|
Inlägg #1: Postat: 2012-04-04 09:45:00
|
|
Jan Olsson |
Blåröken i min näsa luktade underbart om man blandade lite Ricinolja i bränslet!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-04-04 10:17:00
|
|
Janne B |
BLÅRÖKEN stod tät runt landets alla korvkiosker på 1950 talet. Då man kunde välja mellan kokt eller grillat. Inga val därutöver. Men blåröken gav lite extra smak och stämning...Kom en Gamm_Saab förbi o puttrade kände man nästan släktskapen.DE hade frihjul som cyklarna o de första mopederna...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-04-04 10:53:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Min första bil var en SAAB 95 av 64 års modell. Där fanns sittplatser för 7 och motorn var på hela 39 hästar. Vid full last fick man verkligen lära sig att planera omkörningar. Fast det var en seg rackare, trots attt jag plågade bilstackarn något ohemult lyckades jag inte ta livet av den. Frihjul gjorde att man med lite vana kunde växla utan att använda koppling.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-04-04 10:57:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
I ett tidigare liv så tillbringade jag ca 1000 mil per säsong på en snöscoter, de flesta med en tvåtakts 390cc Rotax som drivkälla. Med hjälp av primerpump startade dessa finska snöscotrar trots att det kunde vara under -30. Blåröken blåstes oftas bort med fjällvinden, men om man körde fast så kunde man bli stående i en snögrop i rena blådimman.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-04-04 11:22:00
|
|
Jan Brunnegård |
Vår flitige Undvall har hunnit med mkt i livet, utan att ha blivit märkbart gasförgiftad. Dessa finska snöskootrar har jag missat trots många år i Umeå. Däremot minns jag maskiner från Ockelbo./ I början på 1970 taler var det pojkar ner till 12 årsåldern som körde med dem i byarna o tvärs över fiolks tomter. Rätt irriterande för en ny socialarbetare, som flyttat ut på landet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-04-04 11:27:00
|
|
Jan Brunnegård |
Leif-Arne 3/ En såsdan Saab hade även jag ngt senare med modernare motor.Från en isgata voltade jag ner i en ravin o hade två småflickor med mig o en ny TV som imploderade. Den synnerligen stabila karossen på SAABen rädda nog livet på oss. Den rullade runt ett varv sidledes, sedan var det bara att kliva ur. Samt en timme senare köra vidare med en bucklig förardörr, som gick att byta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-04-04 11:35:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#5 .."körde med dem i byarna o tvärs över fiolks tomter"..På den vägen är det.. Norröver i mer perifera strök, betraktas sommaren mest som en period av sämre scoterföre. Ockelbo var nog den störste svenska tillverkaren av snöscotrar, i "Pistvakt" finns en Ockelbo 300 med.Numera kultförklarad. På den tiden var effekten ca 10 hk, de hade tom. en modell med wankelmotor. Numer finns ingen svensk tillverkare kvar. Storleken och effekten, i vissa fall över 100 hk, på dessa har ökat. Dessvärre så även olyckorna.
Det finska märke som Åreliftarna höll med som arbetsfordon hade en effekt på ca 40 hk, de var specialbygda för att kunna ta sig fram i brant terräng, främst genom att drivmattan var förlängd. Vi som hade Årekutans högzon som arbetsområde hade aldrig några vindrutor på våra scotrar, de blåste liksom ändå alltid bort när vinden drog på.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-04-04 13:08:00
|
|
Jan Brunnegård |
Mycket intressant. Undvall antyder här diskret att han satt upp och monterat skidliftar i högfjällsområdet. Inget jobb för veklingar då skootrarna blåser sönder...Undrar om vår nye prins härdats till man på en 10 hk skooter.??
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-04-04 13:43:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Tack för de vänliga omdömena. Detta med vindrutorna var mest att de är konstruerade för att möta vind framifrån. Om man däremot är tanklös och parkeras scotern med vinden, så vinden träffar vidrutan bakifrån, blåser den av, eftersom den inte är konstruerad för att möta krafter från "fel håll". Jobbet uppe på fjället vid hård blåst bestod mest i att hålla koll på att inget blåste sönder och att slå bort is från master och linor. Snöscotrarna har haft en märklig utveckling.De första, typ Ockelbo, var väldigt enkelt konstruerade, rätt svårkörda men tillförlitliga. Med tiden har finesser tillkommit, elstart, hantagsvärme, förbättrad fjädring och styrning och framförallt effekten har blivit mångdubbelt större. Nu finns det tom scotrar med fyrtaktsmotorer. Nackdelen är att de blivit allt tyngre, och i viss terräng, var faktiskt de gamla stålhästarna överlägsna vad gäller framkomlighet.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-04-06 11:41:00
|
|
Lennart Lundwall |
I mopedismens historik har jag ännu inte nått längre än till slutet av 1950-talet. En utveckling av maskinerna har pågått hela tiden och pågår ännu. Via slopandet av pedalerna, Crescents vackra "Raketarsel", stilren, praktisk och elegant. Numera handlar det mest om den kinesiska eller asiatiska skotern, inplastad, lättvässad och avsedd för en passagerare i svenskregistrerat Euro-utförande. Den tillåts dåna fram i 45 km/tim, men endast på vanlig väg. Personligen känns den enkla 30-mopeden mera praktisk för storstadsbruk. Den får framföras på cykelbana. Och våra politiker bygger cykelbanor överallt just nu, så jag har obegränsat fritt tillträde till storstaden... Fyrtaktsmotorn blir vanligare, tystgående och helt utan mopedens typiska tvåtaktsrök.
Det känns som om jag borde gå närmare in på vad som hände mopeden från 1960 fram till våra dagar. Ämnet tål en analys. Om orken finns.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-04-06 12:36:00
|
|
Jan Brunnegård |
Tag dig du tid o ork Lennart L. Här har funnits en trogen publik några ggr förut då vi pratat motorer bilar mm. När folk på nätet Söker, så kommer de ofta till våra artiklar har jag sett. Har själv flera ggr fått höga läsarsiffror på det viset - efter en tid..
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-04-06 12:38:00
|
|
Jan Brunnegård |
Sedan flera år tillbaka så går det rallyn för gamla Mopeder i Alingsåsterakten, varje vår. Ibland har de visst varit 200 stycken med högst varierande fordon i varierande skick. Men förarna har 2-3 dubblat vikten....Finns det liknande rallyn på andra håll tro???
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-04-06 13:27:00
|
|
Leif-Arne |
Nu tror jag faktiskt det blir elcyklarna som kommer att ersätta mopederna. I Beijing var det det nästan lika vanligt med elcyklar som med vanliga cyklar, och med tilltagande trafikinfarkt det effektivaste sättet till transport. Just samma princip som de första mopparna, en cyckel med lite extra kraft, fast ljudlöst och utan avgas.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-04-06 14:26:00
|
|
Jan Brunnegård |
L-A 13 Jag har funderat mycket på just el-cyklar. Jag är förvånad över att de inte slagit igemom i Sverige.De är ju inte så mkt dyrare än en vanlig modern cykel. De kan fås med få extra växlar - eller mer kopmplicerat.Kan det vara kylan i vårt land som ger klena batterier och få kunder.Men i Skåne borde de fungera bra i minst 9 månader på året - liksom elbilar. Så finns det ju ett rikt utbud på el moppar av EUsnitt, men de ser jag inte heller - utom opå Blocket.// Minns du "invalidmopederna" från 1960 talet, som hette shopper.Tämligen livsfarliga, kanske bra att de försvann...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2012-04-06 22:24:00
|
|
arga gubben |
El-moppe!!! Möjligtvis med en pappersflärp i ekrarna så det låter något! Annars...nej, inte ens någon hemtrevlig lukt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2012-04-06 23:48:00
|
|
Jan Brunnegård |
Visst måste man vara försiktig då man som jag kör fyrhjulig elmoppe på trottoarer, där många kan se o höra dåligt. Men i samma sek som jag släpper gasen så tvärstannar mopeden. Elektomagnetisk broms heter det. Får även köras med begränsad fart på cykelbanor. Min apparat kallas för gånghjälpmedel. ungefär som en Permobil.
|
| |