|
Inlägg #101: Postat: 2012-04-18 12:49:00
|
|
Marina Szöges |
Bra Anders, sätt igång och leta då.
Peter Zoom. Chang studien 2005 har fått mycket kritik för att man där har exkluderat för många studier på oklara skäl. Läs mer om den saken och även annan bra information här: Länk: homeopathic.com
|
| |
|
Inlägg #102: Postat: 2012-04-18 12:56:00
|
|
Marina Szöges |
Anders jag ber om en länk som styrker ditt påstående angående homeopatiska läkemedel, men du skikar länk på Christer Fuglesang. Himmel och pannkaka, vad håller du på med?
|
| |
|
Inlägg #103: Postat: 2012-04-18 13:21:00
|
|
Anders |
#101 Marina Szöges Varför länkar du till Dana Ullman. Han är ju en av de mest ökända lögnarna som homeopaterna har.
#102 Varför förnekar du existensen av denna skandal. Det stod ju faktiskt i tidningarna och du vet om det. Du visar ju bara att du reflexmässigt förnekar allt.
|
| |
|
Inlägg #104: Postat: 2012-04-18 13:31:00
|
|
Peter Zoom |
#101, ok Marina, men kan du ge mig en oberoende källa som anser att "chang studien 2005" var missvisande? En sajt som heter homeopathic.com har lite för mycket intresse av att säga en sådan sak för att vara trovärdig. Det hoppas jag du håller med om?
|
| |
|
Inlägg #105: Postat: 2012-04-18 13:53:00
|
|
Marina Szöges |
Peter Zoom
Vad menar du med en oberoende källa? Exakt var hittar man en oberoende källa?
Anders
Jag har inte med ett ord förnekat, det är din egen tolkning. Men det jag vill ha är länk som styrker det du skriver. Du bara hasplar ur dig en massa påståenden hit och dit, det är dags att börja verifiera det du skriver.
Det går inte bara att tro på vad en annan människa säger, rakt av, man måste också gå till källorna för att bilda sig en egen uppfattning.
Flera kanske vill ha länken till ditt påstående och inte bara jag. Se nu till att du hittar den och ge oss den, tack!
|
| |
|
Inlägg #106: Postat: 2012-04-18 14:00:00
|
|
Anders |
#105 Bra Marina då erkänner du äntligen att skandalen har ägt rum. Det blir lite svårt att förneka när det skrevs om detta i tidningarna. Vill du ha en länk från 50-talet så måste jag upplysa dig om att internet inte fanns då. Det blir biblioteket i så fall.
|
| |
|
Inlägg #107: Postat: 2012-04-18 14:06:00
|
|
Marino |
Vad i all världen - fanns inte internät då? Vad gjorde då folk hemma och borta osv??
|
| |
|
Inlägg #108: Postat: 2012-04-18 14:10:00
|
|
Marina Szöges |
Anders, inbilla mig inte att du har varit på biblioteket och läst litteratur från 50-talet. Det där om en eventuell homeopatiskandal är något du har snappat upp på nätet, men du kan sedan inte närmare redovisa vad det handlar om.
|
| |
|
Inlägg #109: Postat: 2012-04-18 14:13:00
|
|
Peter Zoom |
#105, Marina,grunddefinitionen på en oberoende källa skulle jag säga är en källa som inte har något eget intresse att framföra något annat än vad den vet i en fråga. Sveriges Radio är, vågar jag säga, allmänt vedertaget en oberoende källa. Håller du inte med om det? Själv har jag inget emot homeopati eller någon annan alternativ vård - men under förutsättning att det kan bevisas att den är verkningsfull. Att bidra till att göra någon rik på att sälja sockerpiller har jag ingen som helst lust med.
|
| |
|
Inlägg #110: Postat: 2012-04-18 14:23:00
|
|
Anders |
#107 Marino. Kan du tänka dig ett liv utan mobiltelefon , SMS eller internet. TV kom till Sverige vid denna tiden. En radio med bilder.
|
| |
|
Inlägg #111: Postat: 2012-04-18 14:27:00
|
|
Anders |
Marina länkar bara till sig själv eller till andra oseriösa personer. Det bevisar ju inte något. Möjligtvis visar det att hon inte har några hållbara källor.
|
| |
|
Inlägg #112: Postat: 2012-04-18 14:28:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#109 Där någonstans ligger pudens kärna. den som vill torföra preparat med påstådd medicinsk effekt har bevisbördan. Det är förvisso skillnad på bevis som kommer från kliniska tester enligt vedertagen vetenskaplig metod och bevis där homeopater verifierar homeopater, i praktiken ett gigantiskt cirkelargument.
Vad gäller de rent bisarra homeopatiska idéerna om att vatten har ett minne som gör att i princip rent vatten har botande egenskaper. Vatten har visserligen ett minne, men det är kort, det är 50 femtosekunder. Det är väldigt kort tid. Så kort att ljuset, som är det snabbaste vi vet med sina 300 000 km/sekund, endast hinner färdas ungefär 15 tusendelar av en millimeter under den tiden. Så visst har vatten minne, men det är ett kortare minne än vad som överhuvudtaget går att tänka sig. På den tiden skall detta vattnets minne av diverse ämnen hinna bota allt från fibromyalgi till acne. Fan trot sa klockar
|
| |
|
Inlägg #113: Postat: 2012-04-18 14:37:00
|
|
Marina Szöges |
Peter Zoom
Du skriver: "Grunddefinitionen på en oberoende källa skulle jag säga är en källa som inte har något eget intresse att framföra något annat än vad den vet i en fråga"
Hur ofta tror du att skolmedeicinska läkemedel som sedan säljs till folk har testats fram av sådana oberoende källor? Hur mycket oberoende forskning har man gjort på vaccin? Hur oberoende var forskningen på svininfluensavaccinet Pandemrix, innan man vaccinerade 60 av befolkningen? Pandemivaccinet ansågs testat och var godkänt av vetenskapen, men hur bra gick det egentligen?
|
| |
|
Inlägg #114: Postat: 2012-04-18 14:45:00
|
|
Anders |
Marina Har du aldrig tänkt på hur många människor som skulle dö om man ersatte riktig medicin med homeopati och annan bluffmedicin. Ni försöker hela tiden smutskasta det som ni föraktfullt kallar skolmedicinen med lögner och grova överdrifter.
|
| |
|
Inlägg #115: Postat: 2012-04-18 14:52:00
|
|
Anders |
Det är väl ett ganska vanligt fenomen att brottslingar skyller på andra när de blir avslöjade på bar gärning. Verkliga eller påhittande brister i den offentliga vården hat inte något med homeopati och göra. Det är bara en ohederlig fint.
|
| |
|
Inlägg #116: Postat: 2012-04-18 14:59:00
|
|
Peter Zoom |
#113,Marina, men alltså, Sveriges Radio som massmedium, granskar ju även läkemedelsindustrin inom "skolmedicinen" och det de anser att man har anledning att klandra där berättar de lika gärna om som om sina tvivel kring homeopati. Kan du inte förtydliga eller förklara det där som Vetandets Världs rapporterade om utspädningomgångar av homeopatiska preparat och om hur verkningsgraden ökade med antal omgångar utspädning. Jag kanske uppfattade det fel? Men det vore intressant att se om du kunde övertyga mig om hur det fungerar.
|
| |
|
Inlägg #117: Postat: 2012-04-18 15:06:00
|
|
Jan Olsson |
#116 - Ungefär som med utrycket,ju fler vi är tillsammans,ju gladare vi blir!
|
| |
|
Inlägg #118: Postat: 2012-04-18 15:11:00
|
|
Marino |
Men Anders 110. Vad är det du säger? Hade farfar ingen mobil och morfar ingen radio med bilder. Orättvist är vad det är. liv utan såna grejer är väl ändå inte LIV.
|
| |
|
Inlägg #119: Postat: 2012-04-18 15:32:00
|
|
Anders |
#118 Marino Jag håller inte riktigt med men jag vill gärna ha prylarna och skulle känna mig handikappad utan dem.
|
| |
|
Inlägg #120: Postat: 2012-04-18 16:02:00
|
|
Marina Szöges |
Peter Zoom
Forskning om homeopatiska beredningar befinner sig i sin linda. Men här finns ett bra dokument du kan börja med att studera: Länk: homeopatkliniken.se
|
| |