| Inlägg #1: Postat: 2012-04-23 23:59:00 | |
|
Bizon |
Ja du Seige - jag ska inte göra dej besviken denna den nionde gången heller trots att det inte är någon vidare stake i dina små betraktelser, lite för förutsägbara helt enkelt.
Fast jag ska vinkla ditt budord lite för att hjälpa upp det du väsentligen missat - du var i amerika, du besökte en familj som troligen var av det mer välsituerade slaget som måhända kunnat finansiera husbygget med reda pengar - det kanske verkligen var deras hus,,, men Seige, den sitsen har inte vanligt folk i dag - hur trevligt dom än bor i sina hyresrätter, sina bostadsrätter, sina radhus eller sina villor så är det inte deras - det är nägot bostadsbolag, någon bank eller kreditinstitut som äger deras bon, och dom betalar för att få låtsas vara ägare. På den tiden dessa budord skrevs i original som du nu gjort lite utvikningar kring var det ett syndigt ocker att ta räntor av folk som behövde pengar. I amerika står det i dag mängder av hus tomma där folk bott och som dom på grund av arbetsbrist inte kunnat betala sin amortering och ränta för och därför blivit vräkta rätt ut på gatan. Vems är huset och vem har rätt att vräka barnfamiljer ur hus där dom bor bara för att kapitalets konjunkturdribblande inte finner människolivet tillräckligt lönsamt och bestämmer att det ska kasseras. Detta skapar människor skuldsatta långt över öronen då värdet på fastigheten dom en gång skrev in sej i sjunkit till ett skämt på orter där det inte går att få några inkomster. De som bodde där som förlorat sitt jobb, sitt hus och rätten att existera - har deras skuld till banken strukits - nej i de flesta fall så får folk dö med sina skulder - vilket ju i praktiken kvittar lika för vi kan varken ta rikedom eller fattigdom med oss då vi en dag knackar på i den saliggörande glömskan. |
| Inlägg #2: Postat: 2012-04-25 15:26:00 | |
|
johanseigeband |
Bizon. Jag förstår av dina kommentarer att du är oerhört engagerad och förmodligen jobbar med den här typen av frågor. Det är suveränt och behövs verkligen. Den här betraktelsen är dock inte menat som något annat än just de orden som står här. Cigarren var helt enkelt bara en cigarr, den här gången. Så dina punschar blev nog bara några svaga viftningar i tomma luften, är jag rädd. Jag är i Kalifornien en hel del, har många av mina vänner där, allt ifrån rätt fattiga musikanter, till halvfattiga byggjobbare, och är fullt medveten om läget. Och skulle jag av någon anledning ge mig på att skriva om det Amerikanska bolånesystemet, skulle jag nog skaffa mig lite mer kött på benen.
|
| Inlägg #3: Postat: 2012-04-25 16:07:00 | |
|
Bizon |
Det är lugnt Seige - är man i amerika så kan man knappast undgå att få en liten aning om det ekonomiska läget där - men man kan faktiskt missa allt med lite god vilja.
Fast rör man sej mest bland de fattiga så har not aningen genomgått en liten metamorfos till vetskap. Nu ska du inte missa det faktum att bolånemarknaden är tämligen ansträngd här också - en liten rubbning i konjunkturläget - några tusen arbetslösa till och en och annan familj måste lämna hem och härd. Sedan må du förstå att även om du stödjer dej på de tio buden och gör lite utvikningar till dagens verklighet i lyxhus och inte menar något allvar med det så har du ändå läsare som ser verkligheten med andra ögon - kanske även mer vidsynta. Och då menar jag inte din brist på seende, men på verklig förståelse. Så,,, om vi skulle återgå till min lilla apropå - om att ha begärelse till ett hus som bebos av en familj som på grund av banker och kreditinstituts dribblande med stora pengar i spekulationssyfte och då initierar konjunktursvängningar för att komma åt spekulationsvinster och därigenom skapat efterfrågebortfall och arbetslöshet vilken drabbat vår familj som därför inte kan betala räntor och amorteringar till de kreditinstitut som alltså är medskyldiga till den arbetslöshet och därmed lönebortfall för familjen - är det då moraliskt rätt att vräka den familjen och att kreditinstitutet övertar äganderätten till huset inklusive de amorteringar som gjort om inte huset går att sälja vilket vanligen är fallet på orter där man inte längre kan få arbete - som till exempel i Detroit? Att du självklart inte ska ha begärelse till några människors hus som du gästat är ju en självklarhet som knappast förtjänar någon uppmärksamhet annat än som en liten kul berättelse att le lite åt - för vist håller jag med om att en och annan människa har åstadkommit en dröm att bebo som även andra kan känna en viss dragning till - men inte är det en allmän företeelse att folk kastar ut de boende för att själva bo där - ska man bena lite i det historiska förhållandet som initierat det budet så kanske det inte var så ovanligt då - jag känner faktiskt inte till hur det var. Däremot - för att överhuvudtaget tycka att det är värt att nämna ett sådant bud måste det stämmas av mot vad som händer i dag... Få se nu om du kan åstadkomma lite eld till den cigarren :- |
| Inlägg #4: Postat: 2012-04-25 22:07:00 | |
|
johanseigeband |
: Det finns olika forum till olika ämnen, Bizon. Och det faktum att du säger saker högtskriver de, betyder inte att du är vidsyntare än… låt oss säga, mig! Och självklart har jag inte missat det kritiska läget i USA. Jag har vänner där som lever ur hand och knappt i mun! Det faktum att banker skor sig på oss bolånekunder, för jag är själv en sån, är något vi bara kan göra något åt om vi går samman. Tyvärr bor vi i ett land där folk gärna sitter på läktaren eller framför sina TV-apparater och gnäller högt vitt och brett. Tycker en satans massa utan att göra ett smack åt saken! Nordea gjorde en kvartalsvinst på 6 miljarder spänn första kvartalet i år, av vilken merparten var på bolån. Man skulle utan problem kunna sänka räntekostnaderna för oss låntagare med 20, utan att det skulle påverka de nämnvärt. Men det sker inte, varför? Jo, för man har helt plötsligt börjat skylla på den egna inlåningsräntan! Märkligt! Man kan inte sänka räntan pga kostnaden för sin egen inlåningsränta, när riksbanken sänker reporäntan. Men däremot har man inga som helst problem att höja den när RB drar upp den nån promille!
Banklånen I USA fungerar på helt andra sätt Bizon. Jag har vänner där som nu vägrar betala sina lån, och hotar banken med att gå från huset om inte räntan sänks. Där är det så för vissa att om banken tvingar dig lämna huset, läggs lånet inte på dig som person, utan banken få ta smällen med förlusten, om det blir någon sådan. Det är givetvis oerhört orättvist i småkommuner/samhällen som Porjus eller Virsbo. Där industrierna lagt ner och du inte ens får 10 papp för ditt hus! Och det är för jävligt att folk åker ut på gatan pga giribukar som tar vinsten ur företag och flyttar verksamheten till något billigt land där arbetarna för det första jobbar för ingenting, och det andra, att landet har en ekonomi som gör att snittlönen ligger på en tiondel av vad vi har i Sverige. Men igen. Det är fritt att tolka Bizon, och du har tolkat min text på ditt sätt. Noga B, ”Ditt sätt”! Inte Rätt eller fel sätt! Ditt! Det är det som är så härligt med texter. Tolka fritt, kommentera gärna, tyck!Men räkna inte med att få medhåll! Min mening var inte att skapa en bostadspolitisk diskussion med inlägget. Det finns det 1000-tals andra forum för. Jag ville försöka förmedla en känsla av ett underbart ställe, en härlig plats! Ge läsaren ett spelrum att kanske minnas sitt eget smultronställe, eller en plats man längtar till. Cigarren är inte tänd, den är fortfarande bara en cigarr! : |
| Inlägg #5: Postat: 2012-04-25 23:05:00 | |
|
Bizon |
Så sant Seige - och jag skriver inte för att det jag skriver är rätt, och jag reagerar inte på allt jag läser för att det är fel - nej, det skrivs så mycket fantastisk - jag kan också ha fel, men jag skriver ärligt och rakt av som jag tänker och känner och det vågar jag ännu göra i denna del av världen - det är inte tillrådligt över allt som du vet - därför anser jag att det är något att stå upp för och ta vara på.
Du vet ju vid dehär laget att jag får lite allergi så fort det osar religiositet därför att jag är övertygad om att människan måste växa upp och flyga ut ur det falska rede byggt på trons lösa grunder - och hur det nu är så använder du en vokabulär som hör den religiösa sektorn till - buden är för övrigt självklara för de allra flesta oavsett vilken religion dom kommer - förutom de där om "att inga andra gudar hava" osv. och den om missbruka. Och visst förstår jag att du inte ville förmedla något om bolånemarknaden - den kom in i bilden genom vem som egentligen har begärelse till nästans hus och vad som är stöld och vad som inte är det - säkert har du även betydligt bättre koll på eländet i amerika än vad jag har - jag har inte ens för avsikt att sätta min for där även om jag gillar en och annan jag träffat som fötts på den kontinenten - dock inte alla. Här har jag precis som du fått lite insikt i lånta pengars förbannelse så det aktar jag mej för så gott jag kan nu mera. Då på den tiden ville jag förverkliga ett projekt som gick ut på att få människor ut i naturen - äventyrsresor för både ungdomar och vuxna vilket fungerade riktigt bra några år tills 80-talskrisen kom då mina kunder uteblev. Hade jag gått med på att skaffa fram en borgenår för mina lån så hade den blivit satt på pottan, men det gjorde jag inte och jag hade inget som banken ville ha - så vad gjorde banken? Tog förlusten därför att dom inte kunde annat. Jag anser att det är ett jävla oskick av bankerna att försöka binda upp andra människor - vanligen släkt och vänner med viss kreditvärdighet för sina närståendes företagsamhet - vanligen fattas det ju finansiering - men om inte banken tror på iden och inte vill ta en eventuell förlust så ska det inte heller bli något lån - här i landet är det inte få borgenärer som fått sota för att dom ville vara hyggliga. Nåväl Seige - tänd du din cigarr när det dej behagar - bara du inte kommer och bolmar här så,,, eller ja du stöter säkert på patrull lite var stans nu för tiden. Hur som ser jag fram mot vad du ska tota ihop härnäst. Det behöver ju inte vara det sista - jag menar bud kan man väl hitta på i all oändlighet - eller i vart fall näst intill :- |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.