Dags att ta bort turordningsreglerna i LAS

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2012-06-29 13:00:00
Thomas L. Aabo
Leif-Arne inlägg 17. Blaha, blaha! skriver du stolligheter får du smma igen!
Inlägg #42: Postat: 2012-06-29 16:13:00
CMO
39/ Ja det är förstås positivt för de gynnade, dvs de som har en god etablering på arbetsmarknaden, t.ex. ”etniska svenskar mitt i livet”. Men till syvende och sist kan man inte gynna en grupp på arbetsmarknaden genom regleringar utan att samtidigt misgynna alla som står utanför den gruppen. Prov- och visstidsanställningar minskar säkert de negativa effekterna.

Sen är säkert inte LAS den enda anledningen till i internationell jämförelse hög arbetslöshet bland unga och icke-skandinaviska invandrare. Kollektivavtalens ”solidariska” utformning spelar säkert en roll liksom språkhinder och kulturskillnader när det gäller invandrare.

LAS skyddar f ö inte bara mot "godtyckliga" avskedanden utan även mot motiverade avskedanden. De flesta arbetsgivare baserar väl sin "hiring and firing" på vad som gynnar företaget och därmed även de produktiva bland anställda. Dvs inte de som sitter och skriver kommentarer på arbetstid ;-
Inlägg #43: Postat: 2012-06-29 21:28:00
Dippen
#36 Tack för svaret CMO. Man kan väl konstatera att för "majoriteten" av de som är attraktiva på arbetsmarknaden så påverkas dessa endast eller nästa uteslutande av konjunkturläget vad gäller anställningsbarhet och inte av LAS. De med sämre "anställningsbarhet" påverkas givetvis hårdare vid tex lågkonjunktur och har en högre tröskel att gå över men också vissa fördelar när de väl kommit in i "systemhet".
Inlägg #44: Postat: 2012-06-29 23:07:00
GunnarL
42/ Det nog en något mer komplex fråga än att hänvisa till att LAS är av ondo. När det gäller invandrarnas speciellt de utomeuropeiska svårigheter att få jobb så kan jag tänka mig att det beror på att Sverige tills för några årtionden sedan har varit ett land med ovanligt homogen befolkning. Vi har varit ett invandrarland förvisso, men de som invandrat har varit av i huvudsak europeiskt ursprung med ungefär samma kultur som den övriga befolkningen och har därmed enkelt flytit in i det svenska vardags- och arbetslivet.
Inlägg #45: Postat: 2012-06-29 23:12:00
GunnarL
forts./ I dag är det lite mer komplicerat. Jag tror att om du heter Mohammad, Abdullah, Samir, el.dyl. så hamnar din platsansökan längst ner i högen - tyvärr är det så. Jag tror att det kommer att ta minst en generation innan beslutsfattarna inser att Mohammad kan vara precis lika svensk och arbetsam som Ib eller Eddie, som invandrade från Danmark resp. Tyskland på 70-talet. Mångkulturalismen har liksom kommit på oss väldigt snabbt och de flesta beslutsfattarna i näringslivet är trots allt uppväxta på 60- och 70-talet när det var ganska unikt att ha en utomeuropeisk invandrare i klassrummet.
Inlägg #46: Postat: 2012-06-29 23:21:00
GunnarL
forts/ Jag tror inte att det beror på någon form av rasism utan helt enkelt är en konsekvens av vår historia. Jag själv är uppväxt på 50- och 60-talen. Jag var t.ex. i tioårsåldern innan jag för första gången såg en färgad människa. Förutsättningarna i exempelvis USA och Storbritannien är helt annorlunda. Sen handlar det givetvis också om språkkunskaper och kulturella skillnader, där det gäller för nyanlända att anstränga sig lite grann. Hur som helst är det inget enkelt problem.
Inlägg #47: Postat: 2012-06-30 12:52:00
Lars Nilsson
Att vi har en hög arbetslöshet bland invandrare bland de högsta inom OECD har naturligtvis inte bara en orsak. Visst spelar stelbenta LAS-regler och höga ingånglöner en roll men det finns så mycket annat. Tex att se alla ur ett offerperspektiv och inte se risken för ett livslångt bidragsberoende genom att applicera det svenska sociala skyddsnätet, anpassat för kortvariga problem, på personer med ofta låg utbildning och från helt andra kulturer. Sedan skall man naturligtvis inte underskatta de problem som allmänt uppkommer via kombinationen: generös invandringspolitik och lågt bostadsbyggande.
Inlägg #48: Postat: 2012-06-30 13:20:00
Jan "Fantacy" Brunnegård
I EN NÄRALIGGANDE stad så har jag en kompis från Kamerun. En mörkare man går inte att hitta i den lilla högskolestaden.Under 3-4 år läste han alla slags ekonomikurser och svenskkurser som gick att hitta.,Fick någon slags kameral,controller examen.
Hans svenska flickvän vägrade att tala annat än svenska med honom...av pedagogiska skäl.Via AF fick han några praktikplatser där han blev rätt illa behandlad. Han jobba på nätterna med allt möjligt. Bar tidningar och möbler, städa slakteriet osv. Samt blev blåst på pengar några ggr.// Så sökte han ekonomijobb på det stora företaget med den hemska chhefen. Köpte ny kostym och hyrde verkligt snygg bil och for dit.Prata med Chefen och några till i en halvtimme.ca 50 st andra sökande. När han kört några kilometer så ringde mobilen och Chefen sa att dig vill vi ha ,det är vi överens om. Vad ska du ha i lön. Mannen från Kamerun föreslog en lagom lön. Nej så usla löner har vi inte här sa C och la på 50.// Så följde två hårda år där ekonomen fick lära sig allt som han ännu inte kunde.Han klagade inte men andra tyckte att han hade det tufft./ Nu sitter han kvar på samma stol men sköter ekonomin åt två företag och lönen har fördubblats.....SÅ kan det också gå för en afrikan i Sverige./ HAN har aldrig blivit mobbad för sin bakgrund säger han. Bara för att han kunnat för lite om allt möjligt...men det gick ju att ändra på.//För 20 år sedan blev vi slagna av Kamerun i fotboll. Eller hur STENO?
Inlägg #49: Postat: 2012-06-30 13:36:00
Janne B
GUNNARL 46// Min erfarenhet som socialarbetare med en del invandringsarbete, inte så mycket, är att problemen är mångskiftande. Ren rasism har jag nog sällan sett.År 1975 ca kom det en massa flyktingar från Chile, med varierande hudfärg.De var radikala politiskt,katoliker och spansktalande.De kom många och jag tror att ingen flyktinggrupp fått det så bra som de, de var helt enkelt välkomna.Det fanns bostadsbrist då också och en svagt fungerande AF.Men de kom fort i jobb i vart fall i Norrlands kuststäder. De bodde trångt tills de hade pengar nog att själva fixa ngt bättre.Jag har aldrig ghört ett ljud om att denna grupp blev kriminell alls./Någon jämförde dem med finlanssvenskar som flyttat hit. Extremt skötsamma och flitiga.Vem har hört talas om norska ligor i Bohuslän. Men varför har vi det svårt med polacker och rätt många balter, serber osv.?? Ja delvis vet vi.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...