|
Inlägg #61: Postat: 2012-07-05 13:53:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Detta med skatteetryck kan även beskrivas som att svenska skattebetalare Det är riktigt att Sverige har, efter Danmark, OECD:s högsta skattetryck faktiskt betalar de gmensamma utgifterna idag, inte med lånade pengar, som många andra länder.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2012-07-05 14:06:00
|
|
Pia I |
#61 Det hjälper ju inte mig och många andra förstås.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2012-07-05 14:40:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#61 Det beror på vad man jämför med, i länder med ett tidigare underfinansierad statsbudget och lägre skattetryck måste man nu dra in vad gäller transföreringssystemen, i.e. lägre pensioner, sjukersättning, a-kassa med mera. Något som Sverige slipper.
Alltid något, sa fan då han fick se Åmål.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2012-07-05 15:49:00
|
|
Lasse i Gatan |
Sveriges statsskuld var nere på noll år 1970, sedan syns en stigande kurva år 1975. Finns det något samband med att Sveriges riksdag röstade fram, över medborgarnas huvuden att Sverige skulle bli ett mångkulturellt land år 1975. Länk: ekonomifakta.se http://www.statsskuld.com/ När vi sedan har sålt ut Svensk industri fullt ut och inte kan hålla den höga BNP- nivån uppe, blir vi då ett nytt Grekland eller Spanien? En som undrar.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2012-07-05 16:06:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
64 Nu är du ute på djuptvatten, Sverige hade 1995 72,8 statsskuld Eurostat, Danmark 72,6 och Finland 56,6 . År 2011 hade Sverige 38,4 Danmark 46,2 och Finland 48,6. Om ditt resonemang att det är "mångkulturen" som ligger bakom den svenska statsskulden, borde väl den ökat relativt grannländerna Danmark och Finland som haft en blygsammare invandring och därför förment mindre "mångkulturella", eller hur?
Från 72,8 statsskuld ner till 38,4 på 16 år, inte så illa av det mångkulturella Sverige.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2012-07-05 16:39:00
|
|
Jan Brunnegård |
Det är ju givetvis god statsmoral att betala ner på skulder medan folket kräver den ena dyra reformen efter den andra. Jag skulle vilja se en tandvårdsreform. Tandläkare jag intervjuat säger att folk ger återbud för de har inga pengar./ Det är ju ett demokratiproblem. Alla möjliga slags grupper kräver mer och mer kostsamma reformer för egen del - men ingen grupp har hitintills krävt snabbare betalning av statsskulden./ Jag vill minnas att Göran Persson slog in på sparsamhetslinjen på ett rätt kraftfullt sätt - men jag har inga siffror på det.Men jag tror att Alliansen långa stycken fullföljer SAP:s påbörjade sparlinje.Detta kan ju vara förklaringen till att SAP ligger ganska lågt i sin regeringskritik.....// Ordförande i sossarnas mäktiga Verkställande Utskott - Österberg? har i dag blivit Landshövding i Norrbotten. Kanske detta säger något...
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2012-07-05 16:51:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Den avgörande skillnaden är att svenska politiker öht kan disskutera om där finns utrymme för reformer, för behov finns det absolut. Den andra modellen som Sverige levde med spendera på lånade pengar går ju bara till långivarna inte längre vill/törs låna ut. det var då Dennis drog till med 500 procentingen. Dit vill vi inte något mer.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2012-07-05 17:00:00
|
|
Jan Brunnegård |
Bengt Dennis var ngn slags socialdemokratisk tidningsman som plötsligt befanns vara lämplig till allt - som Riksbankschef!Som jag minns det så började svenska pengar spruta ut ur landet, reserverna höll på att tömmas...I det läget lovade Riksbanken 500 ränta för att pengarna skulle stanna kvar. Kan Du beskriva detta lite bättre kanske???
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2012-07-05 17:02:00
|
|
Jan Brunnegård |
Det var väl i detta läge som Bertil Ohlins dotter sa åt folk som inte orka betala räntor att betala då era lån i stället. Så slipper ni räntorna.Hon var finansminister men jag minns inte namnet. Kanske Ann D.....
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2012-07-05 17:08:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#68 Egentligen en slags "Eurokris" i miniatyr. Svenska kronan var fast knuten till en slags "korg" av andra valutor. Eftersom statsskulden skenade, bland annat, var den svenska kronan i verkligheten inte så mycket värd relativt andra valutor, som den fasta växelkursen angav. Därför började man spekulera i en nedskrivning av den svenska kronan. Till en början försökte Dennis hålla den fasta växelkursen genom att försöka få in kapital till Sverige med brutalt höga räntor. Det lyckads inte, de svenska obalanserna var för stora. Sedan släppte man den fasta växelkursen och lät kronan flyta, värdet gick ned en 20 och exporten tog fart. Så småningom ordnade det till sig. Haken just nu för länder som Grekland är att de har ingen egen valuta att skriva ner för att få fart på den egna ekonomin.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2012-07-05 18:51:00
|
|
Lasse i Gatan |
#65/ Du kanske inte tittade på diagrammet i den här länken Länk: ekonomifakta.se klara siffror som visar det aktuella läget. Dina procentsatser som du hänvisar till är ju förhållandet till BNP, samma tugg som finansministern brukar köra med för att det ska se bra ut, men verkligheten är en annan se länken. Om nu BNP drastiskt sjunker vad händer då med dina snygga procentsatser, blir vi då lika sopiga som Grekland eller Spanien? Vilka grupper i samhället har torskat på den förda politiken under de 16 år som du hänvisar till? Kostnaderna för invandringen skulle redovisas för ett antal år sedan och det blev tvärstopp, locket lades på.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2012-07-05 19:15:00
|
|
Dippen |
#65 Lasse, du länkar till :"Ekonomifakta är en källa till information och kunskap om Sveriges ekonomi. Näringslivets Ekonomifakta ägs av Svenskt Näringsliv och ska inspirera till samtal kring Sveriges utmaningar och möjligheter." Vilka driver sin agenda och presenterar siffror som passar deras syften. Givetvis är de senaste årens invandring från främst MENA-länder en belastning då dessa människor är svåra att integrera och få i arbete. Det har pratats om problemet med att integrera människor från de här länderna under 20 års tid utan vi sett några framsteg, trots diverse satsningar. Att försöka integrera människor som lever strikt efter Islam i en "klankultur" är ett näst intill hopplöst projekt. De vill inte ha vår "demokrati" eller några andra västerländska påhitt.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2012-07-05 19:50:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#71 Oavsett mätt i absoluta eller relativa tal har statsskulden minskat de senaste åren, något annat går ju inte att läsa fram. Jämfört med t.ex Finland som har haft en invandring som är lägre, har svenska staten minskat sin statsskuld mer än Finland, trots denna förkättrade svanska multikulur. Det kan ju bero på att de flesta av oss multikulturella, mig själv bland annat, jobbar på rätt bra och ger vårt nettobidrag till statskassan.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2012-07-07 00:59:00
|
|
Pia I |
Från det ena till det andra---folk driker väldigt mycket på stan´! Mängder med alkohol en fredagskväll.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2012-07-07 10:20:00
|
|
Leif E Ström |
#73 Leif-Arne det fina är att man kan tömma egen källas grumliga vatten, genom att fylla kommentatorsrutorna på Sourze. I det klara vattnets källa kan man i stället se siffror som: den danska statsskulden var 2011, 413 miljarder och mångkulturella Svedala hade 1108 mdr, med nästan dubbelt så hög BNP 638 237 milj USD. Drygt hälften av BNP står den offentliga sektorn för. Den privata skulden är 266 av BNP. Siffrorna är katastrofala i jämförelse med övriga Europa. Betänk sedan att bara knappt hälften av befolkningen har egen försörjning via anställning och det är den gruppen som i första hand står för skulderna. Kommunalskatten ligger i vissa kommuner på nästan 35:-. Din positiva inställning, byggger på siffror när statsskulden var som högst. L-A, det fanns en tid före den. Lasse i gatan, anser att locket har lagts på angående kostnader och vinster gällande invandring. Uppgifter finns att tillgå från de tre offentliggjorda metoderna för att beräkna invandringens effekter. Jan Ekbergs, "Cash-Flow modell", Kjetil Storeslettens, "Investeringsmodell" samt Lars Janssons, "Solidaritetsmodell". Alla påvisar negativa effekter. Med en befolkningsökning som består av 77 procent invandrade, måste man be till gud att de som står för majoriteten av Sveriges skulder får behålla sina jobb.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2012-07-07 11:03:00
|
|
Pia I |
Ingen kommentar...
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2012-07-07 11:58:00
|
|
Janne B |
EU chefen säger att de olika ländernas politiker är för fega för att tala om de verkliga läget i landet och orsakerna därtill...Grekpolitikerna skyller på Tyskland och andra som lånat ut pengar. Men de griper inte alla svindlare hemmavid....De har lovat förbättra skattesystemet mm men inspektörerna från EU ser föga av detta....Då vägrar tyska folket att betala i stället....MEN i kväll så talar SAP:s nya ledare i Palmedalen. Då äntligen ska det väl ordna upp sig ;-
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2012-07-07 14:25:00
|
|
Janne B |
DEN fantastiske norrmanne Peter Stordal har nu pratat i svenska Sommarpratat. Han köpte först 50 hotell i Norge och sedan 50 i Sverige eftersom han ändå höll på. Så köpta han det gamla stiliga Post o Telehuset vid KVST i Göteborg och byggde där ett slags palatshotell. LYSSNA GÄRNA PÅ REPRISEN I KVÄLL PÅ GOD SKANDINAVISKA JAG FÖRSTOD NÄSTAN VARENDA ORD Pappan var förstås ICAhandlare i en liten by!
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2012-07-07 14:55:00
|
|
Janne B |
Leif Ström 75// När man talar om statens och individers Skuld så bör man väl rimligen också tala om motsvarande tillgångar. Om jag har en villa värd 1 miljon och en skuld på en halv miljon så är jag ej att beklaga.Inte så länge jag har en vettig månadslön./ Staten har haft och har väldiga tillgångar som dock delvis sålts ut - så att man har kunnat avbetala på statsskulden. Jag har svårt att se vad som är fel i det. Om landet bara fortsätter att fungera bra.Socialdemokraterna sålde också ut så det tycks inte vara en viktig ideolgisk fråga. Snarare vem sköter ett skogsföretag bäst?//M Men visst är jag orolig för rätt mycket, förändringen av Sverige har gått för fort. I min generation så fick vi ett Sverige, men ett helt annat land överlämnas till våra barnbarn - utan återvändo!
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2012-07-07 15:04:00
|
|
Janne B |
Det är sällan kul att läsxa på Wikipedia men det är storlsget att läsa om
Petter Anker Stordalen, född 29 november 1962 i Porsgrunn i Norge, är en norsk investerare, "hotellmagnat", osv
|
| |