Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Nej Jan, #6 - du har missat just essensen i tänkande och ifrågasättande människors försök att peka på trons glappande logik - en sak är att du ser det ena och det andra symboliskt i ett försök att frita dej från ansvar för det stöd du ger kristendomen som just kristen. Men kristendomen är inte vad som helst för hopkok, utan en rörelse som anser sej ha de sannaste svaren och dessutom fortfarande gäller som en av de största farsoterna i mänsklighetens historia om vi räknar in den judiska roten och den andra grenen i dramat - islam. Som inte skiljer sej i någon verkligt väsentlig grad från den ca fyrahundra år äldre kristendomen och baserar sina konklusioner på samma urkunder och samma semitiska anfäder. Det är det vi religionskritiker har att förhålla oss till - samt en och annan frifräsare som du då som tycker att du kan tolka in vad du vill i begreppet att vara kristen. Men om du nu tolkat Lillit som en symbol så OK, men vari består denna sumbol och hur har du kommit fram till den tolkningen? Jag har ju pekat på min tolkning, för jag måste ju göra som du - läsa texten och därefter försöka förstå sammanhangen. Samma sak vad gäller historierna om ängeln som reser sej mot sin herre, och i nästa steg hur denne missförstådde och utmanövrerade förnedrade ängel försöker få bundsförvanter på annat håll, och varningens maktfullkomliga finger som visar hur det kan gå om man inte passar sej - vi människor måste äta tills vi svettas och föda vårt släkte i smärta. En kallsinnig dom från herren och skaparen till allt enligt bibeln och en som dessutom sägs ska älska oss alla fördömda. Du måste väl ändå se att det glappar en hel del i fråga om rim och reson - en så elak gud är verkligen inte mycket att stå efter - det sorgliga är att det inte blir bättre iom konverteringen från juden- till kristen-dom för där fortsätter bara samma visa. Och säj mej Jan - hur ska man kunna angripa dessa dekret om inte annat än med att citera dom och ifrågasätta deras verkan nu i modern tid - det handlar inte om någon fundamentalism...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?