| Inlägg #1: Postat: 2012-04-10 17:15:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Paulus var nog en smart romersk medborgare.
Aposteln Paulus säger, i sitt berömda tal på Areopagen i Aten, att Gud "har skapat människosläktets alla folk, från en enda stamfader, till att bosätta sig över hela jorden..." Apg 17:26, 1917 års övers. ------------ För övrigt så har dett flera givande arkeologiska program i SVT den sista veckan. Anser Ja |
| Inlägg #2: Postat: 2012-04-10 21:06:00 | |
|
Bizon |
Jan - men vad Pulus inte visste var att människorna ett par tusen år senare till och med hittat rester av andra mänskliga varianter som inte har med varken homo erectus eller homo ludens att skaffa - inte heller med neandertal eller cro-magnon.
Så frågan är om inte också den iden fallit - att en gud skulle ha skapat människan genom endast ett par urföräldrar av typ Adam& Ewa - redan bibeln innehåller ju en motsättning i berättelserna om Lilit, Adams första hustru. Om vi bara tänker på henne - vad säger att inte hon var impregnerad då hon löpte till skogs? Och alltså hade Adams säd att avla vidare på - då har vi åtminstone två honor med skilda egenskaper vars avkomma med tiden säkert kommit i avelskontakt med varandra senare i historien - minskar förvisso inaveln, men pekar på att vissa bibelteser är tagna ur en religiöst idealiserad fantasibild som man måste ifrågasätta med skärpa. "Tattarens" blod, zigenarens och luffarblodet, den vandrande judens, äventyrarens, och den som jagats från hus och hem har något gemensamt förutom dess färg som är röd förutom det röda också sin bärares rotlösa liv dessa flarn, dessa virvlande löv i stormarnas klor har fått överlevnadens gåva på sin väg mot livets ändliga destination. Kan det vara så att våra existensers ständiga kamp bidragit till vår förvandling? En förvandling från att en gång varit oslipade diamanter men sedan genom att ständigt fått pressa oss genom nuets öga till nästa andetags tillfälliga fristad slipats och fått många fasetter på våra sköldar våra diamanthårda skal som skyddat vårt vekare inre - den skälvande oro som följer i livets spår då livets villkor är hungerns käftar och rivande klor och det första, men av stor tillfällig vikt är att få fortsätta leva. Men sedan då marken svalnat och törsten släkts låta tanken lära sej flyga. |
| Inlägg #3: Postat: 2012-04-11 00:04:00 | |
|
Jan Brunnegård |
LILLIT nämns i förbigående i Bibel 2000 "Job 18:15. Finns på ett ställe till, men att dra slutsatser om hustruskap är att ta i.Fanns äktenskap då?
Lilith har sina rötter i babylonisk-sumeriska föreställningar om en speciellt för småbarn farlig demon. I Gamla Testamentet förkommer hon endast i Jes 34:14 i den nämnda omgivningen. Det finns inget spår av att hon skulle varit Adams hustru. På Wikipedia kan man hitta olika notiser om Lillit. Hon verkar ha haft en större roll i judendomen men knappast någon inom kristenheten.Men när man ser alla bilder på henne så kan man ju luras att tro vad som helst. Men jag har inget emot henne ;- |
| Inlägg #4: Postat: 2012-04-11 00:07:00 | |
|
Jan Brunnegård |
BIZON Ja visst är det konstigt att Paulus inte visste vad som kunde grävas fram 2000 år senare? Så lite korkad var han nog ;-
|
| Inlägg #5: Postat: 2012-04-11 00:34:00 | |
|
Bizon |
Jan #4
Nej Jan vi ska inte döma Paulus för hårt - vad vet egentligen vi med säkerhet om vad som kommer att hända bara i morgon - dessutom tror jag att han var mer av den smarta sorten som visste att lägga sina kort väl - men även smart kan göra sina misstag då människan rent generellt kan tyckas förutsägbar, men är egentligen ytterst oberäknelig. Och nej att ha något emot Lillit är svårt då hennes framträdande i de sanktionerade skrifterna är så fragmentariskt - men jag har fått intrycket att där hon varit föremål för kultintresse så har bilden av en stark person med egen vilja varit påtaglig - och vad jag förstått har det inte fallit de styrande på läppen då hon ju kunde sätta griller i huvudet på andra kvinnor - bättre då med ett revben som vet sin plats och som genom historiens första och största svek verkligen fick växa i rollen som mindre tillräkneligt och som därför dessutom gott kunde tiga i församlingen. Med tanke på de bibliska berättelsernas sedelärande funktion så borde bibeln förses med varningstriangel och en åldersgräns för läsning på över 70 år - före 70-årskrisen har väl folk gjort de flesta av sina misstag och ytterligare ett snedsteg troligen inte kommer att får så allmänfarliga konsekvenser som under medelåldern. |
| Inlägg #6: Postat: 2012-04-11 11:33:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Det är så märkligt att personer som presenterar sig som ateister, agnostiker mm tar de korta orden i Bibeln om Lillit - på så stort allvar. Jag som är kristen sedan tonåren har alltid sett berättelsen om Adam och Eva som mycket symboliska - dito Lillit. Här möter jag genom åren ateister som läser Bibeln som de värsta/bästa fundamentalister.Inte mig emot - för roligt är det.// Jag har flera ggr här fått kritik för att jag inte bokstavligen tror på varje ORD - för det gör ju nästan ateisterna. Ja Halleluja.;-
|
| Inlägg #7: Postat: 2012-04-11 12:35:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Nåjo, därför att även ateism baseras på tro. Den som inte tror, kanske, är väl agnostikern. Fast som agnostiker har man ju liksom accepterat att några svar egentligen inte finns, utan bara frågor, kanske det är frågorna som är själva essensen.
|
| Inlägg #8: Postat: 2012-04-11 14:25:00 | |
|
Bizon |
Nej Jan, #6 - du har missat just essensen i tänkande och ifrågasättande människors försök att peka på trons glappande logik - en sak är att du ser det ena och det andra symboliskt i ett försök att frita dej från ansvar för det stöd du ger kristendomen som just kristen.
Men kristendomen är inte vad som helst för hopkok, utan en rörelse som anser sej ha de sannaste svaren och dessutom fortfarande gäller som en av de största farsoterna i mänsklighetens historia om vi räknar in den judiska roten och den andra grenen i dramat - islam. Som inte skiljer sej i någon verkligt väsentlig grad från den ca fyrahundra år äldre kristendomen och baserar sina konklusioner på samma urkunder och samma semitiska anfäder. Det är det vi religionskritiker har att förhålla oss till - samt en och annan frifräsare som du då som tycker att du kan tolka in vad du vill i begreppet att vara kristen. Men om du nu tolkat Lillit som en symbol så OK, men vari består denna sumbol och hur har du kommit fram till den tolkningen? Jag har ju pekat på min tolkning, för jag måste ju göra som du - läsa texten och därefter försöka förstå sammanhangen. Samma sak vad gäller historierna om ängeln som reser sej mot sin herre, och i nästa steg hur denne missförstådde och utmanövrerade förnedrade ängel försöker få bundsförvanter på annat håll, och varningens maktfullkomliga finger som visar hur det kan gå om man inte passar sej - vi människor måste äta tills vi svettas och föda vårt släkte i smärta. En kallsinnig dom från herren och skaparen till allt enligt bibeln och en som dessutom sägs ska älska oss alla fördömda. Du måste väl ändå se att det glappar en hel del i fråga om rim och reson - en så elak gud är verkligen inte mycket att stå efter - det sorgliga är att det inte blir bättre iom konverteringen från juden- till kristen-dom för där fortsätter bara samma visa. Och säj mej Jan - hur ska man kunna angripa dessa dekret om inte annat än med att citera dom och ifrågasätta deras verkan nu i modern tid - det handlar inte om någon fundamentalism... |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.