Klassisk homeopati - en medicinsk behandlingsform

Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #1: Postat: 2012-04-12 08:29:00
Leif-Arne Undvall
Nja Homeopatin förnekas inte direkt av Socialstyrelsen, homeopater verkar ju öppet. Däremot så är det i högsta grad rimligt att Socialstyrelsen lägger ribban vid bevisad effekt genom kliniska tester för vad jag som skattebetalare skall bidra till. Ergo: man skall vara rädd om skattepengar och inte slösa bort dem på hokuspokus. Däremot må det stå envar vara fritt att slösa bort sina pengar på sockerpiller och vatten. Vad är egentligen problemet?
Inlägg #2: Postat: 2012-04-12 09:21:00
Stefan Whilde
Nja, själv blev jag botad från en fysiskt klassad sjukdom med hjälp av klassisk homeopati, i ett läge då den subventionerade vården som vi skattebetalare bekostar inte bara gett upp utan dessutom förvärrat symtomen med mediciner som, enligt Socialstyrelsen, är "kliniskt" beprövade.
Inlägg #3: Postat: 2012-04-12 09:30:00
Leif-Arne Undvall
Tja, det finns ju flera andra praktiker av vilka människor upplever sig ha blivit botade av. Utan att i sak gå i polemik med andras erfarenheter så menar jag ändå att det är rimligt att där finns kliniska belägg för verkan om finansieringen av en praktik eller metod skall bli en angelägenhet som skall finansieras gemensamt. I min ungdom drog min mor med mig till en homeopat för att prova medel mot min acne, totalt värdelöst för min del.
Inlägg #4: Postat: 2012-04-12 09:45:00
Janne B
År 1970 fick vi en dotter som såg väldigt klen ut. Det visade sig att hon led av proggressiv muskelatrofi pågående muskelförtvining. Vi bodde i en by med Walldorfanknytning, med centrum i Järna utanför Sthlm. Snabbt dök en av deras "läkare" upp och gav oss en flaska medicin som sades innehålla spårämnen av olika slag, som skulle hjälpa den lilla flickan. Kanske rentav bota henne./ Jag trodde inte ett dugg på detta. Tog ett par skedar själv för att se om det hade några biverkningar. Nej! Hon fick ett par skedar också utan biverkningar.Hon blev 2 år och 2 månader gammal.Det var i stort sett förutsett.// Läkaren från Järna lurade inte oss för vi trodde inte ett dugg på några mikrogram spårämnen.Men det är nog ofta synd om dem som verkligen behöver hjälp men bara blir lurade. Detta oavsett betalningen...
Inlägg #5: Postat: 2012-04-12 10:03:00
Stefan Whilde
Ledsamt att höra om din dotter, Janne. Nu handlar just den här artikeln dock om klassisk homeopati, inte om någon annan medicinsk inriktning.
Inlägg #6: Postat: 2012-04-12 10:17:00
Janne B
Tack Stefan 5/ Jag är medveten om att det blev ett sidospår, om än näraliggande. Men det som hjärtat är fullt av - kommer ibland ut.
Inlägg #7: Postat: 2012-04-14 11:25:00
Anders
Jag förstår inte hur man kan vara så korkad att man går på denna bluff. Det kommer alltid att finnas folk som inbillar sig att de blivit botade av dessa bluffmetoder. Placeboeffekten är ett välkännt fenomen och inte hokus pokus. Varför komma med en otrolig förklaring när det finns en naturlig.
Inlägg #8: Postat: 2012-04-14 13:19:00
Stefan Whilde
Ignorance is bliss, eller hur, Anders? Men man får väl ge dig en chans ändå. Så berätta gärna om dina egna, personliga erfarenheter av klassisk-homeopatisk behandling och om hur du ser på Hahnemanns gärning som läkare, om dr Frederick Foster Herveys upptäckter under koleraepidemin på 1830-talet och hur du ställer dig till att homeopaten George Vithoulkas tilldelades Right Livelihood Award 1996 och inte minst vad du anser om juryns motivering.
Inlägg #9: Postat: 2012-04-14 14:26:00
Anders
Det finns inga bevis för att homeopati fungerar. Alla seriösa vetenskapliga undersökningar visar att homeopati bara är placeboeffekt. Homeopaternas förklaring till hur homeopati är inte bara omöjlig den är dessutom helt knasig Att George Vithoukas fått
Right Livelihood Award bevisar inte något om homeopati. Vad vet juryn om homeopati? Möjligtvis så bevisar det att homeopaterna har en stark propagandaapparat. Homeopati är en mycket lönsam industri. Jag tror den omsätter miljarder. Idiotin är en mycket lönsam bransch
.
Inlägg #10: Postat: 2012-04-14 15:39:00
Jan Olsson
En mig relativt närstående provinsialäkare,med ett långt livs erfarenhet,brukade säga,att de flesta åkommor går över av sig själv,en del andra kan vi bota,resten dör vi av! - Antar att det är de som brukar gå över av sig själv,som homeopatin åtgärdar? - Eller vad tror den ärade menigheten?
Inlägg #11: Postat: 2012-04-14 15:43:00
Anders
Det är väl samma sak med Terry Evans. Han tjänar miljoner trots att det är ganska uppenbart att han bluffar. Det var ansvarslöst av TV4 att göra reklam för honom utan att se till att han inte kunde fuska.TV4 kanske ser det som en kul grej men folk går på det. De hjälper honom att tjäna pengar.
Inlägg #12: Postat: 2012-04-14 16:10:00
Jan Olsson
#11 - Jag som trodde att han gjorde det av ren & skär människokärlek! - Eller i underhållningssyfte! -
Inlägg #13: Postat: 2012-04-14 16:49:00
Jan Brunnegård
Jan O / Det finns ett gammalt skämt/ med läkarbehandling går det över på en vecka - annars så tar det sju dagar. /Kanske lite sanning i det.
Inlägg #14: Postat: 2012-04-14 17:33:00
Stefan Whilde
Terry Evans, Anders? Den här artikeln handlar om en medicinsk inriktning som heter klassisk homeopati. Om du inte har någon kunskap eller personlig erfarenhet av den klassiska homeopatin så kanske den här debatt-tråden är fel forum för dina fördomar.
Inlägg #15: Postat: 2012-04-14 18:09:00
Anders
Homeopati är inte någon medicinsk inriktning. Det är helt enkelt ren kvasivetenskap och humbug. Det vet alla som har tillräckligt med kunskaper om detta. Det är störande att homeopater får sprida sina lögner på detta sätt. På något sätt känns det lite konstigt att det är tillåtet att lura folk helt öppet. Viss likhet med Terry Evans finns. Det är också humbug och riktar sig till lätturade människor.
Inlägg #16: Postat: 2012-04-14 21:44:00
Marina Szöges
Anders, homeopati är en fungerande läkemetod. Det finns massor av vetenskapliga bevis och patientberättelser som visar att homeopati fungerar.

Kollegor till mig håller på att ordna en vetenskapssajt om homeopati. Den är inte klar än, men det går också bra att ta en titt under "Vetenskap & Forskning" på Dagens Homeopati: Länk: dagenshomeopati.se

och patientberättelser kan man läsa här: Länk: dagenshomeopati.se
Inlägg #17: Postat: 2012-04-14 22:03:00
Anders
Jag vet att homeopater för en hysteriskt ohederlig propaganda för homeopati. Du, Marina Szöges, är ju ökänd i detta sammanhang. Det är sjukt att detta inte faller under lagarna mot vilseledande marknadsföring. Om det hade varit så skulle man kunna anmäla er. Jag tycker det borde kännas lite obehagligt att leva på att lura folk.

Dagens Homeopati är en oseriös sajt som man inte bör ta på allvar.
Inlägg #18: Postat: 2012-04-14 22:10:00
Marina Szöges
Eftersom jag vet av egen erfarenhet att homeopati fungerar, samt det finns massor av bevis som visar att homeopati är en fungerande läkemetod, se länk i mitt inlägg 2012-04-14 så känner jag inga som helst obehag.
Inlägg #19: Postat: 2012-04-14 22:27:00
Anders
Marina Szöges vilken homeopat skulle öppet erkänna att homeopati är bluff. Varför sprider du propaganda om Chemitrails? Det är visserligen off topic men det visar väl på ditt dåliga omdöme. Jag har för mig att du skrev något om WTC också. Varför brukar "tro" på homeopati gå hand i hand med konspirationsteorier.

Länk: chemtrailsisverige.wordpress.com
Inlägg #20: Postat: 2012-04-14 22:34:00
Janne B
Kära debattörer / 18-19/ Jag har några ggr hört att homeopati fungerar bra på vissa vuxna - men aldrig på barn. Oenigheten var svår om detta. Vissa sa att barn inte går att manipulera. De vet inte vad som väntas av dem. OSV OM SVAR ANHÅLLES
Showing page 1 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...