|
Inlägg #1: Postat: 2012-06-24 09:57:00
|
|
Leif E Ström |
Godmorgon Lennart, hittills har jag gått bet på vem som kvittrade om hur många tjejer Svenne kysst, men jag återkommer. Lite besviken är jag nog på rubriken. Jag hade fått den uppfattningen att det är bara du och jag som vet att vi inte är rationella förnuftsmänniskor i första hand – utan känslomänniskor. Vilka anser att nostalgin är ett bärande träd som lär en att umgås med sig själv och hur man skall ta sina egna känslor på allvar.
För all den skull, man får inte glömma bort att le lite åt nuet annars blir politikerna och omgivningen fientliga. Kontrar med en låt: Charlie Norman kallade en plåga som spelades 1950 för "Lim-Kalles Gånglåt", den kunde man tom höra ur faderskapets 6-volts rör-radio i "Chevan", vars kondensator också brummade och inväntade rätt temperatur innan den släppte ifrån sig något som kan liknas vid ljud. Vilken låt åsyftas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-06-24 10:48:00
|
|
Linnéa |
Minns inte heller vad låten hette, men jag tror att det var Leppe Sundevall som sjöng, om det kan vara till någon hjälp
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-06-24 11:15:00
|
|
Lennart Lundwall |
Leppe Sundevall, frid över hans minne, en av våra supermusikanter som jobbade med alla övriga stjärnor. Leppes "Han var bäffälhavare på båxersbåten han, på Ångermanälven" ruskade om våra såväl musik- som språksinnen. Han var från Ådalsliden så han hade det rätta uttalet...
Och Leif, oss emellan, det VAR faktiskt bättre förr. Tonen i krönikan ovan råkade luta över en smula mot att det inte var bättre förr. Tänk bara på oss själva, vilka sköna män vi var när vi knuffade oss fram mellan tusentals vackra flickor på Tegelbacken i nådens år 1961...
Hej på några dagar. Nu åker jag till Ådalsliden.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-06-24 12:03:00
|
|
Jocke - sourzial |
Nere i Europa finns det, förutom alldeles för många helusla TV-kanaler, radiodito som spelar t.ex jazz ibland, eller tar upp någon gammal rocksångares historia.
Trist att vi i Sverige nästan bara sänder rock, och lite klassisk iofs. Men varför inte lite blandat med 50-tal, Povel och Taube, Törnkvist, ja nån gång en Jularbo elle Harry Brandelius, det bästa av dem? Radio vinyl t.ex. spelar ju ofta de sämsta av de gamla rockörhängena från förr.
Å andra sidan, 1960 köpte familjen en ny radiogrammofon, bara häften så stor som den gamla för 78-varvare, men ändå i storlek resväska gårdagens, och med bandspelare.
Idag har jag mina två Mp3, storlek tändsticksask, som åstadkommer samma, radio, inspelning och lagring. Förutom grammofonen då, som ju snart är ur leken.
Har inte kommit så långt med nerladdning från dator, men spela in från radion räcker gott så länge.
"Gamla Nordsjön" ack...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-06-24 12:05:00
|
|
Leif E Ström |
Ådalsliden, apropå sköna män, ÅDALSLIDEN vilken vacker benämning, på något som kan associera till något så vedervärdigt som total lidelse.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-06-24 20:25:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag har en kär broder som varit radiotelegrafist i sin ungdom. Han och flera andra pensionerade "Gnistar" driver nu ett radiomuseum vid Älvstranden i Göteborg.De har massor av apparater, böcker, foton mm och får rätt mkt besök av grupper.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-06-24 21:24:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Nåjo, skall man ha ett riktigt bra ljud till sitt munspel får man leta fram en gammal shure greenbullet mick och köra det genom en gammal rörspis- Så de så.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-06-25 10:00:00
|
|
Jan Brunnegård |
Minns att rörspisar kunde ha 12 rör ja upp till 24. På de senare kunde man ibland få in rader av stationer från Europa ooch kanske från Andernas Röst i Ecvador..Jag hade släktingar som satt och försökte lyssna in radio från motståndsrörelsen i Norge och Danmark. Med hjälp av en koppartråd antenn i största granens högsta topp. Gick rykten om en präst som hade en mottagare uppe i ett kyrktorn kopplad till åskledaren högst upp på Korset. Lät livsfarligt men kanske prästen ändå fick in ngt från förbjuden radio i grannländerna???
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-06-25 12:28:00
|
|
Thomas L. Aabo |
På sextiotalet lyssnade jag och mina två äldre syskon på Radio Lyuxembourg.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-06-25 12:39:00
|
|
Jan Brunnegård |
Ja Luxumburg var väl en populär radiokanal. På 1950 talet? hade vi också äventyren med radio Syd och Radio Nord. Deras frihet o kommers kunde den socialdemokratiska regeringen inte tåla. Eventuellt var de lite influerade av DDR vid denna tid, men vaknade till./ Fanns piratstationer även i Danmark??
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-06-25 12:46:00
|
|
Jan Brunnegård |
År 1955 köpte en ung man en radiogrammofon för sina första intjänade pengar. Den hade skivväxlare och tre högtalare. Sannolikt många rör. Den möblen gav status, för den var ju vacker också. // Jag köpte vid samma tid en moped Huskvarna Novolett. Den gav ingen staus alls men var praktisk att åka till jobb på mm.// Jag hade en släkting som var s å kallad DX-are. Han lyssnade på stationer jorden runt och fick som kvitto fina vykort från Afrika och annat håll. Han hade många beundrare medan andra tyckte det var en barnslig verksamhet...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-06-25 13:05:00
|
|
Leif E Ström |
Hello Jan, fick han inte bättre kontakt också med den som skapat ljudvågornas fysiska egenskaper? Bäst funktionerade mottagningen annars
då det var lågtryck och mycket moln. Alltså då kärleksserenader skulle avlyssnas fick inte månen vara med. F.ö. en rättelse till inlägg "5.
skall givetvis stå "så vedervärdigt som totalt lidande".
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-06-25 15:03:00
|
|
Jan Olsson |
Kom att tänka på min morbror /ingift/ han pysslade också med DX! - Fick kort från hela världen,jag minns ett med en Koockaburra på, Australiens "pippi"!
Han hade också en s.k.Radiogrammofon,/Blaupunkt/.
Men nu till det märkligaste,jag köpte också en Novolett 1955,i Malmö,en blå!
Det var på den tiden då jag tillverkade kosmetika på Elizabeth Ardens Malmöfabrik! - Samt luktade som en hel parfymbutik! - Fast pudertillverkningen stack en i näsan! - Tillverkades i en trätunna som snurrade runt sin axel! - Rök i hela källaren! - Ja,de va då de! - Halleluja!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-06-25 17:23:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag åkte Novolett först till en träindustri där jag limmade med livsfarligt liv. Blev helt förgiftad och uppsvullen Ingen ingrep. For vidare till en billack. som skulle ha bra fläktutsug. Men den räckte inte så jag blev förgiftad där också.7 Tog så jobb inom mentalen, inte så roligt men rätt ofarligt samt mkt bättre lön.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2012-06-25 19:03:00
|
|
Lennart Lundwall |
Radio Luxemburg, de amerikanska soldaternas kulturella andningshål vid europatjänst efter kriget... Åh, dessa de muntra pratkvarnar till discjockeyer som formade en hel kultur av radioprat efter mönster av den oförglömlige Wolfman Jack från LA, mannen utan röst, endast ett morrande läte i högtalarna på yankeebilarna over there. Direktkontakt med lyssnaren långt före mobilernas och datorernas era.
Själv rasslade jag omkring sommaren i nådens år 1961 i min PV -47 av A-modell med tresiffrigt chassinummer ! utrustad med lågkvalitativ rörradio av Philips fabrikat. Tre minuters uppvärmningstid betydde att jag missade en hel låt som hördes från andra bilar i korvkön vid Morsans Fik. Vid fint väder hördes Luxemburg sämre. Toppenljud blev det endast efter mörkrets inbrott och hög luftfuktighet.
Jag tog mycket illa upp härom året när dom stängde ner och samma tystnad infann sig som när sosseriet sänkte Radio Nord och Radio Syd.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2012-06-25 20:32:00
|
|
Jan Brunnegård |
Lundwall Jag känner igen det mesta. Familjen köpte en ny PV 1959? den var röd, med vita däckssidor. Drog man i en vev så åkte en antenn upp. Ingen vidare radio i dalgångar men bra då man var uppe i en backe...Ja jag minns detta med mörker, luftfuktighet mm. Jo efterhand kunde man köpa bättre antenn med högre känslighet osv.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2012-06-25 21:25:00
|
|
steno |
Jag gissar att många äktenskap och barn kom till med Radio Luxemburg i bilradion. Man såg den röda punkten i radion som liksom glödde vid Amazonen intill vägen när man körde förbi...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2012-06-25 21:36:00
|
|
jan Brunnegård |
Jovisst Steno. Det var mkt snack om "det var möjligt" i de minsta Fiat-modellerna osv.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2012-06-26 14:48:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jan inlägg 10. Vet ej. dessutom bodde jag i Sverige på sextiotalet
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2012-06-29 13:36:00
|
|
arga gubben |
Kom över en tysk rörbestyckad kvalitetsradio från slutet av 50-talet. 6 högtalare, diskant, mellan, bas. Till min stora förvåning, ett otroligt bra ljud. Men så hjälpte jag till med en bättre antenn. Nu har jag blivit informerad av min Ljudguru att högtalarelementen från den tiden är ofta lika bra som nutidens och en uppsättning fräscha rör gör det ännu bättre
|
| |