Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Det är lugnt Seige - är man i amerika så kan man knappast undgå att få en liten aning om det ekonomiska läget där - men man kan faktiskt missa allt med lite god vilja. Fast rör man sej mest bland de fattiga så har not aningen genomgått en liten metamorfos till vetskap. Nu ska du inte missa det faktum att bolånemarknaden är tämligen ansträngd här också - en liten rubbning i konjunkturläget - några tusen arbetslösa till och en och annan familj måste lämna hem och härd. Sedan må du förstå att även om du stödjer dej på de tio buden och gör lite utvikningar till dagens verklighet i lyxhus och inte menar något allvar med det så har du ändå läsare som ser verkligheten med andra ögon - kanske även mer vidsynta. Och då menar jag inte din brist på seende, men på verklig förståelse. Så,,, om vi skulle återgå till min lilla apropå - om att ha begärelse till ett hus som bebos av en familj som på grund av banker och kreditinstituts dribblande med stora pengar i spekulationssyfte och då initierar konjunktursvängningar för att komma åt spekulationsvinster och därigenom skapat efterfrågebortfall och arbetslöshet vilken drabbat vår familj som därför inte kan betala räntor och amorteringar till de kreditinstitut som alltså är medskyldiga till den arbetslöshet och därmed lönebortfall för familjen - är det då moraliskt rätt att vräka den familjen och att kreditinstitutet övertar äganderätten till huset inklusive de amorteringar som gjort om inte huset går att sälja vilket vanligen är fallet på orter där man inte längre kan få arbete - som till exempel i Detroit? Att du självklart inte ska ha begärelse till några människors hus som du gästat är ju en självklarhet som knappast förtjänar någon uppmärksamhet annat än som en liten kul berättelse att le lite åt - för vist håller jag med om att en och annan människa har åstadkommit en dröm att bebo som även andra kan känna en viss dragning till - men inte är det en allmän företeelse att folk kastar ut de boende för att själva bo där - ska man bena lite i det historiska förhållandet som initierat det budet så kanske det inte var så ovanligt då - jag känner faktiskt inte till hur det var. Däremot - för att överhuvudtaget tycka att det är värt att nämna ett sådant bud måste det stämmas av mot vad som händer i dag... Få se nu om du kan åstadkomma lite eld till den cigarren :-

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?