade ju fri mat så vi klarade oss tillnästa avlöning.
Inlägg #36: Postat: 2012-07-04 20:55:00
steno
Men artikeln handlade pm sommarkrogar. Nog har ni läsare något att berätta om era sommarrestauranger?
Inlägg #37: Postat: 2012-07-04 21:45:00
Jocke - sourzial
Alltså, sommarkrogar, det är ju så länge sedan och delvis dolt i dimmor av andra skäl. Men jag minns en, innan dimman. Restaurang Lundagård, utomhuskrog utanför Kulturen i Lund, med sitt fina miniSkansen.
Min käresta, dittills, gick till disken, köpte en flaska öl eller två. Och kastade flaskan från flera meter rakt mot mig! Men jag fick tag på flaskan i luften, och drack upp den. Sen tog sagan slut mellan oss... Borde jag gått och handlat? Sann historia
Inlägg #38: Postat: 2012-07-04 22:32:00
jan brunnegård
Steno - du vet varför jag har så lite att berätta om krogar och restauranger. Därtill förstörde jag smaklökarna på en billackering o av farligt lim i träindustrin.Jag olycksdrabbade pojke...
Inlägg #39: Postat: 2012-07-05 08:58:00
Jan Olsson
Ja,Steno,vad är det Du vill att vi skall berätta? - Anekdoter om dem,eller? -Jag säger som Jocke,man var där,men minns kanske inte allt!
Vissa saker fastnar särskilt bra,andra passerar obemärkt!
Kan räkna upp en del Sommarrestauranger jag har besökt,eller brukade besöka!
Stadsparken i Lund,där man på 50-talet kunde se
diverse prominenta gäster,bl.a,Sten Broman! - Kungsparkens restaurang i Malmö,där vi "hängde" som mycket unga på sommrarna!
Slottsparkens Cafe i samma Stad,där var min kompanjons hustru Kallskänka 1958! - Därav fick man extra förplägnad!
Det enda där man togs emot "ståndsmässigt" var på Falsterbohus,där bilen kördes bort åt en,och bilnycklarna kom in till bordet på en silverbricka!
Detta var i min relativt "gröna" ungdom,sedermera har man inte frekventerat dylika näringsställe i samma utsträckning!
Inlägg #40: Postat: 2012-07-05 09:41:00
steno
Jocke, minnet är fullt av "borde jag..."Tre snygga tjejer från Strängnäs, jag dansade med den snyggaste men det var långt dit så jag gav upp och lämnade krogen. Tjejerna hade tydligen varit ute i bilen och jag mötte dem precis som den snygga passade på att dra upp trosorna innan hon gick in.Vi brast båda i skratt och jag fick omedelbar kontakt. Borde jag vänt och gått in igen? Ingwen idé att spekulera
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...