Valt inlägg:
Jag vill bara förtydliga att jag inte menar att någon har rätt att bryta mot lagen för att deras religion uppmanar till något. Jag menar att om någon som FRIVILLIGT väljer att leva på ett visst sätt inte skadar någon annan så har den all rätt att göra det. Vad som inte skadar någon annan har väl ingen annan med att göra. Jag menar absolut INTE att vi ska acceptera kvinnovåld. Misshandel är olagligt oavsett vad religionen/livsåskådningen säger. Jag misstänker också att många som lever i förhållanden där den ena partnern kan kräva sex, slå sin partner eller få ha flera partners inte gör det frivilligt. Jag tror att de i många fall är tvingade, direkt eller omedvetet, av sociala och ekonomiska faktorer, i vissa fall även av våld. Om någon frivilligt skulle vilja leva i ett förhållande med fler än en partner så är det okej med mig, så länge det som sagt är frivilligt och inte skadar någon annan.
Vad gäller det praktiska, juridiska och ekonomiska i att legalisera polygami så är det en fråga i sig. Det är klart att det kan bli krångligare med lagstiftning, vem som är vårdnadshavare, vad som händer vid skilsmässa och så vidare. Men jag ser inget moraliskt fel i att frivilligt leva i polygami.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?