Inlägg #1: Postat: 2012-05-18 15:38:00
|
Jan Olsson |
Förargligt är väl det minsta man kan säga? - Får inte polygama barnbidrag, eller föräldrapeng,eller andra bidrag,som kan tänkas vara av behovet påkallat?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2012-05-18 17:13:00
|
jan brunnegård |
ALLA trosbekännare måste få klara bud när de kommer hit om at Svensk Lag gäller först o deras tro,sedvänja osv därefter.Många som kommer hit har levt i tusenåriga Klansamhällen där allt regleras intern, av stamhövding, imam , lokal profet osv.VI har haft ett ganska klart Statsbegrepp sedan Birger Jarls tid staten hade rätt att lägga sig i familjelivet proklamera kvinnofrid,kyrkfrid, tingsfrid mm. Många som kommer hit känner uinte till någon god stat utan bara en förföljande dödande stat.Det är enormt svårt att få dem att förstå att Räddningstjänst mm är FÖR dem ,inte emot dem! Därför har deras klantänkande flyttat med dem till Rinkeby o Rosengård.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2012-05-18 17:39:00
|
DanielT |
Jag vill bara förtydliga att jag inte menar att någon har rätt att bryta mot lagen för att deras religion uppmanar till något. Jag menar att om någon som FRIVILLIGT väljer att leva på ett visst sätt inte skadar någon annan så har den all rätt att göra det. Vad som inte skadar någon annan har väl ingen annan med att göra. Jag menar absolut INTE att vi ska acceptera kvinnovåld. Misshandel är olagligt oavsett vad religionen/livsåskådningen säger. Jag misstänker också att många som lever i förhållanden där den ena partnern kan kräva sex, slå sin partner eller få ha flera partners inte gör det frivilligt. Jag tror att de i många fall är tvingade, direkt eller omedvetet, av sociala och ekonomiska faktorer, i vissa fall även av våld. Om någon frivilligt skulle vilja leva i ett förhållande med fler än en partner så är det okej med mig, så länge det som sagt är frivilligt och inte skadar någon annan.
Vad gäller det praktiska, juridiska och ekonomiska i att legalisera polygami så är det en fråga i sig. Det är klart att det kan bli krångligare med lagstiftning, vem som är vårdnadshavare, vad som händer vid skilsmässa och så vidare. Men jag ser inget moraliskt fel i att frivilligt leva i polygami.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2012-05-19 09:25:00
|
Jan Olsson |
#2 - Jan,dom tror kanske att dom flydde ur askan in i elden? - Särskilt då de ser Brandförsvaret komma,de tror nog att dom skall försvara elden! - Inte lätt med dålig läsförståelse tillika! - Sen kan man undra hur många ggr.det måste hända,innan de förstått sammanhanget? - Nej,det är nog något annat,som ligger bakom,så dumma verkar de inte vara i andra delar av samhällsfunktionerna! - Det sitter djupt,det där,det har Du rätt i Brunnegård! - Rinkeby och Rosengård blir väl som vissa kvarter i Harlem,varken Polis,Ambulans eller Brandkår vågar åka dit! - Sorgligt!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2012-05-20 21:59:00
|
sunny |
Polygami eller som det heter i dag polyamorös har jag varit hela livet.Men det är givetvis viktigt att det gäller lika för båda könen.
Mina 2 nuvarande män är nr 1 sedan 51 år O nummer 3 sedan 35 årNr 2 dog innan jag mötte nr 3.
De 2 kandidaterna till nr 4 slutade med en seperation o ett dödsfall.
4 gånger av 5 har alltså endast döden förmått mig att sluta älska någon av mina män!!!O de har stannat hos mig tills de dött.
Vi lever lyckliga tillsammans nu alla 3 o ser bara vinster på att vara flera.
Vi bor dessutom kollektivt med flera andra boende från olika kulturer.
Många äldre lever ensamma o isolerade på ålderns höst när sjukdommar o annat gör att man kan hjälpa varandra.Man kan oxå dela på fasta kostnader så att även den med liten pension kan leva bättre.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2012-05-23 13:46:00
|
Thomas L. Aabo |
Under den preksrisnat tiden i Norden var det tillåtetet att ha en fru och flera frillor.
Så ni har kristnadet och den kristna kyrkan att tacka för att endast monogami ska få råda.
Länk: sv.wikipedia.org
|
|
Inlägg #7: Postat: 2012-05-23 14:43:00
|
Jan Brunnegård |
Så var det säkert och är än i dag en kollisionspunkt mellan de många religionerna i Afrika. Missionärer har sedan 1700 talet försökt lära ut monogami i Afrika och på andra håll - med högst varierande framgång.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2012-05-24 11:06:00
|
Lasse i Gatan |
|
|