Inlägg #41: Postat: 2012-04-14 16:53:00
|
Jan Brunnegård |
SOM kristen har jag alltid varit skeptisk mot alla Jesusbilder, som avbikldar vem då? Dessa bilder ikoner mm finns för att vi är en del som behöver dem. Men jag tycker det är angläget att säga att bilderna kommer av fria duktiga konstnärers fantasier - inte ur teologin eller arkeologin! Detta gäller ju i hög grad om målningar på kyrkväggar mm. Stackars det 1700 tals folk som tvingades sitta o titta opå detta!
|
|
Inlägg #42: Postat: 2012-04-14 17:01:00
|
Jan Brunnegård |
BIZON 30 / Har jag tolkat dig helt fel så ber jag om ursäkt. Ska läsa din text ett på par ggr till o återkommer nog. NU Människor o tro Ja
|
|
Inlägg #43: Postat: 2012-04-14 20:43:00
|
Bizon |
Det är lugnt Jan #42
Kolla så ser du att iden inte är så tokig.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2012-04-14 20:50:00
|
Bizon |
Jan O #40
Det framgår av sammanhanget - det vore bara dumt att försöka påstå att det skulle vara vilken muslim som helst.
Dessutom borde de muslimer som tagit teckningarna som orsak för att skapa kravaller, bränna kyrkor och ha ihjäl en massa folk ta sej en liten funderare på om den reaktionen är rimlig egentligen - det var ju ändå bara en otrogen hund som klottrat lite.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2012-04-14 21:19:00
|
Räddningstjänsten |
Det har brännts tillräckligt antal kyrkor i Afrika och Asien och på andra håll på senare år!
|
|
Inlägg #46: Postat: 2012-04-14 21:25:00
|
Räddningstjänsten |
Bizon 26 / Det finns fler nyanser i din text än vad jag såg vid de första läsningarna. Nu ser jag att det finns stycken om särbehandling och stycken om gemenskap. Jag är ingen rakt igenom logisk person.Det är inte du heller. Vi får tänka vidare på helhet o solidaritet mm. Strindberg går på SVT...timme efter timme. Hoppas att det är till glädje för många men tyvärr inte för mig.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2012-04-14 23:22:00
|
Bizon |
Jepp #46, 46
Nej, att du var sådär överdrivet logisk trodde jag aldrig - det är ingen troende. Jag är i mångt och mycket en känslomänniska och som sådan glappar väl logiken en del emellanåt - men oavsett det så är vi perfekta du på ditt viss och jag på mitt - vem skulle kunna vara mer 100 jag än jag själv? - det gäller ju även dej.
Hurra vad vi är bra :-
Men vidare ska vi väl inte avhålla oss från att fundera för det - att tro eller inte tro det är frågan...
------------------------------
Fast artikeln handlar om nått helt annat - borgerlighetens förehavanden under de gångna åren! En sak tycker jag dom gjort bra och det är att av en samling småpartier lyckats skapa ett regerande block - samarbete och kompromissvilja. Först slog dom klackarna i taket så det visslade om det och mängder medborgerlig egendom realiserades till svågrar i klubben till höger om mitten,,, men nu sedan dom hållit på ett tag börjar dom förstå att deras tjusiga politiska idéer blivit än så länge levande människors verklighet vilken inte visar sej fullt lika tjusigt - borgarna är ju inga onda människor dom heller så frågan är om dom hinner städa upp lite bland sina misstag till nästa val - ett val som dom i dag inte tror att dom kommer att vinna.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2012-04-15 02:23:00
|
Jan Brunnegård |
Jag får väl personligen be artikelförfattaren om ursäkt för att vi hamnade på ett sidospår. Men i morgon kanske jag är en bättre människa som ska läsa artikeln en gång till och se om jag klarar av en ngt så när vettig kommentar. Ibland slår det liksom till ;-
|
|
Inlägg #49: Postat: 2012-04-15 09:25:00
|
Lennart Lundwall |
Brunnegård har sannerligen inget att be om ursäkt för. Och Bizon, frisk och frejdig... Det skojigaste med skriverierna på Source är ofta kommentarsfältet. Som kan bära iväg hur långt som helst från ämnet, ofta på ett förtjusande och intelligent sätt. En stapplig artikel kommenteras artigt och bildat medan pärlor ifrågasätts med friskt mod och spikklubba... Mina pärlor kan nog räknas på ena handens tumme men här finns guld att gräva.
Red. gjorde om min rubrik lite. Min egen rubrik till artikeln var "...men bra lär det aldrig bli" efter Cornelis W-texten. Men det är OK, många läsare och kommentarer blev det ju ändå.
Nu tittar solen fram och det brukar betyda ökad lust att bidra till mytbildningen kring allas våra motorfordon, av vilka jag ägt ett exemplar av de flesta sorter utom flakmoped och snöskoter. Allmänheten varnas.
|
|