Valt inlägg:
I mopedismens historik har jag ännu inte nått längre än till slutet av 1950-talet. En utveckling av maskinerna har pågått hela tiden och pågår ännu. Via slopandet av pedalerna, Crescents vackra "Raketarsel", stilren, praktisk och elegant. Numera handlar det mest om den kinesiska eller asiatiska skotern, inplastad, lättvässad och avsedd för en passagerare i svenskregistrerat Euro-utförande. Den tillåts dåna fram i 45 km/tim, men endast på vanlig väg. Personligen känns den enkla 30-mopeden mera praktisk för storstadsbruk. Den får framföras på cykelbana. Och våra politiker bygger cykelbanor överallt just nu, så jag har obegränsat fritt tillträde till storstaden... Fyrtaktsmotorn blir vanligare, tystgående och helt utan mopedens typiska tvåtaktsrök.
Det känns som om jag borde gå närmare in på vad som hände mopeden från 1960 fram till våra dagar. Ämnet tål en analys. Om orken finns.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?