Seiges söndagspredikan: Sjätte budet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2012-04-01 09:46:00
Jan Olsson
Vackert förmedlat och inkännande skrivet,men ack så farligt,men härligt,härligt,samt oftast ledande i fördärvet,för bägge två!!
Inlägg #2: Postat: 2012-04-01 14:27:00
Jan Brunnegård
PALMSÖNDAG i dag.Handlar om hur Jesus Kristus rider in i Jerusalem på en lånat nästan stulet föl till en åsna. En fåle!.Inte mycket att rida på. Eleverna får lägga upp mantlar och annat mjukt på kreaturet för att det alls skulle gå att rida. Ägaren frågar varför de tar hans lilla åsna. HERREN behöver den svarar de.Ägaren måste ha kännt till den Herren Jesus eftersom han lät sig nöjas. Var nog rätt säker på att få fålen åter av detta sannolikt hederliga gäng.// Men Jesus var ju så van att gå många mil men nu orkade han inte. För han visste i stort sett vad som väntade honom. Det tar på de psykiska krafterna.Han var på väg till sin egen avrättning trots att folk efter vägen ropade Hurra och Halleluja.De bredde ut sin kläder på vägen i brist på röda mattor. Sedan tog de till palmblad också.Det såg då ut som ett Segertåg för en Kung Messias.Men var en slags dödsritt. Det fanns säkert många efter vägen som hade förstånd nog att inse detta dubbla, inse alla risker. Några av lärljungarna hade nästan förstått Jesu budskap, men inte riktigt. Var han en Gudason eller bara en Människoson? Det är detta vi har kunnat fundera över i bortåt 2000 år. FRID NU och GLAD PÅSK sedan. Jan f d diakon mm
Inlägg #3: Postat: 2012-04-01 16:01:00
Jan Olsson
#2 - Din framställning av Bibeltexten fick högsta poäng! - Jag kan nästan se Dig i kyrkan min vän! - Påsken är nog den känsligaste av våra högtider i kyrkan,eller kanske den,där stjärnan bådade oss en frälsare! - Liv och Död,glädje och Sorg,dessa två,som följer oss ständigt i livet,intill slutet! - Frid,Broder!
Inlägg #4: Postat: 2012-04-01 16:14:00
Bizon
En intressant fråga Seige - när?
Eftersom du inte gillar generaliseringar så ska ja undvika dylika - även om du själv generaliserar friskt som vanligt.
Vad är det som säger att dessa båda som så uppenbart har så mycket gemensamt begår äktenskapsbrott?
Vore det inte ett verkligt brott mot det äkta skapandet av kärlek om deras kärlek hindrades av andras föreställning om att genom gamla avtal gjorda i oförstånd eller en sedan länge slocknad förälskelse ska gälla som allenarådande lag för den kära lekens levande nu?

Och frågan - när deras vänskap blev till otrohet kan bara besvaras efter att först ha definierat deras syn på vad trohet och otrohet är.

En relation som inte hålls samman av annat än myten om att vi kan äga vår partners kärlek är dömd att gå under - tillvägagångssättet växlar, men annars gäller devisen "ju förr dess bättre". Och visst lite humor behöver vi nog lite till hens :-
Inlägg #5: Postat: 2012-04-01 17:18:00
Jan Brunnegård
JAN O / Extra värdefullt för mig att just du kom in med en kommentar. Varit i MK på förmiddan, gospelgudstjänst...
Inlägg #6: Postat: 2012-04-02 08:58:00
Roberth Edberg
Svaret är mycket enkelt. Äktenskapen de har på var sitt håll är grunden till svaret och endast äktenskapets andra part kan det. Brottet begås när den andre i äktenskapet anser att brott begåtts. Inför Gud finns inga hemligheter, så det spelar ingen roll om den andre inte känner till det. Alltså, om du skulle förklara hela läget inkl känslor för den andra hälften och denne säger att det är OK, så är det inget brott.
Inlägg #7: Postat: 2012-04-02 09:19:00
Roberth Edberg
Inte hela sanningen faktiskt, då Gud är större än äktenskapet, så innebär det att även tredje part måste bifalla.
Alltså, vem som helst om de känner detaljerna har rätten att fälla en dom..

Oups... nu blev det galet igen. Faktum är att vi nu når anledningen till varför endast en Faraon kan
företräda Guds Ord.

Länk: kognitionskyrkan.nu
Länk: kognitionskyrkan.nu
Inlägg #8: Postat: 2012-04-02 09:27:00
Roberth Edberg
Egentligen så passade kanske delen om SYND bättre: Länk: kognitionskyrkan.nu
Inlägg #9: Postat: 2012-04-02 12:37:00
Thomas L. Aabo
Får hedningar plats här också?
Inlägg #10: Postat: 2012-04-02 13:43:00
Jan Brunnegård
Thomas - det är gott om plats i många kyrkor - sannolikt i himmelriket också.Ska fråga en muslim hur det är med platserna i Paradiset...;-
Inlägg #11: Postat: 2012-04-02 14:37:00
Thomas L. Aabo
Jan som hedning föredrar jag Valhall! där får man slåss hela dagen och äta och supa varje kväll!
Inlägg #12: Postat: 2012-04-02 14:39:00
Roberth Edberg
T.L.Aabo: > Får hedningar plats här också?

Alla som inte är judar är väl per gammal definition hedningar, men var tyder du hedningatankarna i denna tråd?
Inlägg #13: Postat: 2012-04-02 15:15:00
Thomas L. Aabo
Jag tyder ingenting Robert. Jag ÄR hedning !
Inlägg #14: Postat: 2012-04-02 15:57:00
Roberth Edberg
Hedningar är vi allihopa, allihopa, allihopa... :D
Inlägg #15: Postat: 2012-04-02 22:37:00
Jan Brunnegård
HISTORIEN OM JESUS gick kl 1800 i kväll på SVT. Tre delar till följer de närmaste dagarna. Rekommenderas då det är bland de mest sakliga jag sett i ämnet. För Dåtidens judar var det en svår skymf att vara ockuperade av de HEDNISKA romarna./ Precis det som dagens araber muslimer tycker i nutid om "kristen" närvaro ockupation i området.Vill vi bli ockuperade av Mali???
Inlägg #16: Postat: 2012-04-02 22:40:00
Jan Brunnegård
OM Thomas längtar till Valhall så rekommenderar jag först ett besök på Halle- och Hunneberg. Sälla jaktmarker även för kungar ;-
Inlägg #17: Postat: 2012-04-03 10:58:00
johanseigeband
Bizon! : Så här är det. Jag går på en strand i Kalifornien, hör pelikanerna susa förbi över huvudet och skriver en låt om det! Sånt inspirerar mig. Jag sitter i dörröppningen i huset på Gotland och en av bondkatterna smyger förbi min hund, som ligger och sover på gräset, och jag skriver ett kåseri om det! Sånt inspirerar mig. Jag sitter med hela drösen ungarna, och käkar middag! Vilket inte händer så ofta nu för tiden, eftersom alla snart har lämnat mitten av tonåren, och har annat för sig. Men när det händer, är jag lycklig, och jag skriver en låttext om det! Sånt inspirerar mig. Jag läser Guds 10 bud, och får idéer om korta kåserier! Sånt inspirerar mig! Men det är just också bara det! Små korta kåserier. Ibland tagna ur verkligheten, ibland inte! Jag tycker dock att det är underbart att ni läser de! Att ni tar av er tid och läser och engagerar er i texter och kåserier som formats av en halvsnurrig musikant! Så jag bugar mig ödmjukt och djupt för alla er som gör det, tar er tid, läser mina texter, lyssnar på min musik, kommer till mina föreläsningar och konserter, och viktigast av allt! Tänker! Sånt mina vänner, inspirerar mig! : Fridens /JS
Inlägg #18: Postat: 2012-04-03 11:31:00
Thomas L. Aabo
Jan inlägg 16. Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #19: Postat: 2012-04-03 11:32:00
Thomas L. Aabo
Jan jag l ä n g t a r inte till Valhall, för då skulle det inebära att jag längtar efter att dö.
Inlägg #20: Postat: 2012-04-03 13:27:00
Bizon
Tack själv JS #17
I mångt och mycket inspireras vi av samma saker, samma närhet till nära och kära, och samma förundran av livets obegripliga skönhet mitt i det helvete som ligger i detta livets själva grundförutsättning - ÄTANDETS FÖRBANNELSE:
Något mer djävulskt och bestialiskt påfund att de som älskar livet måste för sin levnad äta denna skönhet och våra medvarelser - och en helvetets ironi är det att vi för att leva måste bekämpa små mikrober som vi inte ens kan se, och att vi ändå drabbas lite slumpartat av den sjukdom och död som vore lättare att förstå och acceptera om det drabbade det verkligt onda.

Guds 10 bud, och hela surven av inbillad gudfruktighet som inget annat för det mesta visar sej vara den fromma täckmantel som omgärdar och ger legitimitet till allehanda övergrepp mot försvarslösa själar och då oavsett religiös grund - inspirerar mej att ifrågasätta om inte detta missbruk som den historiska erfarenheten de facto visar att det varit och fortfarande är vore svårare att genomföra om de som kan se genom de tjusiga deklarationerna och den beskrivna gudens verkliga ansikte - alltså vad denne sägs ha åstadkommit och vad denne omnipotente skapare tillåter ske.
Det inspirerar mej att så gott jag kan slå hål på dylika myter.

Och visst jag känner också tillfredsställelse när någon försöker förstå mina försök att peka på exploateringen av våra sökande själar - och kanske ser att jag önskar allas frihet att söka sin gud, men att vända sej från maktreligionernas monumentala hatkristaller i form av kyrkor, gogor, moskéer och tempel för under deras ok är det stor risk att deras kärleks förmåga snöps och förgås.

Och just detta du säjer "tänker" - tänker och ifrågasätter och inte så förfärligt självutplånande antar den religiösa floskeln att vi är så små och okunniga och borde ta av mössan och sälla oss till janteflocken där vi snällt ska invänta domen över vår medfödda skuld.
Men hallå? Vilken skuld har livet till att levas ?
Och finns det en gud så är det en gud någon borde tala lite förstånd med - jag anmäler mej frivilligt - om det inte endast är den möjliggörande kraften jag tidigare nämnt - den kraft som gör allt möjligt, ont som gott utan åtskillnad och utan att döma - döma får vi göra själva så gott vi kan - och vill vi kärlek så är det älska vi ska göra - finns det någon annan kärlek än den som får liv i nuet - jag tror inte det, men säker kan jag inte vara - bara hoppas att mina ord inspirerar den att höra av sej :-
Frid även till dej du lycklige musikant.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...