PLANKET att klottra på.

Showing page 19 of 31: 9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29
Inlägg #361: Postat: 2012-08-17 14:19:00
Lennart Asp
"Hej, Lennart Asp

Jag tillhör en av de flitiga läsarna på Sourze och har en erinran om skribenternas åsikter som är många av varierande slag, blandat med sanning och lögn som håller liv i gamla fördomar.

Inget ont om alla dem som skriver på Sourze, sammantaget representerar de svenska folket hur folk resonerar på gott och ont.

Genomgående kan man säga att Soruze skribenter vill övertrumfa varandra i kunnighet, bortsett några få som verkligen gör det, en del hakar på av medlöparna jasägarna alltså dem som vill ta parti för den mest kunniga inget ont i det, men deras personliga åsikter blir tyvärr lidande på det, de blir behandlade med en nypa salt.

Du själv vill gärna gripa in och rätta till folk som du uppfattar att bära fördomar, helt ok, men det roliga är att varenda människa på Sourze äger fördomar, så du förstår vilken börda det är att bära, att strida mot folk när man själv är fylld av fördomar, jag behöver inte syfta på dig för att vara fylld med fördomar, men dem enstaka finns där som du vet.

Sätt igång en politisk debatt då haglar fördomarna till tusen, exakt vad vår journalistkår sysslar med och folk i största allmänhet och diskrimineringen är ett faktum!

Du talar om diskriminering i din profil. Vilket uppdrag du kan få, genom att upplysa alla som vill höra på, att svenskarna är ett diskriminerat folk, du kunde skriva en artikel om det och jag lovar dig att alla vill vara med och kommentera din artikel och kanske slår mitt rekord om en artikel jag skrev på Sourze som handlade om "Vem är svensk" över 11.500 kommentarer och inlägg blev följden.

Alltså jag vill ge dig uppdraget att skriva artikeln "Svenskarna är ett diskriminerat folk" som av mig utvald och rätt person att skriva en sådan artikel i konkurrens bland övriga skribenter.

Lycka till med din uppgift.

Mvh
Andry Ström"
Inlägg #362: Postat: 2012-08-17 14:28:00
Bizon
Oj då Mr Harmoni - har jag stört din agenda genom att be dej förklara dej lite tydligare - det var illa, jag som trodde att det var för att jag ifrågasatte ditt trångsynta svammel, och din mentalitet som uppenbarligen vägra inse att din världsbild inte har något med verkligheten att göra.
OK - eftersom jag inte avser att bättra mej så - f.p.
Inlägg #363: Postat: 2012-08-17 14:42:00
Bizon
Lennart Asp
Andry Ström tycks mej lika enögd som vissa andra - varför inte komplettera med artikeln "Svenskarna är ett diskriminerande folk"?
Frågan är vad som kommer först - att vara diskriminerande eller att bli det på grund av att vara diskriminerad.

Alltså det gamla temat hönan och ägget.

Sedan kan man ju fortsätta då man ändå håller på och söka svaret om svenskarna i det faller skiljer sej från andra nationaliteter?

Lycka till med det uppdraget :-
Inlägg #364: Postat: 2012-08-17 14:46:00
Bizon
Ja du Lennart - jag fick samma association - särskilt som Mr Harmoni använt samma vokabulär under ordväxlingen här tidigare.
Inlägg #365: Postat: 2012-08-17 14:50:00
Leif E Ström
Mr Harmoni och Pia, Den största kulturen är inte andlig, det är gräset och den kan man inte diskutera bort, hur gärna man än vill.
Däremot är jag benägen att diskutera ditt påstående att mentaliteten styr och har styrt vår kultur. "Bizon" har redan blivit konfunderad och jag tänkte klargöra mina ställning. Om vi håller oss till kulturens inverkan på oss svenskar efter allmänna folkskolans inträde, så har vi den praktiska kulturella, vilken gick i arv och var avhängig den miljö individen vistades i. Förmodligen den viktigaste för både folk och fosterland på den tiden. Mentaliteten hade föga inverkan, men då det gäller den icke-biologiska, har den som statsskick och ekonomiskt system påverkat den breda massan genom andras mentalitet. I min värld ett sätt att bibehålla makt genom civilisation, och den makten styrs av den som förfogar över opinionsmakten. Att många gånger anse egen mentalitet påverka valet av kultur, vilken i grunden är någon helt annans, är förmodligen den näst största efter gräset. En kultur jag saknat är en som granskar opinionsbildningen, för dess syfte och utfall.
Inlägg #366: Postat: 2012-08-17 14:52:00
Lennart Asp
#363: Tack för att du gav mig ett vettigare uppdrag, Bizon! Men som sagt jag är - liksom du - en fri ande - som inte går i några ledband, speciellt inte främlingsfientliga sådana. Så jag passar pucken tillbaka! Var så god och skriv själv!
Lycka till med det uppdraget! :
Inlägg #367: Postat: 2012-08-17 15:18:00
Lennart Asp
P.S. Det "främlingsfientliga" syftar förstås inte dig, Bizon!
Inlägg #368: Postat: 2012-08-17 15:20:00
Lennart Asp
#364: Det kan ju vara två personer i maskopi också? Vår syntaxexpert Leif-Arne kanske kan reda ut syntaxtrådarna? Om han går bet på det lär det väl finnas dataprogram som kan analysera texten? Men det kanske inte behövs? Det är ju ingen Rosettasten precis som "Andry Ström" producerat! :
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #369: Postat: 2012-08-17 15:26:00
Lennart Asp
Märkligt ändå att dessa ljusskygga anonyma personer som säger sig älska det Svenska Fosterlandet och dess Kultur i sina alster så medvetet går in för att misshandla vårt stackars gamla ärevördiga svenska språk! Gustav Wasa skulle rotera i sin grav om hörde eländet! :
Inlägg #370: Postat: 2012-08-17 15:39:00
Jan Olsson
#359 - Är det det som menas med att lägga jorden i kultur?
Att följa den plogade fåran?
Inlägg #371: Postat: 2012-08-17 16:32:00
Lennart Asp
Hm. Jag har tydligen en viss tendens att tappa bort en del småord på sista tiden! I #367 var det "på" som föll bort och i #369 var det ett "han" som föll bort i sista meningen om Gustav Wasa. Kanske dags att ta sig en joggingrunda så hjärncellerna börjar fungera igen! :

Men innan dess lite litterärt smakprov från den första Wasan, speciellt för de ljusskygga och anonyma. Vi börjar med ett brev som Gustav Vasa skrev från slottet Kastelholm på Åland den 5 maj 1556 till slottsskrivaren Peder Månsson i Stockholm ...
Inlägg #372: Postat: 2012-08-17 16:33:00
Lennart Asp
"Vi kan icke nog förundra oss över att Vi platt ingen skrivelse har bekommit från dig sedan Vi senast avreste från Stockholm, eller någon undervisning hur den kostgärd är utgjord över hela riket och sedan översänd till Finland ... Därför veta Vi icke hur det står till med dig, antingen du har kommit i något berg och där blivit fasthållen en lång tid. Eller att några käringar har trollat med dig så att du mist antingen minne, eller själ och förnuft, eller ock att fingrarna äro dig skamferade, item munnen så tillsömmad och händerna sammanbundna att du icke mera tala eller skriva kan.
Men om du uti en sådan skada icke kommen är så vill Vi uppmana dig att du med det allra första skickar oss ett visst och klart register uppå all den fettalie som prästerskapet, borgare och den menige man över hela riket haver utgjort ... Detta ingalunda försummandes såframt Vi icke skola bliva förorsakade att tala dig något annorledes till om samma din oaktsamhet. Det du vet dig efterrätta!"

Länk: tacitus.nu
Inlägg #373: Postat: 2012-08-17 16:46:00
Lennart Asp
Lite snårigare text, men I följande brev till dalfolket 1545 bevisar Gustav Wasa ändå att han visste vad han talade om när han talade med bönder på machiaveliska furstars vis ...
Inlägg #374: Postat: 2012-08-17 16:56:00
Lennart Asp
" .. man sigh skulle beflite och winleggie til att optage och bruke Jorden, bortthugge then onyttige skog, göre åker och rödie änger, som ther til mångestedz god legenhett och tilfelle finnes, ther utaf man yttermere bröd föde och bärning hafwe motte och besynnerligen efter folkett :Gud tess lof: ther oppe hoss eder förmeres och tilwexer så att jorden och sammeledes motte och i then steden optages och bruket blifwe, ther utaf man föde och uppehälle haffwe kunde, Så förnimme wij att sådane wåre nådige och faderlige förmaninger under tijden blifwe föge achtade, och undersåterne nu intett thes mere sig ther utinnen beflite, utan liggie och trenge hwar annen 4 eller 6 par folk uti en gård, och när hwar någre fattige äre som wele optage ödemarker, och göre sig heman då drage Byegenderne ther stor affwund wedh och thett ingelunde wele tilstädie, utan tilegne sigh hele skogen och marken på någre miler omkring så att thett under theres hemen och byer lyde skal, endoch the thett ej bruke kunne, ther utav Rijkett blifwer förbättredt och undersåterne thesslikeste yttermere nytte och gagn hafwe kunde ..."
Inlägg #375: Postat: 2012-08-17 16:57:00
Lennart Asp
" ... Och twifle wij för then skuld intet atti thett och rätzligen warde betenckiandes och sådane wår gunstige och faderlige mening som wij til eder altijd haft hafwe, til hiertett gå lathe, och eder emott oss lydachtige och wälwillige bruke och befinne som rätt rådige och trogne undersåter bör att göre, och för then skuld hafwe wij befalett thenne wår trooman och tienere Erich Håkansson, att han med eder på wåre wegne handle skal om någre flere dugelige karle som wij uthi wår Eed och tieniste gärne hafwe wele.

Ther emott wele wij här efter altijd gärne sökie fordre och förrnere eders och menige Swerigis Rijkes gagn och beste, thett ytterste wij kunne och oss står tilgörendes, som wij thett och här til alstädes gärne giordt hafwe, och bewijse eder synnerlige gunst och nådt, ther till wij och benägne äre. Gud befalendis Datum etc."

Länk: sonesgarden.se
Inlägg #376: Postat: 2012-08-17 17:26:00
Janne B
Lennart A // Tack tack. Helt fantastiskt att Wasa med kammarskrivare kunde förfärdiga dessa synnerligen långa och utförliga brev och befallningar. Jag ser inte bara despoten utan även kommunikatören.
Inlägg #377: Postat: 2012-08-17 18:50:00
Lennart Asp
#376: Tackar själv, Janne B! Som du påpekar hade Gustav Wasa som vår tids politiker kanske inte talskrivare, men brevskrivande "kammarskrivare", som slipade på att härskarens maktspråk skulle ha lika maximal effekt på allmogen då som nu på vår allmoge! :
Inlägg #378: Postat: 2012-08-17 23:18:00
Mr harmoni
#365 Leif E Ström, jag har aldrig nämnt andlighet som kultur, det enda jag har sagt och påstått är att vi har mentalt blivit påverkade under historiens gång för att sedermera inta ett mentalt sätt att göra oss hörda på, som är nedärvt i våra gener. Bizon for strax ut om att diskutera helt andra saker som att Sverige har alltid varit en blandkultur och jag skulle redovisa, vad jag tycker har ett kulturellt värde o.s.v. därför ville jag inte hålla med honom och tycker att frågan var utrangerad som ointressant, när det kommer in politiska värderingar in i bilden ifrån bizon.
Inlägg #379: Postat: 2012-08-18 04:32:00
Bizon
Ja denne Waasa - ord och inga visor.
Som sakt han fick ett okunnigt och motsträvigt folk på sin hals som inte så lätt rättade sej efter hans syften - inte var det bara danskarna som ogillade uppkomlingen - även de självägande smålänningarna tyckte att han blev för dyr i drift.
Främst var det borgerskapet som hoppades på att dansken skulle jagas tillbaka.
Utan tyska legoknektar hade han troligen fått bita i kulturen :-
gräset alltså.

Nåja på ett sätt måste man förundras över människans mentalt betingade och outtröttliga dumhet - hade vi varit lite kloka också så skulle vi kunna ha det så fantastiskt mycket bättre på vårt lilla klot.
Inlägg #380: Postat: 2012-08-18 09:35:00
Janne B
Wasa ska dock hedras för en och annan sak också.Han gjorde Sverige till en självständig nation,rike. Vi som tidigare i århundranden dominerats av danskar och tyskar.Han var inte den förste Riksbyggaren men den som slutgiltigt lyckades.// Han gav oss ett eget språk genom den första svenska bibeln 1542 - var det nog.Den blev en rikslikare språkmässit, fram tills dess var det rätt fria skrivövningar även hos prästerskapet.Sedan kom Karl den tolftes bibel, som betydde mkt i 200 år.Tills den blev oläslig för dåtidens unga.Så kom Gustav den V bibel år 1917 "gillad och stadsfäst" som det hette då.// Vad är det i dag som styr vår språkutveckling?? SMS-andet? Hu!
Showing page 19 of 31: 9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29
Laddar...